Obří loutky v PlzniFoto: Michal Drtina

Bavila mě ta úžasná atmosféra ve městě

Rozhovor s programovým ředitelem projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury 2015 Jiřím Sulženkem.

Podle mediálního ohlasu posledních dní by se mohlo zdát, že Plzeň = Skupova Plzeň. Jaká byla návštěvnost zahajovací víkendové části festivalu? Mým laickým odhadem byly v ulicích tisíce lidí, ale přesné číslo si vůbec neodvážím tipovat…

Za 3 dny překonala návštěvnost akce hranici 100.000 diváků; lidé přijížděli ze všech koutů České republiky, dorazili i zahraniční turisté. Nejvíce lidí se ve městě protočilo v sobotu, odhadem 45.000 (večer sledovalo představení na náměstí 17.000 diváků); v pátek zhruba 35.000 lidí a v neděli kolem 27.000 lidí. Finále v DEPO2015 sledovalo v pátek a v neděli kolem 7.000 diváků, v sobotu kolem 12.000. Ostatní diváci pak opravdu hojně využívali možnost navštívit desítky představení zdarma, které organizovala přímo Skupova Plzeň. Většina pamětníků a Plzeňáků se shodla, že tolik lidí a rodin s dětmi venku v Plzni najednou neviděla.

Popsal byste, jak vůbec probíhal převoz loutek, jejich instalace a manipulace s nimi? Jsou to skutečně olbřímí kolosy… Kolik času tedy zabrala celková příprava tří představení Holčička/La Niňa? A kolik bylo celkem účinkujících?

Loutky přijely ve dvou kamionech z Alicante ve Španělsku, kde soubor Caros de Foc sídlí. Manipulační technika pak byla místní – jeřáby a vysokozdvižné vozíky obsluhovali naši technici. Jednou částí přípravy bylo zkoušení samotné části inscenace s obřími loutkami, druhou částí ale byla příprava a zkoušení s dalšími 120 českými performery. Podle scénáře Táni Švehlové a v režii Adama Renče ke „kostře“ obřích loutek nabalili „maso“ a umožnili tak kromě průvodu a představení loutek spojit celý večer jednoduchým příběhem. Z českých umělců se představili soubory V.O.S.A. Theatre, Long Vehicle Circus, Amanitas Fire Theatre, Žongléros, Dance Center Petry Pavornicové, Fire Jokers, Tam Tam Batucada, Ridina Ahmed and band a Klára Krejsová. Technická příprava na místě trvala týden a celá akce se připravovala přes 8 měsíců.

Co z programu pouliční Skupovky vás osobně nejvíc zaujalo a co i určitě nenecháte ujít z následujícího festivalového programu?

Mě především bavila ta úžasná atmosféra ve městě, kdy přes den bylo plné malých představení doslova na každém rohu! Z nich mě bavily třeba miniatury Macao a Cosmage nebo Lišák Volpino. A z dalšího programu si nenechám ujít vietnamské vodní divadlo, finské Odcházení a samozřejmě ani představení UBUdneS, které koprodukuje Plzeň 2015 s belgickým divadlem Le Manége Mons.

Myslíte, že ta obrovská pozornost, která byla v Plzni loutkám o víkendu věnována, by mohla pomoci prolomit loutkářské „ghetto“ a dostat loutkové divadlo do povědomí širší veřejnosti?

Skupova Plzeň asi vždycky byla ve stínu většího mezinárodního festivalu Divadlo, ale já považuju loutkové divadlo a divadlo, které pracuje s materiálem a pohybem, vlastně za daleko přístupnější, než klasickou činohru. Každopádně díky letošnímu spojení Skupovy Plzně s Evropským hlavním městem kultury a představením La Niňa určitě posunulo téma loutek k daleko širšímu okruhu publika.

Kateřina Lešková Dolenská, 3. 9. 2015

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Hurvínkova otce

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.