Loutkar.online

Kovově drsná Hygiena krve

V roce 2012 realizovalo Divadlo Líšeň komponovaný program pro školy S Romy o Romech, v letošním roce pak projekt Konečné řešení a současná Evropa, ve kterém konfrontuje téma holocaustu s projevy rasismu a totalitních tendencí v současné společnosti. Součástí tohoto pořadu je inscenace Hygiena krve, kterou jsem viděl v samostatném uvedení v rámci Babkárské Bystrice. A bylo to setkání kovově drsné a přesto v některých momentech velice křehké.

V roce 2012 realizovalo Divadlo Líšeň komponovaný program pro školy S Romy o Romech, v letošním roce pak projekt Konečné řešení a současná Evropa, ve kterém konfrontuje téma holocaustu s projevy rasismu a totalitních tendencí v současné společnosti. Součástí tohoto pořadu je inscenace Hygiena krve, kterou jsem viděl v samostatném uvedení v rámci Babkárské Bystrice. A bylo to setkání kovově drsné a přesto v některých momentech velice křehké.

Vyleštěný i rezavý kov, který inscenátoři používají k vytvoření loutek, dává tvůrcům dostatečné možnosti pro realizaci zcela výrazné výtvarné symboliky. Ta umocňuje pocity z inscenovaných obrazů holocaustu a diktátorských manýr.

Na scéně stojí zprvu jen paravan z červené látky, který zakrývá staré stavební kolečko. To se postupně mění v diktátora, pokoj židovské rodiny, spalovací pec koncentračního tábora nebo monumentální pomník. To vše doplněno o naleštěnou kovovou lebku, která zkoumá svět železným pohledem, nablýskané postavy zvířátek, jejichž dialog a následné „trtkání“, odkazuje na Hitlerův text „každé zvíře páří se jen se zvířetem stejného druhu“.

Autoři inscenace se inspirovali autentickými vzpomínkami aktérů i původními texty nacistických pohlavárů, které se na konci prolínají s obrazy a texty současných neonacistických webových stránek, čímž se z pouhého připomínání historie, stává aktuální problém, na který je třeba reagovat.

Domnívám se, že v době prázdných loutkových inscenací sloužících často pouze k pobavení publika, jde o projekt nejenom myšlenkově silný, ale zcela příkladně využívající metafor použitého materiálu.

Michal Drtina, 5. 10. 2014

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Spejblova syna

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.