Izrael jako národ přistěhovalců, který neměl žádnou místní loutkářskou tradici, byl silně ovlivněn východo- a středoevropskou avantgardou 30. a 40. let 20. století. Mezi první loutkáře patřili Paul Loewy (1891–1970) a David Ben Shalom zvaný „Honzo“ (1912–1990), kteří zde rozvíjeli českou a německou tradici vyřezávaných dřevěných marionet.
V 50. letech se na vývoji izraelské scény podílely další osobnosti: Dina Dziatelowski (nar. 1901), která do Izraele emigrovala z Polska v roce 1957, byla průkopnicí použití loutek ve vzdělávání, psala vlastní hry a vyráběla maňásky, a to zejména pro děti. V roce 1994 získala Ben Zviho cenu za literaturu pro děti. Její knihy byly ilustrovány fotografiemi z jejích inscenací. Dennis Silk (1928–1998), původem Brit, který přijel do Izraele v roce 1955, se proslavil v polovině 70. let svými divadelními hrami pro divadlo loutek a objektů i svými texty o loutkářství. Za zmínku také stojí Eric Smith původem z Jižní Afriky, který začínal v Pretorii s Lyndií Parker a Johnem Wrightem a který v roce 1972 založil v Tel Avivu soubor Eric’s Puppet Company. S ním nastudoval mnoho inscenací pro děti, v nichž adaptoval mimo jiné Loutky mistra Pedra od Manuela de Fally, Draka Jevgenije Švarce, Slavíka od Hanse Christiana Andersena a L’Italiana in Algeri (Italku v Alžíru) od Rossiniho. Marionety Erica Smithe jsou dnes součástí dědictví izraelské kultury a byly vystavovány ve Velké Británii, Německu a USA.
Vývoj v 80. a 90. letech
V 70. letech se v Jeruzalémě dostává ke slovu nová generace umělců, z nichž mnozí už se v Izraeli narodili. Ke konci dekády se podobný rozkvět odehrál také v Tel Avivu. Tito umělci se věnovali interdisciplinárnímu zkoumání divadelního umění, tance a vizuálního divadla. Výsledkem bylo Divadlo Vlak (Teatron Ha Karon, Train Theatre) založené v roce 1981 ve spolupráci umělců, jako byli Alina Ashbel, Američan Michael Schuster (který do Izraele přinesl jávský wayang kulit a indický kathputli), Argentinec Mario Kotliar (1949–1998) a Hadas Ophrat. Později se přidali také Marit Ben Israel a Roni Nelken-Mosenson, která v 80. letech připravila inscenaci s Karagözem založenou na loutkových sbírkách Islámského muzea. Malé a komorní Divadlo Vlak původně tvořilo inscenace pro děti i dospělé, nicméně později se začalo specializovat primárně na dětského diváka. Kolem divadla časem vznikla řada menších organizací a prošlo jím mnoho významných zástupců izraelské scény; navíc často nabízí svou scénu hostujícím souborům. Mezi projekty, jež zde vznikly, patří Jeruzalémský mezinárodní festival loutkového divadla založený v roce 1982, který nabízí inscenace loutkového a vizuálního divadla i divadla objektů pro všechny věkové kategorie. Škola vizuálního divadla, kterou v roce 1986 založil Hadas Ophrat, a Divadlo Habamah založené v roce 1988 a po roce 2000 přejmenované na Hazira Performance Art, které hraje experimentální divadlo pro dospělé.
Loutkářské vzdělávání
Zmiňovaná škola vizuálního divadla nabízí ambiciózní a multidisciplinární čtyřletý studijní program zakončený diplomem, jenž oficiálně uznává ministerstvo školství a kultury. Jeho výuka se zaměřuje na všechny disciplíny výtvarných umění. Jeho pedagogický koncept je založen na pluralismu a otevřenosti vůči všem jevištním uměním (činoherní režie a scénografie, loutkové umění, divadlo objektů, tanec, video a digitální tvorba, performance atd.); jeho umělci se účastní mnoha festivalů, jako je Jeruzalémský mezinárodní festival loutkového divadla a Festival alternativního divadla v Akko. Mezi absolventy školy patří Patricia O’Donovan (Nekudat aneb Dotek světla, Louis l’enfant de la nuit), Erica Sapir, Yael Inbar, Revital Arieli (o tvorbě Y. Inbar a R. Arieli psali v čísle 2/21, s 82–86, pozn. red.), Galia Levy-Grad (Cube Circus) a Elit Veber, z nichž všichni se začátkem 21. století mezinárodně proslavili. Někteří z těchto umělců také přispěli k rozšíření loutkového repertoáru o texty z jiných tradic než aškenázské a evropské a zaměřili se na kulturu Mizrachim a sefardských Židů. V roce 2010 zahájili absolventi Školy výtvarné kultury projekt Pandora, který dal vzniknout významným experimentálním a kabaretním inscenacím hraným na loutkových festivalech a dalších místech. Mezi umělce Divadla Vlak patří také Shahar Marom (rozhovor s ním si můžete přečíst na s. XX, pozn. red.), Jonathan Ben Chaim, Miriam Salzberg a Amit Drori.
Kromě toho v letech 1982–1995 v Jaffě působila loutková a vzdělávací organizace Meitav. V roce 1986 založila Naomi Yoeli s podporou města Tel Aviv velmi oblíbené loutkové divadlo v parku Hayarkon, které fungovalo až do roku 2003. Kromě Naomi Yoeli zde vystupovali Miri Peeri, Micky Mevorach, Iki Gilad, Dina Dekel, Ilan Savir, Sharona Shapira, Ilia a Raya Brendmanovi a Bela Shkatov. Miri Peeri je zakladatelka dalšího významného kreativního centra na izraelské scéně, Izraelského loutkového centra v Holonu (poblíž Tel Avivu), které zahrnuje Školu loutkového umění (1989), od roku 1995 významný Mezinárodní festival loutkového divadla a filmu a Muzeum umění a loutek založené v roce 1999. Díky tomu vzniklo poblíž Tel Avivu významné loutkářské středisko. V roce 2006 se Izraelské loutkové centrum přesunulo do vlastní nové budovy, která se stala domovem umělců, pedagogů a loutkoherců.
Mezi další instituce patří Beit 9 (Dům 9) a Galilejské multikulturní divadlo (které založil Pablo Ariel, jenž emigroval z Argentiny v roce 1972; jeho židovsko-arabský soubor hraje téměř bez použití jazyka, aby mohl spojovat rozmanité skupiny lidí). Rochi (Rachel Beckman), Erica Sapir z Francie a Dina Kaplan ze Spojených států jsou zakladatelkami Loutkářů bez hranic, mezinárodní organizace, která podporuje růst, změnu a řešení konfliktů prostřednictvím loutek a organizuje workshopy týkající se zdraví, lidských práv a terapeutického využití loutek v rozvojových zemích celého světa.
V období studené války do Izraele emigrovala řada loutkářů ze Sovětského svazu, mimo jiné Itschak a Esther Peckerovi (v roce 1979), Ilia Ilov, soubor Petruška a mnoho dalších. Dvora Zafrir je ředitelkou Školy loutek a divadla (1990), která je součástí Levinského školy v Tel Avivu a zaměřuje se primárně na vztah mezi loutkami a vzděláváním, nicméně také propaguje loutkářství jako takové. Mezi hlavní předměty patří adaptace literárních textů, různé loutkové žánry, návrh a výroba loutek, použití materiálů, loutky na divadle a produkce. Loutkářské umění se vyučuje také v soukromých institucích a na různých katedrách (kurz „Loutky a vzdělávání“ Farryl Hadari na Univerzitě v Tel Avivu). Patricia O’Donovan vyučuje na Vzdělávacím ústavu Daniela Yellina a na různých jiných institucích působí mnoho dalších pedagogů.
Text vznikl pro Světovou encyklopedii loutkářského umění (Encyclopédie mondiale des arts de la marionnette) vydanou UNIMA v roce 2009, která je zpřístupněna také online (https://wepa.unima.org). Publikováno se souhlasem UNIMA International.
Loutkář 3/2021, s. .
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS