Helena Štáchová, kterou zná odborná i laická veřejnost především jako interpretku Hurvínkovy kamarádky a spoluhráčky Máničky, vstoupila do slavné divadelní scény Divadla Spejbla a Hurvínka po absolutoriu loutkářské katedry DAMU.
A přinesla sem hned od počátku docela nový prvek – nejen ženský půvab (což bylo velmi podstatné, protože právě v těchto letech už loutkáři nebyli jen skryti za paravány a vodící lávku, ale začali se objevovat na forbíně a v jednom prostoru společně s loutkami), ale i tehdy učednickou zvídavost, zajímavý hlas, loutkovodičskou zručnost (svou dovednost vodit marionety prokázala pak nejen v inscenacích, ale i sólových komorních číslech) a nesporný tvořivý herecký talent.
Divadelní zkušenosti nabírala vedle sehrané loutkářské party zastoupené především Milošem Kirschnerem, ale i Lubošem Homolou, Bohumilem Šulcem či bratry Hakenovými a obstála zde hned na počátku na výbornou. Zejména vedle Miloše Kirschnera, který se později stal i jejím životním partnerem, se tříbil její herecký talent i divadelní názor. Obojí později zúročila v úkolech, které ji teprve čekaly, ale i v pohotovosti, kterou vyžadovaly mnohdy improvizované dialogy, jak v češtině, tak i v řadě cizích jazyků. Snoubila se u ní výtvarná představivost, kterou práce s loutkou vyžaduje, autorské nadání a konečně i organizační schopnosti, které ji nakonec přivedly až k postu ředitelky divadla. Za všechny tyto dovednosti ale platila i krutou daň. Na vrub jejího zdraví se pomalu podepisovala náročná práce v divadle a zejména na zahraničních zájezdech, časová tíseň, stres a konečně i dlouhotrvající boj související s existencí samotného Divadla Spejbla a Hurvínka a s oblibou i problémy kolem obou loutkových protagonistů.
Tvárná herečka Helena Štáchová poznamenala svou interpretací i do té doby poměrně pasivní figuru Máničky. Ta nebyla už jen Hurvínkovou „přihrávačkou“, ale začala se v nových inscenacích uplatňovat jako výrazný ženský element, který byl inspirací zejména pro dívčí část dětského publika. K Hurvínkovi přibyla protihráčka, která se – stejně jako on – stala výraznou figurou a oblíbenou hrdinkou. Mánička dostala s Helenou Štáchovou (třetí „adoptivní Mániččinou matkou“) i novou výtvarnou podobu blížící se skutečné podobě její interpretky, a to včetně brýlí. A právě i tahle změna měla velký ohlas nejen u dívčího obrýleného publika. Hlasový rejstřík Heleny Štáchové se vedle Mániččiny typické fistulky rozšířil o „chraplák“ hudrující postavy Bábinky a možnosti hlasových proměn si Štáchová užila bohatě i v řadě dalších figur – zejména v kultovní inscenaci Dějiny kontra Spejbl (1970, 1980, 2012), kde virtuózně sekundovala jak Kirschnerovi, tak později Martinu Kláskovi v obnovené a inovované podobě téhož titulu.
Helena byla vynikající dabérka, šansoniérka, dramaturgyně, autorka (nejen divadelních textů), publicistka a konečně i manažerka. Ví se hodně o její interpretaci nejen Máničky, ale i Lízy ze Simpsonových, jejíž dabingovou roli si na počátku tak trochu na Miloši Kirschnerovi, který se obával jisté podobnosti a konkurence s Máničkou, vytrucovala. Já mám ale v živé v paměti, kromě celé řady jejích rolí, především one-woman show Capocomico (1990), sólovou inscenaci, jejímž adresátem bylo dospělé publikum a kterou režíroval v Divadle Spejbla a Hurvínka Josef Krofta. Byla to vynikající příležitost pro herečku jejího rozměru. Šlo o příběh potulné komediantky obklopené figurami komedie dell’arte a Helena Štáchová se zde představila v celé široké škále svého hereckého rejstříku. Byl to tak trochu protiúkol už proto, že nešlo o komedii, kterou jako herečka dokonale ovládala, ale o tragikomický, drsný příběh jednoho hereckého osudu. Helena Štáchová se zde představila nejen v nečekaně nové poloze, ale pro řadu diváků i v docela jiném světle.
Heleny (a jak se v souboru i mezi přáteli říkalo něžně Helenky) jsem si nesmírně vážila. Ve vztahu k loutkářské historii, kritice i profesi jsme se často míjely i neshodly, ale to nebránilo mému obdivu k její lidské síle, víře v loutku a její možnosti a konečně k jejímu všestrannému hereckému talentu, který si přízvisko profesionální opravdu zasloužil. A nechtěla bych zapomenout na to, že byla také krásnou, statečnou a silnou ženou, do poslední chvíle bojující za své divadlo a lidi v něm. Byla jednou z posledních velkých žijících osobností našeho moderního loutkového divadla. Mrzí mě jen jediná věc: že jsem jí to nedovedla včas a přesvědčivě říci.
[tento článek vyšel tiskem v čísle 2/2017]
Nina Malíková, 17. 6. 2017
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS