Píše Klára Hauserová. (28.5.2019)
Druhý den klauzurního festivalu Proces začal deštivě. Aktéři open-air performance s názvem Marie Antoinette walks down an elegant hallway and everyone hates her se tím však nedali vyvést z míry a Vrtbovská zahrada na dopoledne přivedla k životu Marie Antoinetty.
Kdo měl zájem, mohl se na libovolně dlouhou dobu proměnit v tuto ikonickou postavu. Stačilo si vzít jeden z kostýmů, které byly kvůli dešti uschovány pod střechou. Atmosféru podporovaly i přítomné páry, které se vydaly do Prahy nafotit si (post)svatební fotografie. Vznikla tedy nenásilně participativní performance, která v sobě snoubila drobné situace, které mezi sebou aktéři vytvářeli, deštivé počasí a náhodné střety turistů s performery.
Odpoledne bylo možné se zúčastnit lekce Selfie-chi, vedenou Ondřejem Menouškem. Ten nás přivítal s vyrovnaným zenovým úsměvem a prozradil, že umění seflie-chi není vůbec složité. Předvedl nám jednoduchou sestavu stávající se ze čtyř pozic pro vyfocení selfie a později jsme si ji všichni několikrát vyzkoušeli. Lektor nám v závěru oznámil, že se skupina odebere na Staroměstské náměstí, kde bude lekce pokračovat. Na místo našeho veřejného focení selfie dorazilo přibližně dvacet účastníků a po dobu zhruba desíti minut jsme opakovali naučenou sestavu. Reakce okolí na sebe nenechaly dlouho čekat. Lidé se vyptávali, co to proboha vyvádíme, fotili si nás, natáčeli a někteří si s námi dokonce udělali selfie, bez ohledu na to, že jsme si sami jedno zrovna fotili. Jakoby snad lidé fotící se na Staroměstském náměstí byli něčím hodní pozornosti…
Následující otevřená hodina animace byla exkurzem do jednoho semestru semináře. Od animace rukou jsme se dostali přes animované brambory k maňáskům, marionetám až po loutky vodící další loutky a fackující své animátory. Smějící se diváci často přehlušili herce mluvící loutky a ti byli za tuto přízeň pochopitelně vděční. Komponovaná hodina obsahovala etudy a útržkovité scénky, které netvořily jednolitý celek, nicméně ukazovaly možné využití materiálu pro animaci. Šlo tedy spíše o ukázku technické stránky animace.
Druhý den festivalu zakončila participativní performance Shituations dokonce s občerstvením. Performerka nám uvařila tříchodovou večeři a svojí lámanou angličtinou odvyprávěla tři příběhy: o svém učiteli matematiky; o svých genderových pochybnostech – zda by náhodou neměla být muž – a popisovala rozloučení se svou mrtvou matkou.
Jídlo, které nám připravila, na první pohled nevypadalo lákavě, minimálně ale v účastnících vyvolávalo pocit sounáležitosti. Nejen faktem, že většina diváků seděla u jednoho stolu, ale i její důvěrou v nás, když po onom stole ve vysokých podpatcích procházela pro jednotlivé suroviny, se zavázanýma očima. Když přišla řada na dezert, většina sálu se jen zděšeně smála. Slečna totiž z opačného konce stolu nesla tuhou hmotu hnědavé barvy vytvarovanou do nerovnoměrných válců. Těm, komu by náhodou tato hmota nic nepřipomínala, podpořila performerka asociaci slovy „I´ll cut my own shit!“
Klára Hauserová, 29. 5. 2019
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS