Artisté mezi věcmi
Novocirkusový soubor mezinárodního rozsahu Cirk La Putyka (CLP) vznikl na konci první dekády nového tisíciletí z iniciativy bratrů Rostislava ml. a Víta Novákových, dědiců kočovné komediantské krve legendárního loutkářského rodu Kopeckých. Uskupení herců, loutkářů, artistů, sportovců, hudebníků a dalších tvůrčích osobností pojmenované po první inscenaci nazvané La Putyka zahájilo činnost v roce 2008. Téhož roku 21. prosince uvedlo připravovanou novinku inspirovanou českou hospodskou kulturou pro uzavřený okruh diváků.
Text: Hana Strejčková
Veřejnosti se pak oficiálně Cirk La Putyka představil v dubnu 2009 a hned první premiéra zajistila souboru přijetí nejširší veřejnosti i ohlas odborné kritiky. Od té doby se CLP stal vlajkovou lodí nového cirkusu v České republice a divácky úspěšným hráčem na mezinárodním poli.
Osmá generace potomků „patriarchy českého loutkářství“ Matěje Kopeckého vnesla na tuzemskou scénu otevřenost v oblasti žánrové propustnosti, uměleckého vidění a rodinného zázemí. S prvními náznaky silného pouta k tradici přišla autorská one man show Rostislava Nováka ml. v režii tandemu SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) 8 polib prdel kosům. Ta se stala nejen přesvědčivým setkáním s loutkami, ale také pomyslnou trampolínou k „putykovským“ inscenacím. Vzniklo představení nabité vztahem k naší rodině, která se skládala z loutkářů, kolotočářů, v té době i cirkusáků (např. Cirkus Praga), prodavačů cukroví a dalších profesí spjatých s kočovným komediantstvím. Syn Rostislav vystavěl příběh z osobních vzpomínek na příbuzné a zejména pak na dědu loutkáře, na dokumentárních vsuvkách z našeho archivu, doplnila loutkoherečka Anna Nováková, rozená Kopecká. Důležitou součástí inscenace, kterou herec podal zprávu o sobě samém a vyslal vzkaz o vztahu k blízkým, a zejména pak veřejnost nechal nahlédnout do svého původu, se staly marionety, flašinet a faustovská tematická linie, která je s protagonistou skrze pokrevní předky spjata od 19. století. V představení měl Rostislav krásné výstupy s loutkovým Faustem. Můj táta mu v chebském divadle ještě stihl předat řemeslo. Díky němu syn s loutkou na nitích nebo na drátě dobře umí. Při jeho interpretaci jsem dokonce slyšela i dikci mého táty. Motiv Fausta se přenášel z generace na generaci a ono „faustovství“ je možné z hlediska tvorby Cirku La Putyka interpretovat i jako nutnost vybrat si z mnoha lákadel, tedy z nespočet možností, které se před osobitým tvůrcem Rostislavem Novákem ml. a jeho souborem postupně otevíraly a dál se nabízejí. Je zjevné, že živnou půdou pro existenci Cirku La Putyka, zejména pak pro vznik dramaturgické řady věnované osobní a rodinné krajině (např. A cirkus bude?!, Family, Black Black Woods, Roots, ADHD), se stala rodová zkušenost z maringotek a stánků, zájezdů s divadlem, kolotoči i cirkusem – duchovní kořeny soudržného příbuzenstva, které Anna Nováková shrnula při přípravě inscenace Family do slov, že rodina je jistota, domov, bezpečí a všechno. Rodina v případě Cirku La Putyka tak znamená nejen pokrevní příbuzenstvo, ale synonymum pro mnohem širší lidské spříznění s pulsující energií zakladatelů souboru a umělecký svět vyvěrající ze zkušeností mnoha předchozích generací Kopeckých.
Od samého tvůrčího počátku Cirku La Putyka jsou zřetelně vysledovatelné průniky pokrevního odkazu tradičního loutkářství a objektového divadla s novocirkusovými principy. Hmota, jíž je animací přisouzen život, znak a symbol, či je dále manipulací uvedena do pohybu, jenž rozvíjí tělesný výraz jednotlivce nebo skupiny, se v produkci CLP vyjevuje jako příznakový výtvarný artefakt (např. igelitový sáček – Dolls) nebo scénický objekt, jenž není „jen“ cirkusovým náčiním (např. balanční točna – ADHD, nebo závěsný systém ve tvaru loutky na nitích – Roots), figurativní loutka (např. manekýn – lidský dvojník – La Putyka, panenka – Dolls, marioneta – Roots, loutka ze špalíku dřeva – Risk), předmět (např. kabelka – La Putyka, badmintonová pálka – Slapstick Sonata, kyblíček – Play, telefon – Isole) a jako materiál (např. dřevěné prkno – Slapstick Sonata, hlína – Risk, Black Black Woods). Konfrontace artisty a loutky, tedy živé a jednající roviny s předmětnou, je zde jak významotvorná, tak záměrně přiznaná. Zatímco je akrobat loutkářem, který buď určitou věc animuje, anebo působí na scéně svou artistní fyzickou excelencí, loutka a obecněji předmět, ač gesticky strnulý a závislý na svém materiálu a jeho fyzikálních vlastnostech, svou znakovostí tematizuje a podporuje onu víceplánovost inscenací CLP a divadelní zkratku. Spojením vícero různorodých (na pohled i nesourodých) scénických komponentů pak vzniká originální a celistvý, ale svým způsobem živelný až chaotický svět nejednoznačného žánrového určení, v němž má snaha o sdělení tématu z různých úhlů potenciál vyvolávat napětí. Vzniká tím prostor k přenosu emocí a ke komunikaci nejrůznějšími prostředky včetně funkčního využití loutek a předmětů, nejčastěji jako inspiračního zdroje k pohybovým sekvencím, metafoře a dějovému nebo vizuálnímu střihu. S tím však vyvstává i otázka, zda jsou, nebo byly v této žánrové synkrezi plně využity sdělovací možnosti a (mimo)estetické funkce vybraných věcí.
V prvotině La Putyka se objevila variabilní a rozebíratelná figura v životní velikosti, kterou přiznaně vedli tři artisté. Její trup sestával z rámu zakrytého bílým oděvem ve střihu pánského obleku, jenž se během postupujícího děje odhrnoval jako oponka a nabídl „orámovaný“ pohled na detaily. Manekýnova vysouvací hlava pak posloužila jako atypická rekvizita v absurdně vypointovaném tanci a skončila zabodnutá v desce stolu. Z oblasti charakterotvorných předmětů zde velký význam sehrála dámská kabelka. Z její manipulace vznikla nápaditá párová tanečně – akrobatická choreografie.
S podtitulem Kdo chce žít, musí riskovat se v roce 2013 objevil Risk, v němž se spojila energie Cirku La Putyka s francouzským souborem Cahin Caha a švédským Cirkusem Cirkör. Spouštěči tematicky sjednocených pohybů oscilujících na hraně risku se staly předměty denní potřeby, jako například nůž, hřebíky, sekyra a kola bez duší pro invalidní vozíky. Například scénografický prvek – samostatné hřebíky kolmo zabodnuté do dřevěné podsady vytvořily intenzivní obraz napětí, v němž byl riskantní každý pád akrobata k podlaze. Artisté neustále kolovali, hledali rozličné způsoby klesání k zemi, a současně sobě navzájem podsouvali hřebíky. Dynamická choreografie vedená jednoduchým principem založeném na obecné zkušenosti z ohrožení či strachu z poranění násobila důležitost nevelkého objektu na scéně, jenž se fyzickou akcí aktérů stal dominantou promlouvající nejen k performerům, ale také k publiku svým tvarem, velikostí a poměrem vůči prostoru, aniž by nutně byl využit ke svému původnímu účelu. Podobně vyzněl i výstup akrobata na trampolíně, jehož skoky významně ovlivnil nůž, jenž svírala jeho ruka i při náročných sestavách, jako jsou salta s vruty, nebo série přemetů vzad. Průvodce inscenací Risk a jeden ze zakládajících členů CLP Jiří Kohout, verbálně zdatný rozehrávač hravého vzezření, pronesl na úvod představení: Vítejte ve světě plném otázek. Jeho výrok o plnosti lze vztáhnout nejen k mnohosti dotazů, z nichž se v Risku rozehrává opravdu riskantní hra (jako součet vícero her), ale také k tvořivé mnoho vrstevnatosti každého z performativních počinů CLP, jejichž zastřešujícím strůjcem poetiky je sám principál Rostislav Novák ml., jeho asociační nepředvídatelnost, prýštivá kreativní energie a silně prorostlé rodinné kořeny s odkazy k loutkářství. Nehledě na to, kdo je podepsán pod režijním vedením, ať sám principál CLP, nebo Maksim Komaro či SKUTR, nebo Linda Kapetanea a Josef Fruček, jde často o hru se symboly, ukryté prvky faustovství, fyzicky dravý narativ rozvíjený hned na několika úrovních (doslova v prostoru a metaforicky), o variabilní scénografické aranžmá a žánrovou synkrezi.
V roce 2014 se na jeviště vrátily figury, silný záblesk rodinného loutkářského odkazu. V komorní a patrně jedné z nejniternějších inscenací Dolls se představily panenka-hračka, nafukovací panna, a mezi nimi také člověk připoutaný k provazům ovládaných vodiči a žena vydávající se za figurínu, aby upoutala partnerovu pozornost. Nemohoucnost komunikace na úrovni lidství, jejímž (ne)řešením je útěk k zástupným předmětům až fetiši, k síle sugesce proměnit věc v partnera nebo mystickou záležitost se stala hnacím motorem patologických příběhů. Ve své studii Subjekti a objekti uvedl Karel Makonj, že tento proces idolizace (fetišizace, chcete-li) není dán ani předmětem samým, ani jeho antropomorfizací, ale jen a jen tímto vztahem, a tedy reflexí subjektu mezi objekty, reflexí člověka ve světě, ve vesmíru. Dochází ke zkřížené vazbě subjekt–objekt, já–svět, a tím i vazbě já–druzí, tedy intersubjektivitě i – […] „interobjektivitě“.
Výrazná scéna Jakuba Kopeckého, bratrance Rostislava Nováka ml., připomínala domeček pro panenky, nebo řez bytovkou, symbolicky „králíkárnu“ na okraji světa, v němž lidé hledají náhražky, jakési citové protézy pro své uspokojení a existenci vůbec. Další vizuálně přitažlivou rovinu v Dolls rozehrávaly k pohybu motivující objekty. Asociativní bezbřehovost nabídly igelitové pytle naplněné vzduchem rozprostřené po jevišti, anebo hned zkraje kopeček hlíny či hrouda jílu, k němuž se vztahoval disponovaný tanečník, jehož kreace evokovaly soukromý obřad, interpretovatelný i jako rituál za všechny postupně ztracené. Eskalace tenze mezi artisty a objekty, střídavě používaná optika subjektu a objektu zde potvrzovala humanitu i dehominizaci.
Motiv hlíny se vrátil v detailněji rozporcované podobě a hlouběji rozpracovaném mužském, rodinném duetu Black Black Woods, ve kterém na ploše 270 minut trvajícího představení modelovaly a rozvíjely svůj vztah dvě ústřední postavy – reální lidé, otec a syn, Rostislav a Rostislav ml. Novákovi. Až antropomorfním postojem k materiálům demonstrovali oba protagonisté emoční napětí, spříznění i souboj, symbolické významy a archetypální rovinu.
Fyzická etuda flexibilní artistky motivovaná hrou se žvýkačkou čili vystavěná na principu žvýkání, natahování a smršťování gumy souvisela s titulem Play. Humorně a odlehčeně laděná inscenace čerpala inspiraci z dětských hřišť a jedním z vrcholných momentů byla žonglérská exhibice s kyblíčky. Prvně v repertoáru Cirku La Putyka se zde objevilo skákání gumy a ve velmi podobné formě se následně (i protagonistou) propojilo s pozdějším titulem Kaleidoscope. V Roots, inscenaci koprodukované berlínským kabaretem Chamäleon, se na jeviště vrátily rodinné skvosty – varietní marionety (dokonce ze Suchardovy dílny z Nové Paky), legendární bílý koník, figura, masky, a dokonce cirkusové náčiní pro závěsnou akrobacii připomínající loutku na nitích.
Zmenšené postavičky coby prostředek divadelní zkratky a předměty vybrané pro symbolické paralely k vesmíru či pro svůj charakterotvorný rys (např. králík Honey Bunny) využili tvůrci naplno v pozitivisticky laděné inscenaci plné snů a bláznivých postav i nápadů Memories of Fools. Pevný základ multidisciplinárního cirkusového koktejlu mixujícího žánry představoval pohádkový příběh o klukovské touze vzlétnout na Měsíc. Režisér Rostislav Novák ml. se ponořil do zasutých vzpomínek nejrůznějšího typu od rodinných po celosvětové převratné události a opřel se o nevyčerpatelný zdroj inspirace, jakým vesmír a dětské sny bezesporu jsou. Ani Pravý výlet pan Broučka do Měsíce by nebyl napsán bez příměsi satirického vidění, absurdních představ a českého umu ve všem vidět humor. Absenci logických vazeb v narativu nahradila fascinace týmu neprobádaným nekonečnem a energie vyplnit běžné dětské přání – vzlétnout a udělat stopu do Měsíce. Námět a zpracování jako by samo o sobě vyžadovalo otevřít se předmětnému světu. Z dřevěných rámů různé velikosti vytvořená scénografie odkazovala k fotoalbu, ke zdi vzpomínek. Pestrou divadelní paletu spoluvytvářely scénické objekty – například světelné koule manipulované akrobaty znázorňovaly planety Sluneční soustavy, dále performativní objekty vybízející k charakteristickému pohybu – gramodesky, s nimiž originálně manipuloval žonglér v roli hudebního génia Mozarta, z rekvizit – česká vlajka umístěná na povrch Měsíce, předměty pro kouzelnická čísla, a v neposlední řadě maketa rakety, plyšák coby zástupný předmět a figurativní loutka astronauta.
Stěžejním stavebním prvkem inscenací Cirku la Putyka je hra – hra s něčím a s někým. Tvůrci se nezřídka opírají o všeobecně známé hry (badminton – Slapstick Sonata, box – Kaleidoscope) a principy hry, jako jsou pravidla, strategie, spolupráce i soutěživost, a současně pro své účely vytvářejí hry nové (např. pády k zemi s obezřetností ke kolmo postaveným hřebíkům – Risk) a inspirované cirkusovými disciplínami (závěr, kdy se artisté snaží najít rovnováhu na balanční kruhové ploše bez podpěr – ADHD) a užívanými předměty (velmi často rekvizitou a charakterotvorným objektem je kufřík různých rozměrů – Up End Down, Risk). Ze hry, ve které hledají mihotavou lehkost hrajícího si života a jejíž podstatu neopouštějí ani při komunikaci vážných témat, čerpají kreativní impuls svébytné hodnoty a vlastního řádu. Hra spojuje nejen artisty uvnitř narativu, ale zejména propouští hranice porozumění mezi jevištěm a hledištěm, neboť dochází k dorozumívání na základě obecné zkušenosti, která všechny zúčastněné vrhá do vzpomínek na dětství nebo ke svému vnitřnímu dítěti. Hře a divadlu je společné právě ono hraní. Divadlo se hraje, prožívá a nabízí společný kontakt v jednotě času a místa, jenž může přerůst v intenzivní zážitek, podobný bezprostřední radosti ze hry, aniž by však divák musel nutně být aktivním hráčem. Pozorování performerů Cirk La Putyka při hře, hře v roli, hře s loutkou nebo předmětem a vzájemné souhře navozuje díky jejich živelnému pojetí cirkusových a obecně divadelních výzev pocit sounáležitosti, stejně jako několikrát zmiňovaná rodinná soudržnost potomků Kopeckých a šířeji členů Cirku la Putyka. Na obou stranách rampy se s posouváním fyzických hranic, příběhem budovaným spojováním na oko neslučitelných komponentů a s dynamicky rozvíjenými situacemi vyplavuje adrenalin a čas je relativizován. A mezi myšlenkově nahuštěnými obrazy, valivými toky pohybových akcí se objevují objekty jako rekvizity, kostýmní prvky, charakter nebo pohybovou sekvenci určující předměty a loutky.
Cirk La Putyka ve své biografii disponuje nejen díly s převahou vysoce výkonnostních pasáží, má také linii, která se neostýchá veřejně promlouvat o seriózních problémech doby, rodinných až intimních záležitostech a využívat jiné způsoby komunikace s publikem než klasicky cirkusovými, čili vysoce efektními skoky na trampolíně, teeterboardu, či v závěsu na kruhu, za vlasy nebo v rotaci uvnitř cyr wheel (velká kovová obruč) atd. Podobně, jako se propojují osvědčené a natrénované disciplíny s dosud v Putyce neznámými, pracují tvůrci ve vizuálně objektové oblasti. Vrství jevištní akce fyzicky zakotvené v atraktivitě cirkusu s tematicky ne tak snadno divácky poddajnými prostředky, kterými se může jevit právě animace nebo manipulace objektů. A právě skrze předmětný, nehmotný svět komunikovaná témata podtrhují vyzrálý tělesný výraz, scénickou symbiózu divadelních komponentů a formují již nezaměnitelný rukopis Cirku La Putyka.
Loutkář 2/2021, s. 57–61.
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS