Dlouho připravované oslavy 90. výroční založení UNIMA v Praze byly koncipovány jako čtyřdenní setkání loutkářských odborníků s významnými osobnostmi, představiteli UNIMA a divadelní veřejností a uskutečnily se ve dnech 6.–8. června 2019.
Mezinárodní konference
Hlavní částí těchto oslav byla konference s názvem Význam UNIMA pro uznání a rozvoj loutkářství ve 20. století a vize pro 21. století, jejímž pořadatelem byl Institut umění-Divadelní ústav pod záštitou komise pro UNESCO ministerstva kultury a která se uskutečnila 7. června.
V úvodu konference přednesla viceprezidentka UNIMA Karen Smithová pozdrav zaslaný prezidentem UNIMA Dadim Padumjee a po něm následoval příspěvek Michaela Meschkeho ze Švédska s velmi osobním i kritickým vyznáním na adresu organizace, v jejíchž vrcholných orgánech léta pracoval. Druhou mluvčí byla zástupkyně mladé loutkářské generace – ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Denisa Kirschnerová, která propojila význam loutkářské tradice s jejím současným pokračováním.
Konference zhodnotila z několika pohledů význam a úlohu mezinárodní loutkářské organizace UNIMA pro rozvoj a propagaci loutkářského umění od evropských počátků po celosvětovou působnost. Ve třech blocích konference to byl pohled na UNIMA od prvních let po založení (v roce 1929 v Praze), kdy se práce organizace soustředila především na evropské země (Československo, Francie, Belgie a Slovinsko, a to v příspěvcích Niny Malíkové, Ediho Majarona a Alaina Lecucqua), přes aktivity dalších evropských zemí (Rusko, Velká Británie, Itálie, Německo) z pohledu pamětnice řady kongresů a aktivit UNIMA Penny Francisové a dále Niny Monovy, Cariad Astles, Cristiny Grazioli a Maschy Erbledingové. Poslední blok se týkal formování a fungování UNIMA na Slovensku, v Japonsku a ve Spojených státech amerických (Ida Hledíková, Takaki Kida, John Bell) a zahrnoval také současnou pozici UNIMA a její ohlas u mladé generace (Kristýna Täubelová z pražské KALD DAMU) a další náměty pro činnost UNIMA.
Ohlasy na konferenci byly nadšené – jak u jejích přímých účastníků, kteří se zúčastnili svými příspěvky a vystoupili i v diskusi, tak u pozvaných hostů a členů Českého střediska UNIMA. Velmi emotivní krátký film Michaela Meschkeho natočený v Praze v srpnu v roce 1968 byl jako umělecká výpověď důstojným závěrem celého setkání pojednávajícím o demokratických principech a spolupráci, které byly a jsou pro tuto mezinárodní kulturní organizaci zásadní.
PQ Talk
Program oslav se uskutečnil během největší a nejstarší světové výstavy scénografie a divadelní architektury Pražské Quadriennale, pořádané na pražském Výstavišti, jejíž součástí byl diskusní blok o možnostech i problémech vystavovaní loutek a loutkářského umění v celé jeho šíři s názvem Hanging out (Puppets on Show), konaný v rámci diskusní řady PQ Talk. Důvodem zvědavosti publika bylo nejen to, že šlo o oblast, která už řadu let není na PQ v expozicích zastoupena, ale o možnosti představit loutkářství jako fenomén spojující výtvarné a divadelní umění, který se obecně těší zájmu odborníků i veřejnosti. Klíčem pro oslovení referujících byla jejich osobní zkušenost z práce v loutkářských muzeích i na loutkářských expozicích. Pro zúčastněné to byla vítaná příležitost nejen k propagaci loutkářského umění, ale i sbírek v jednotlivých zemích, které zastupovali. Velmi dobře připravené vstupy, s citlivým moderováním Martiny Černé a šéfredaktorky časopisu Loutkář Kateřiny Leškové Dolenské, zaujaly početné publikum a přispěly i k propagaci celé akce týkající se 90. výročí UNIMA. Informace o sbírkách v České republice reprezentovaly Lenka Šaldová z divadelního oddělení Národního muzea a ředitelka Muzea loutkářských kultur v Chrudimi Simona Chalupová. Zahraniční hosté představovali loutkářské sbírky v mnichovském městském muzeu (Mascha Erbelding), v moskevském loutkářském muzeu S. V. Obrazcova (Nina Monova) a John Bell představil aktivity v loutkářském muzeu a centru v Atlantě.
Výstava
Další součástí oslav byla vernisáž výstavy UNI…Co? UNIMA! s podtitulem 100 zemí, 90 let, 1 vášeň, kterou připravilo Muzeum loutkářských kultur Chrudim v prostorách galerie Českých center v Rytířské ulici. V artefaktech souvisejících s historií UNIMA včetně unikátních návrhů na logo UNIMA z roku 1957 až po „oživlé“ trojrozměrné logo vycházející z kresby Ivo Puhonného, spojila moderní interaktivní informace o světě loutkového divadla s pohledem do historie UNIMA a české role v ní. České loutkářství, které hrálo při založení UNIMA od počátku prim, se na výstavě prezentovalo krásnou a stále obdivovanou výpravou Františka Vítka k inscenaci Enšpígl Divadla DRAK, která vešla do moderní české i světové loutkářské historie. Společnou návštěvu výstavy zpestřila prezentace publikace UNI…Co? UNIMA!, která mapuje historii UNIMA od počátků až po osudový rok 1969, kdy se v československé gesci uskutečnil poslední kongres UNIMA konaný v Praze. Kniha obsahuje řadu unikátních materiálů a svědectví a je příspěvkem nejen k oslavám UNIMA, ale i k její historii.
Divadelní část oslav
Nabité sobotní odpoledne skončilo slavnostním UNIMA soirée v Říši loutek, kde v průběhu večera vystoupilo Loutkové divadlo V Boudě z Plzně se svým kašpárkem a Divadlo Spejbla a Hurvínka. Postavu Tchantchѐse předvedl Denis Fauconnier z Théâtre à Denis, Pulcinella přicestoval z Turína v podání Gianluco Di Mattea, s Punchem diváky seznámil soubor Hand to Mouth Theatre, představitel Guignola Gustave Amoureux ze souboru La compagnie M.A. dorazil z Lyonu a Kasperla uvedl Wolfgang Bürger z Pforzheimu. Ve filmové ukázce pak publikum pozdravil ruský Petruška z památné inscenace hradeckého DRAKu. U publika jednoznačně „bodoval“ Punch a Judy a v brilantně odvedené ukázce Pulcinella Gianluca di Mattey. Divákům jistě neušlo, že se zde pohromadě prezentovaly všechny figury z pamětního reliéfu sochaře Bohumíra Koubka, který je umístěn na budově Městské knihovny u vchodu do Říše loutek.
S některými hrdiny z UNIMA Soirée se mohli diváci setkat předchozí či následující den v Liberci a Praze. V Naivním divadle to bylo představení Kráska z Kalábrie s tradiční postavou Tchantchèse vycházející ze slavných příběhů starých rytířských románů (6. června) a v sobotu 8. června se mohli diváci znovu potkat s oblíbenými komediálními hrdiny na pražské Letné. S Guignolem a Punchem a Judy v Národním zemědělském muzeu a později odpoledne s Pulcinellou v Galerii Scarabeus.
Zahraniční návštěvníci oslav se téhož dne vypravili do plzeňské Alfy, kde mohli vidět zkoušku na připravovanou premiéru inscenace Cirkus zlodějů, a poté ještě následovala přednáška o historii českého loutkového divadla. A pak už bylo jen pohnuté loučení s hosty i domácími – oslavy 90. výročí založení UNIMA v Praze skončily.
Byly opravdu velkorysé, oceněné všemi účastníky, ale pro organizátory a některé zasvěcené měly přece jen trochu trpkou příchuť. Na poslední chvíli se totiž z oslav omluvil jak prezident UNIMA Dadi Padumjee, tak generální sekretářka Idoya Otegui a mezi Českým střediskem UNIMA a generálním sekretariátem probíhala do posledních chvil velmi neurotická korespondence týkající se mimo jiné práva na pořadí oficiálních oslav UNIMA (ty „oficiální“, spolu s další výstavou a s kulatým stolem se budou konat Charleville-Mézières v polovině září). Nabízí se otázka proč. Proč právě pražská oslava významného jubilea UNIMA, které připomíná v průběhu celého roku 2019 kromě generálního sekretariátu i řada středisek UNIMA, byla opomenuta ve všech materiálech a informacích generálního sekretariátu, včetně oficiálních webových stránek? Šlo jen o prestiž či soutěž o prvenství? Vždyť to mohla být naopak výjimečná možnost využít celé akce, která byla pořádaná Českým střediskem UNIMA a řadou dalších institucí, ke zviditelnění UNIMA, navíc s velkorysou možností navštívit PQ jako jedinečnou celosvětovou konfrontaci současné scénografie a divadelní architektury. U řady členů UNIMA v zahraničí absence informací způsobila jen zmatek a rozhodně to nesvědčilo o tom, na co byla tato organizace vždycky pyšná – o přátelství, spolupráci a propagaci umění loutkového divadla. Škoda, taková příležitost se hned tak nenaskytne!
Ale abych nekončila jen tímto stínem na celé akci, který se v žádném případě nedotkl nikoho z nadšených i dojatých hostů, ani domácích účastníků: Právě na letošním červnovém setkání jsem si znovu uvědomila, že UNIMA byla je a určitě i bude vždycky především přátelským seskupením lidí spojených láskou k loutce, vášní pro ni a respektem k formám i názoru těch, kteří jí věnují práci a svůj čas. UNIMA není politická organizace, je to organizace zachovávající volný a svobodný vztah k ní. Práce pro ni není povinností, ale v rámci stále platné preambule UNIMA pro mnohé posláním. I když se patrně její podoba v nejbližších letech v souvislosti s nástupem a požadavky mladé generace hodně promění, věřím, že i v 21. století má a bude mít UNIMA co říci i nabídnout, že nebude žít jen z úctyhodné minulosti, ale že bude držet krok se současnou kulturou, ve vší její rozmanitosti, šíři a možnostech.
Autorka je předsedkyní Českého střediska UNIMA
Loutkář 3/2019, s. 91–92.
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Jan Bílek (6. 5. 1949)
Ivan Nesveda (11. 5. 1959)
Vratislav Schilder (28. 5. 1939 – 30. 7. 2014)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS