Adriana Kubištová, Lukáš Bouzek a Radek Beran se loni na podzim spojili a vytvořili novou loutkovou inscenaci s názvem Emil. Všichni tři jsou ostřílení loutkáři, a tak by člověk řekl, že se není čeho bát. Jenže opak je pravdou. Emil je totiž doslova horor.
Loutkový horor čerpá inspiraci z béčkové literatury i filmů a využívá jejich typizovaného jazyka. V inscenaci se tak objevují zlověstně svítící oči ve tmě, všemožné děsivé zvuky a skřípění, úpění a zrychlený dech. Emil je primárně parodií na horory, ale baví se i vysloveně loutkářským způsobem – ostatně jak je přinejmenším u Divadla b a Loutek bez hranic zvykem.
Pokud pominu úplný úvod, který Lukáš Bouzek jakožto konferenciér improvizuje a který má za cíl nabudit diváky, je inscenace rozdělena do dvou částí. V té první herci nahrávají dialogy a zvukové efekty, které budou využívat ve druhé, hrané části. Je to zábavná hra se spoilery, protože herci skutečně čtou dialogy ze hry, a vyzrazují tak fragmenty děje – což je u hororu obzvlášť problematické a úměrně tomu i vtipné. Divákovi tak pracuje fantazie a postupně si v duchu sestavuje příběh. Ten však v tuhle chvíli ještě nedává příliš smysl, protože scénář má (zatím) velké mezery. Značná část humoru tak pramení právě z míst nedořečených a nechávajících diváka si domýšlet.
Herci navíc ke svému úkolu přistupují velmi suverénně a se vší profesionalitou, takže se nenechávají zmítat emocemi a jejich projev je velmi sterilní, ostře kontrastující s obsahem jejich řeči. S výrazy hodnými bankéřů namlouvají dialogy a chroptí do mikrofonů. Vznikající zvuková stopa je ale stále velmi sugestivní.
Druhá část inscenace je loutková a odehrává se celkem na třech menších stanovištích. První z nich je idylická roubenka s lavičkou na zápraží a zeleným mechem s květinami všude kolem. Průčelí domku lze navíc otočit a dát tak divákovi možnost nahlédnout i do interiéru. Prostředním stanovištěm je les: neforemný kopec z mechu s větvičkami a listím, tu a tam s malou muchomůrkou červenou, jakou všichni známe z obchodů s dekoračními předměty. Třetím místem je jakýsi industriální prostor, kterému dominuje cihlová stěna s velkým oknem z prodrátovaného bezpečnostního skla. Toto rozvržení hracího prostoru umožňuje tvůrcům dělat v podstatě filmové střihy, protože prostým přechodem od jedné scény k druhé se vše okamžitě proměňuje.
Příběh rodového prokletí, zamilovaného Emila a roztomilých zvířátek mizejících uprostřed noci z lesa a posléze visících za nohy ze stropu a krvácejících do skleničky, je odehrán s malými manekýny. Ti nejsou nijak prvoplánově děsiví, ale do postýlky by si je asi nikdo nevzal – Emil má například kromě lacláčů a námořnicky pruhovaného trička i rozcuchané vlasy, výrazné lícní kosti s propadlými tvářemi, trochu maniakální výraz, a hlavně pusu rozříznutou doslova od ucha k uchu. V kontrastu k lidským postavám jsou zvířátka, která jsou vytvořena z plyšáků a dalších dětských hraček drobně uzpůsobených potřebám loutkářů.
Hraná část inscenace samozřejmě využívá předchozí audionahrávky (a tím pádem i dělené vedení), přidává k nim ale i nové dialogy. Teprve v druhé půli se proto příběh definitivně určí a uzavře. Pro diváka je zábavné ověřovat si hypotézy z dřívějška a zároveň sledovat překontextování původních (audio)scén.
Emil je solidní loutková inscenace s na pohled pěknou a divadelně smysluplnou výpravou, s kvalitními hereckými výkony a vtipným nápadem na zpracování hororového béčka. To, čím je ale skutečně inscenace zajímavá, je její rozložená struktura. Inscenátoři jako by diváka přizvali k tvorbě. Rozkládají před ním jednotlivé součástky a postupně je do sebe nechají zapadat. A i když je to někdy docela horor, máloco člověka potěší víc, než dokončená skládačka nebo vyřešený rébus.
Divadlo b, Divadlo T601, Loutky bez hranic: Emil
hrají Adriana Kubištová, Lukáš Bouzek, Radek Beran; výprava Marek Brožek; Kostýmy kolektiv; Hudba kolektiv; Režie kolektiv; Produkce; Daniel Schenk
Premiéra 2. 11. 2018, psáno z reprízy 11. 3. 2019.
Loutkář 2/2019, s. 48–49.
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS