Jsou tři. Tři kreativní a mnoha talenty obdaření muži, kteří mají rádi hračky, vtip, zlo v pohádkách, natahovací i měkký materiál a pro loutky někdy chodí přímo do lesa. Dohromady fungují v nezávislém souboru Toy Machine už deset let a, jak je vidět, věkem zrají od pankáčů a samouků k loutkářům, kteří mají svůj styl. O tvorbě Toy Machine jsem si povídala s Tomášem Běhalem a Pavlem Heřmannem.
Kdy a jak vaše uskupení vzniklo? Jste všichni tři spolužáci z DAMU?
Pavel: Nejsme, já jsem vystudoval JAMU. S Tomášem jsme v té době žili a žijeme spolu ostatně dál. Byl jsem zkrátka u vzniku souboru a stal se součástí Toy Machine.
Tomáš: Náš divadelní soubor vznikl ještě na DAMU. Asi v roce 2009 jsem spolupracoval s Marianou Večeríkovou, nyní Čížkovou. Potřebovali jsme své uskupení nějak oficiálně zastřešit. K založení sdružení byl potřeba třetí člověk, kterému bych důvěřoval. Pavla jsem potkal na divadelní pouti na Svojanově po návratu z Berlína. Neváhal jsem ani minutu zeptat se ho, jestli by se k nám nepřipojil. Tomáše Podrazila znám z KALDu, ale ten do Toy Machine přišel až o něco později.
V souboru tedy v současné době působíte vy dva a Tomáš Podrazil. Probíhá komunikace tří mužů lehce, nebo se často dostáváte do sporů?
Tomáš: Nejtěžší otázka pro nás často je: Co budeme dělat? Co budeme tvořit? Máte totiž na výběr z tolika aktuálních témat nebo už napsaných literárních námětů! Proto předchází každé nové inscenaci delší debata o tom, co nás zajímá, co nás v poslední době oslovilo, a pak diskuse vykrystalizuje v nějaké konkrétní téma. Osobně raději tvořím autorské věci, kdy máme téma a pro ně napíšeme nebo najdeme text. Když se vezme text, v našem případě třeba pohádka, je
potřeba v ní rozkrýt, co je z dnešního pohledu aktuální a jaké téma v sobě má, což může být někdy náročné.
Máte striktně rozdělené role, nebo pracujete v kolektivu a své „funkce“ při vzniku inscenace přizpůsobujete přicházejícím nápadům svých kolegů?
Tomáš: Role trochu rozdělené máme. Tomáš Podrazil dělá hudbu, já loutky a scénu a pak společně zkoušíme.
Pavel: Má role se v průběhu let v souboru změnila. Ze začátku jsme s Tomášem Běhalem tvořili i hráli a podle mě vznikly okouzlující divadelní kusy – například Rytíři, Skřítci, Sněhová královna, Kocour v botách, 20 000 mil pod mořem nebo Alenka v říší divů. Po ukončení studií jsem přemýšlel nad tím, co mě uživí. Má hlavní náplň se tedy přesunula do pedagogického oboru a v souboru jsem přijal novou roli třetího oka. Kluci mě k posledním inscenacím zvou během zkoušení jako interního kritika. Ke scénografii se ale občas vracím, nedávno například v naší poslední inscenaci Bylo? Nebylo?.
Pracujete také s externími tvůrci – režiséry, herci, scénografy?
Tomáš: Dříve jsme s lidmi zvenčí spolupracovali častěji, teď převážilo hraní s Tomášem Podrazilem či mé sólové hraní. Spolupracovali jsme třeba s Dorkou Bouzkovou z Loutek bez hranic, která po Marianě nazkoušela Barona Prášila, a pak jsme společně vytvořili Praprapra…pohádku. Dorka se také alternuje s Pavlem ve Faustovi.
Pavel: Spolupráce s ní byla velice podnětná a tvořivá.
Tomáš: Další spolupráce byla s Martinem Tvrdým, který nám složil hudbu do 20 000 mil pod mořem, nebo s Davidem Košťákem, kterého jsme přizvali k dramaturgii pohádky Kocour v botách.
Vím, že Tomáš Podrazil působí například v Damúze. Věnujete se i vy dva loutkám mimo Toy Machine?
Pavel: Aktuálně učím na základní škole na prvním stupni. Tam ve výuce využívám jak dramatickou výchovu, tak kreativní a výtvarné myšlení i práci s loutkou.
Tomáš: V Toy Machine hraju v každé inscenaci, což zabírá samozřejmě spoustu času a je to hodně práce. Aktivně tedy nevyhledávám další projekty, ale pokud mě někdo osloví, velice rád se s ním do spolupráce pustím. Takto vznikly například Nezbedné pohádky pro ČT Déčko, scénografie pro inscenaci Popelka pro kobyliskou Jiskru či malý horor Vesničan a Princezna v rámci velkého projektu Divadla Letí – Proti lásce, pokroku, demokracii, na kterém jsem spolupracoval společně s Janou Špalovou a Davidem Košťákem.
Název Toy Machine odkazuje k recyklaci hraček do podoby loutek a možná i k recyklaci materiálu, jelikož často využíváte techniku kašírování. To je vlastně přímá reference na buchťáckou poetiku – a vašeho pedagoga z KALDu Marka Bečku –, která vás jistě ve vaší tvorbě ovlivnila, je to tak?
Tomáš: Kdybych řekl, že mě Marek Bečka neovlivnil, tak bych se asi okamžitě propadl sto mil hluboko. Je to lektor, který mi dokázal otevřít cestu k řemeslu a hodně mi předal. V době vzniku našeho divadla jsme přemýšleli podobně jako Buchťáci. Pořád mám rád hračky a zajímavé objekty, materiály natahovací a různě měkké. Tenkrát jsme jimi byli fascinovaní. Většinu scénografie našeho repertoáru však tvoří loutky řezané z lípy nebo vytvořené z větví, které sbíráme v lese. Takové loutky jsou třeba v Pinocchiovi, v Pověstech českých nebo v novince, co neměla svoji premiéru, Bylo? Nebylo?. Během zkoušení se často ukáže, že něco chybí, nebo při improvizování použijeme něco, co máme po ruce. A šup, v inscenaci je nová věc a už nechce ven. Jsem samouk. Dříve bylo moje tvoření punkovější, neuměl jsem řezat, tak jsem loutku vystříhal z molitanu, který jsem našel cestou domů. Nebyly peníze, tak jsme použili plyšáky, ze kterých jsme vytvořili loutky…
Pavel: Potvrzuji. Ti plyšáci jsou z mého dětství.
V čem je tedy „značka“ Toy Machine specifická, osobitá a na co konkrétně se zaměřuje? Jak byste popsali svou poetiku?
Pavel: Řekl bych, že je to vtip, který neztrácíme. Zlo, které v pohádkách musí vždycky proti něčemu bojovat a je bohužel přítomné i v reálném světě, i když třeba nemá podobu draka. Loutka, kterou považujeme za nádherný výtvarný objekt a kterou vždy ladíme s atmosférou a tématem našich loutkových inscenací. Překvapení, které diváka nenechá ustrnout v jednotvárnosti.
Tomáš: Jsem v naší tvorbě příliš zainteresovaný a těžko se mohu dívat s odstupem… Chci se jen živit tím, co jsem vystudoval, a dělat to nejlépe, jak umím. Jsme loutkové divadlo pro děti a dospělé. Myslím, že to nejlépe pojmenovává a shrnuje označení rodinné divadlo, protože hrajeme pro diváky všech věkových kategorií.
Na svém bohatém repertoáru máte vlastní původní texty a scénáře (Eliška a jiné královny nebo Šťastný kovboj) i známé pohádky (Pinocchio nebo Alenka v říši divů). Přistupujete k literárním předlohám také podobným způsobem jako B+L? Vyberete si z nich vám zajímavá a blízká témata, ponecháte pouze jakousi kostru a vytvoříte vlastní příběh? Nebo se jedná spíše o adaptace?
Tomáš: V případě už napsaných literárních textů se jedná spíše o adaptace. Jsou mi bližší pohádky, které jsme si sami napsali, než „pěkný titul“. Autorské původní pohádky samozřejmě vznikly z většího pnutí.
Nejen divadelní svět zastihla v březnu celosvětová pandemie. Nyní se opět nacházíme v době, kdy jsou divadla zavřená. Jak se vás omezení za tuto dlouhou dobu dotkla a dotýkají? Byli jste schopni například během letních prázdnin nahradit nějaká představení, přesunuté premiéry či kreativní dílny, které také pořádáte?
Tomáš: Situace je hodně špatná. Představení, která se přesunula
z jara na podzim, se zase ruší a opět posouvají. Je hrozně demotivující cokoliv řešit, když nevíte, jestli se hraní uskuteční. Zrušili jsme dvě premiéry – Eliška a jiné královny a Bylo? Nebylo?. Pandemie se nás hluboce dotýká, protože se nemůžeme živit svou prací. Ale chápu, že vše musíme vydržet, aby nebyly zbytečné ztráty na životech. Během léta i zkraje podzimu jsme hráli. Na návštěvnosti však bylo znát, že pokud se představení konalo ve vnitřních prostorech, lidé se báli.
V poslední době nevypadá situace s otevřením divadel a povolení divadelní činnosti příliš optimisticky. Divadla se tedy přesouvají do virtuálního prostoru, některá svým divákům přináší záznamy inscenací, jiná zase nahrávají podcasty nebo se s lidmi spojují telefonicky. Plánujete nějaké navázání kontaktu se svými diváky také vy?
Tomáš: Moc jsme nad tím ještě nepřemýšleli. Necítím se jako člověk internetu a YouTube, takže jediné, co mě napadlo, je, že začneme vyrábět loutky a pokusíme se je dostat mezi lidi. Bohužel opravdu nevím, co bude. Díky festivalu Ji.hlava máme online alespoň naše Cirkusárium.
Pavel: Tomáš se drží svého řemesla a já ho v tom podporuji. Výroba loutek mi zní jako slibný plán do budoucna.
Čtvrté číslo se zaměřuje na loutkářství zapsané na seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO, tematizuje tedy samozřejmě i české loutkářství. I vy na svých stránkách píšete: Česká republika byla velkou loutkovou velmocí, kdy se nad loutkami přemýšlelo, a my bychom byli rádi, kdybychom se k tomu zase mohli vrátit. Mohli byste to nějak rozvést?
Tomáš: Je pěkné vrátit se k něčemu, co jsem napsal před deseti lety. Určitě mi jde o dobré řemeslo, o zdokonalování se v něm a experimentování. Od toho se odvíjí třeba i forma inscenace. Nemyslím, že ve všech inscenacích musí být nějaký apel, ale s dobou, v níž se ocitáme, se bude měnit a mění způsob vyprávění i a témata, která prožíváme. Také se proměňuje podoba scény a
přemýšlení nad inscenací. O všem výše zmíněném se musí přemýšlet a vše musí mít nějaký smysl. Také bych si přál, aby tu mezi námi byli sebevědomí loutkáři a loutkářky, kteří milují své řemeslo a dokážou se jím uživit.
Pavel: Buďme hrdí na to, že jsme ve světě známí právě díky loutkářství. Je to umění, ve kterém ožívají objekty, materiál a předměty a proměňují se v loutky. Když jim uvěříte, dokážou vytvořit svět, do něhož vás vtáhnou, ať už jste malí, nebo velcí.
Loutkář 4/2020, s. 91–93.
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS