Batolárium Moja záhrada mohli diváci zhlédnout v rámci festivalu Bábkarská Bystrica TOUR 2018.
Batolárium brazílskej divadelnej skupiny Grupo Sobrevento vzniklo na námet literárnej predlohy Mandany Sadat Moja záhrada. Zobrazuje príbeh pútnika, ktorý sa z nudného a osamelého putovania rozhodne na púšti vybudovať záhradu. Krok po kroku si plní svoj sen a následne svoje nadobudnuté poznatky posúva ďalej.
Symbolický príbeh je tak podnetným aj pre dospelého diváka. Na oko detská rozprávka obsahuje mnohé metaforické obrazy každodenného života. Otvára široké spektrum tém o základných ľudských potrebách (vzťahov, zmyslu života, zázemia, atď.) a trpezlivej ceste k vytúženému cieľu.
Formálna stránka inscenácie je zameraná priamo na detské publikum. Je cielená najmä pre najmladšie deti vo veku od šesť mesiacov. Tomu je podriadená celá dramaturgicko-režijná koncepcia (L. A. Cherubini a S. Vargas) inscenácie. Dominujú prvky, ktorých cieľom je jednoduchým spôsobom upútať pozornosť a podnietiť interakciu batoliat.
Celé dianie na scéne sa odohráva v ohraničenom priestore štvorcového koberca. Ústredný herec L. A. Cherubini ako pútnik ilustruje blúdenie po púšti krúživým kráčaním až po prvý prehovor k divákom o svojich pocitoch. Následne tak, ako sa rozvíja dej, pomaly na scéne manuálne vytvára obraz záhrady. Pripravuje zeminu, sadí stromy, polieva ich… Deti sedia okolo koberca, v priamej blízkosti hereckej akcie. Herec jednotlivé konania opakuje na viaceré strany, čím sa mu darí získať si pozornosť aj najmladších divákov/diváčok. Ide najmä o jednoduché pohyby, spojené so simultánnym vytváraním rôznych zvukov a šumov.
S budovaním záhrady sa mení aj atmosféra a farebnosť scény. Herec pretočí koberec z béžovej na červenú stranu a odhalí pestrofarebný odev, dovtedy skrytý pod bielym plášťom. Dochádza tak nielen k ilustrovaniu obrazu zakvitnutej púšte ale aj podvedome pôsobenie na správanie divákov a diváčok. Náhla zmena farieb, dynamickejšej hudby a výraznejšieho svietenia so sebou prináša väčšiu interaktivitu detí.
Ďalšiu výraznú zmenu v inscenácii prináša situácia, kedy do deja vstupujú zvieratá. Farebné objekty herec po jednom vyťahuje z veľkého batohu, oživuje a vodí rôznymi spôsobmi. Deti prostredníctvom zvierat priamo oslovuje a následne necháva voľne položené v ich blízkosti. V tomto bode sa celkovo mení meditatívna atmosféra na hravú. Dochádza k prirodzenému narušeniu, hoci len pomyselného, no dovtedy udržiavaného, rozdelenia na javisko a hľadisko. Po zvyšok inscenácie sa deti voľne pohybujú po celom priestore scény.
L. A. Cherubini má pre naše prostredie možno až exotický herecký prejav. Využíva najmä jemné gestá a detailnú prácu s prstami. Repetitívnosť jeho gest má miestami až meditatívny charakter. Svoje ruky dáva do popredia a upriamuje na ne pozornosť. To sa stáva až hypnotickým prvkom pre najmladšiu časť publika. Jeho slovný prejav sprevádza neustály úsmev. Kombinácia pozitívneho výrazu s meditatívnym vytvára v inscenácii pocit ojedinelej atmosféry.
Cherubini sa tiež neustále snaží s deťmi nadväzovať intenzívny očný kontakt. Pri deťoch v predškolskom veku ja práve toto veľmi funkčný spôsob ako získať ich reakciu. Na získanej pozornosti stavia svoje nasledujúce konanie a snaží sa deťom sprostredkovať emóciu, napr. strach prostredníctvom pomalých pohybov šelmovitých zvierat.
Po scéne sa Cherubini pohybuje veľmi ladne a často plynulo prechádza až do tanca. Aj jeho stretnutie s ďalším pútnikom (M. Santana) je vyjadrené spoločnou choreografiou, ktorej dominujú prvky capoeiry (tradičný brazílsky tanec, ktorý spája tanec s bojovými prvkami). Ich stretnutie je jedným z tých momentov inscenácie, ktorá skrýva filozofickejší presah príbehu. Archetypálny stret dvoch osamotených cudzincov, ktorý prechádza od strachu k dôvere.
Pohyb hercov sa podraďuje dominantnej hudobnej zložke (J. Poleto). Dianie na scéne je po celý čas sprevádzané živou hrou na gitare a striedaním rôznych hrkálok, tamburíny a hudobných trubíc. Spája sa tak atmosférotvorná melodická hudba s významovo-určujúcimi zvukmi.
Súboru Sobrevento sa v inscenácii Moja záhrada podarilo sprostredkovať poetický až filozofický príbeh a pritom nenásilne začleniť deti do diania na scéne. V inscenácii sa spájajú roviny, ktoré dokážu osloviť rodičov aj najmladšie deti. V detskej rovine dochádza skôr k upútaniu ich pozornosti, jemnej interaktivite a sprostredkovaniu emócií. Nejde o prevratný divadelný tvar, no kvalitne uchopený žáner batolária.
Článek byl převzat z festivalového zpravodaje festivalu Bábkarská Bystrica TOUR 2018. Další rozhovory a recenze naleznete v online verzi zpravodaje.
Diana Pavlačková, 13. 10. 2018
Zdeněk Lepšík (6. 12. 1924)
Jiří Bláha (7. 12. 1939)
Lenka Kotmelová (16. 12. 1959)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS