Po inspirativním mladém manželském páru Vitvarových (viz Loutkář 2/2020, s. 80) nesmíme opomenout a představit také neméně nadané a skromné manžele Krátké – Adama a Dorotu. Divadlo je součástí jejich každodenního života a také je předávají dál například v dramatickém kroužku Sdružení Roztoč nebo komunitních projektech rozžívajících jejich nynější působiště v Roztokách u Prahy. Inspirují je především objekty, materiál a hmota, z níž hnětou nejen loutkové inscenace, ale především radost a lásku kolem sebe.
Oba jste hráli nebo hrajete v několika projektech imerzivního uskupení Pomezí. Společně jste ale také vytvořili autorského loutkového Otěstánka pod Studiem Damúza i jiné loutkové inscenace. Jak si u vás tedy loutky stojí?
Adam: S Dorotou jsme začínali v amatérském souboru, který velmi punkovým způsobem kombinoval loutky s herectvím. Například jsme vytáhli staré barbíny a panenky a přetvořili jsme je do takových příšer. Moc rád na tyhle začátky v amatérském divadle vzpomínám i kvůli tomu, jaké lidi jsme tam potkali. Řekl bych, že pro mě loutky nejsou stěžejní a jedinou volbou. Když pracujeme s nějakým tématem, sledujeme, zda si o loutky samo řekne. I v Otěstánkovi používáme spíše objekty, materiál a hmotu, které poskládáme tak, že poté vytvoří třeba nějaké zvíře. Zajímají mě spíše nefigurativní loutky, které vyžadují více fantazie v mysli diváka. Musí přemýšlet o často rychlé proměně materiálu do jiného tvaru, který může nabývat mnoha významů.
Dorota: Studovala jsem herectví na katedře autorské tvorby a pedagogiky na DAMU a musím přiznat, že se cítím hlavně jako výtvarnice a scénografka. Loutky nebo objekty jsou pro mě takovou „schovávačkou“. Necítím se být herečkou a mám pocit, že se za loutku můžu bezpečně schovat. To souvisí i s tím, že hrajeme především pro děti. Nemám pak trému. Výtvarný svět je mi hodně blízko. V inscenaci Momo máme takový staromódní „paravánek“ a figurativní loutky, ale jinak mě také více zajímají spíše ty nefigurativní, objekty a hmota.
Jak začala vaše spolupráce se Studiem Damúza?
Dorota: Když jsme byli díky škole na stáži v Maďarsku, vznikla zmíněná inscenace Momo. Tento projekt už působil pod hlavičkou Damúzy.
Adam: Kromě toho Damúza každoročně vypisuje výběrové řízení, které nás oslovilo. S Annou-Françoise Josephovou jsme chystali pohádku Deset-dvacet-Sova. Byli jsme v závěrečných fázích dokončování a nevěděli jsme, jak jít s inscenací ven před diváky. V této chvíli jsme narazili na výzvu a Damúza nás nakonec vzala. Bez ní bychom projekt možná nedokončili. Spolupráce nás hodně „nakopla“.
Dorota: Damúza je skvělá v tom, že podpoří zatím nedokončený projekt, zafinancuje třeba scénografii, veškerou propagaci, plakát, promo a shání za nějaký desátek všechno hraní.
Adam: Sovou se tedy nastartovala naše spolupráce a od té doby jsme pod Damúzou vytvořili Momo, nejčerstvějšího Otěstánka a chystáme novou inscenaci.
Vytvořili jste také nějaké loutkové inscenace a projekty i mimo Damúzu?
Dorota: Moje máma Jitka Tichá měla s Jirkou Jelínkem soubor Tichý Jelen. S nimi jsem tedy hrála několik pohádek pro děti, ale i kousky pro dospělé, například Richarda 3.
Na všech inscenací pracujete společně. Máte nějak rozdělené role? Dorota zmiňovala, že se víc cítí jako výtvarnice a scénografka…
Adam: Rozhodně nesmíme zapomenout také na Lenku Hulákovou, naši dramaturgyni. Skoro vždy je přítomna přímo u zrodu hlavní myšlenky, zkouší s námi po celou dobu, nebo nám v závěru procesu dává komentáře a nové podněty. Bez dalších očích „zvenku“ je zkoušení divadla, zvlášť toho loutkového, těžké.
Dorota: Máme teď také novou cirkusovou inscenaci Vlez v les
s maskami. Já jsem se více podílela na výtvarné stránce a Adam na režii. Ale stejně nakonec všichni děláme vše a tímto způsobem probíhá i zkoušení. Všechny složky se prostupují a role nejsou striktně rozděleny.
V Otěstánkovi charakterizujete hlavní téma i expozici fabule přímo vizuální stránkou a materiálem, který využíváte – tedy těstem či chlebem – a rodiče si děťátko nakonec sami upečou. Pracujete stejně i u jiných inscenací?
Adam: Konkrétně Otěstánek vzešel z materiálu, tedy z těsta. Inspiroval jsem se svou semestrální klauzurou ještě z oboru Divadlo v netradičních prostorách, což je dnes již neexistující program na DAMU iniciovaný Tomášem Žižkou. S Philippem Schenkerem jsme vytvořili takovou performance s materiálem pro dospělé. Těsto mě dál lákalo a jak jsme si s ním s Dorotou hráli a plácali, vyplývaly nové významy, například zadělávání na děti, formování nové bytosti… Téma pro nás bylo i ryze osobní a v tu chvíli velmi aktuální. Až poté přišla práce s Erbenovou předlohou.
Dorota: Materiál si o zformování začal říkat čím dál víc. Těsto začalo být „žravé“ a Lenku napadlo právě pojmenování Otěstánek.
Otěstánek se tedy velmi volně inspiruje Erbenovým Otesánkem. Jak pracujete s textem v dalších inscenacích? Vytváříte spíše vlastní autorské texty, nebo si pohádkové předlohy berete pouze jako výchozí bod, od něhož se můžete odrazit?
Dorota: Momo vychází přímo z předlohy knihy Michaela Endeho Devčátko Momo a ukradený čas, na které jsme si na začátku celkem vylámali zuby. Jedná se totiž o složitý a komplexní příběh, jehož jsme se nakonec museli vzdát a vytvořit si vlastní. Jako dítěti se mi pohádka hodně líbila a cítila jsem, že se k ní ještě musím vrátit. V tu samou dobu ji ale zpracovalo několik dalších souborů a ukazovalo se, že vůbec není lehké ji adaptovat do divadelního jazyka.
Adam: Další inscenace Deset-dvacet-Sova je podle knížky Pan Sova od Arnolda Lobela. K příběhům z knihy jsme si ale přidali
mnoho vlastních. Literárními díly se vždy pouze inspirujeme, knihy si samy interpretujeme, hledáme si vlastní dramaturgický výklad a převádíme do podoby, kterou potřebujeme.
Dorota: Naše poslední inscenace Otěstánek, Vlez v les i ta nová inscenace, která je zatím v procesu a tematizuje bydlení a domov, ani žádnou textovou předlohu nemají a jsou ryze autorské. Mně to tak vyhovuje víc, protože opravdu přemýšlíme, co nás zajímá a co je pro nás právě aktuální. Musíme zapátrat hlavně sami v sobě a jít do hloubky.
Také jste lektory ve Sdružení Roztoč. Co všechno Roztoč zaštiťuje a jaké role v něm zastupujete?
Adam: Sdružení Roztoč má široký rozptyl působnosti, ale jsou to tedy především umělecké kroužky – hudební, výtvarné, taneční, ale také zaměřené na animaci nebo „dramaťák“; ten učíme společně s Dorotou.
Dorota: Roztoč funguje také jako komunita umělců a přátel z Roztok u Prahy i z Prahy. Pořádáme různé akce a projekty ve veřejných prostorech – například masopust, svátek světla – průvod se světelnými instalacemi a malými performance v krajině reflektující nějaké téma. To, co nás zajímá, je právě lokální společenství, setkání, „dobrovolničení“, kdy do noci společně něco chystáme, nic za to nemáme, ale jsme šťastní.
Adam: Díky masopustu jsme se začali věnovat obřím loutkám a maskám. Také jsme vyrazili na pracovní stáž do Anglie, kam nás v roce 2017 pozval Korejec žijící v Anglii Andrew Kim, který nás našel díky fotce na Facebooku. Pracovali jsme tam s ním měsíc na velikém průvodu. Vznikla z toho loutka bílé medvědice, jejíž fotka visí po Praze na obřích plakátech a zve na výstavu fotografií. Organizace se jmenuje Handmade Parade a pořádají dvě velké akce do roka – například Lamplighter Festival, průvod, který ale oproti nám vedou městem. Organizace má velmi sofistikovanou technologii obřích loutek i svícení. Od nich jsme se hodně naučili, třeba jak pracovat s japonským papírem, bambusem, vrbovým proutím, modelovací hmotou Worbla a obecně různé tipy v oblasti technologie. Poté nás naopak Andrew a jiní výtvarníci z Anglie
přijeli navštívit zase sem do Roztok. Navázala se mezi námi krásná spolupráce, z níž velice těžíme a inspiruje nás.
Dorota: Třeba minulý rok k nám přes Andrewa přijely dvě Korejky, které nám tady s průvodem pomáhaly a kašírovaly masky.
Proč se váš „dramaťák“ jmenuje Vyper?
Dorota: V létě pořádáme tábory v přírodě, kde se věnujeme různým uměleckým činnostem. Vyper byl pokus potkávat se s dětmi z tábora, které ale už odrostly. Chtěli jsme pro tyhle čtrnácti a patnáctileté „mlaďochy“ udělat kroužek, kde by se mohli potkávat. Vyper znamenalo „výtvarně-performativní“ setkávání v krajině. Skupina se bohužel rychle rozpadla, ale několik příjemných setkání proběhlo a někteří z nich stále na tábory jezdí, byť už jako vedoucí.
Adam: Učíme ale také „dramaťák“ v Roztoči, kde máme čtyři skupiny dětí od pěti do šestnácti let. S těmi staršími je to už vlastně taková laboratoř, kde vzniká spousta autorských projektů. Například jsme si šili snáře, do nichž jsme zapisovali svoje sny. Poté jsme si je vyprávěli a improvizovali na jejich témata. Jedné slečně se třeba zdálo, že se stala vánoční ozdobou, kterou někdo zapojil do zásuvky a ona začala blikat. I pro nás je „dramaťák“ zdrojem inspirace, zábavy a potěšení.
Pracujete tam také s hmotou, materiálem a loutkami?
Adam: Zdá se, že loutky k dětem patří, ale mě přijde, že jsou pro ně naopak celkem složité.
Dorota: S jednou skupinou jsme zkoušeli Lichožrouty, kde jsme měli loutky z ponožek. Bohužel u nich ale děti moc neudržely pozornost. Vždycky jednou zas čas znovu loutky zkusíme, ale obecně o ně děti moc nemají zájem.
Adam: Občas se ale loutky nebo loutkové principy v nějakých projektech objeví v jedné scéně nebo v podobě stínového divadla a herecké stylizace.
Vaše cílová skupina jsou tedy především děti. Přemýšlíte ale také o tvorbě pro dospívající či dospělé?
Adam: Občas mě někdo pozve, abych vedl dílnu pro dospělé, například site-specific seminář v Kutné Hoře. Nedávno jsem také dělal Divadlo do kapsy s Vendulou Bělochovou, kde si lidé vytvářeli loutkovou inscenaci do krabičky pro jednoho diváka. Ideální forma pro hraní v hospodě, na rodinné oslavě nebo jako dárek. Jak bylo také zmíněno, hraju v souboru Pomezí, což je pro mě, jak se říká, každodenní chleba.
Dorota: S dospělými hodně pracujeme třeba na zmiňovaném svátku světla nebo masopustu. To je také kreativní proces, kdy vše vymýšlíme „od píky“. Většinou se jedná o instalace v krajině, někdy také performativní. Velkou inspirací je nám rozhodně dílna Bohemiae Rosa – Česká růže, kterou založil český výtvarník Miloš Šejn a holandský tanečník Frank van den Ven. Šejn se zabývá performancemi v přírodě, z nichž pak nakonec vznikne třeba pomalované plátno. Několikrát jsme se této letní dílny, která je vždycky na nějakém zajímavém místě v české krajině, zúčastnili.
Adam: Inscenace Vlez v les je ale třeba pro všechny věkové kategorie. Rádi načrtáváme témata, která prokouknou jenom dospělí. I v Otěstánkovi některé děti netuší, co je to ultrazvuk. Dokonce v něm okrajově pracujeme s motivem potratu. Snažíme se mít v inscenacích několik vrstev a skrytých metafor, které pak diváci můžou podle věku, znalostí a zkušeností odhalit.
Kde vás diváci můžou vidět?
Adam: Snažíme se, aby se naše inscenace vešly do „osobáku“ a mohli jsme s nimi snadno objíždět různé festivaly. Hráli jsme za poslední dobu například na Letní Letné nebo na zámku v Roztokách.
Dorota: Také se nám rýsuje spolupráce s KD Mlejn, nebo jsme dostali rezidenci v Cirqueonu. Lidé jsou k nám velice vstřícní, ale zatím jsme ve fázi, kdy spíš objíždíme různá místa a festivaly.
Co pro vás tedy znamená loutka?
Dorota: Pochopila jsem, že mě nejvíce zajímá, když loutka není na první pohled jasně loutkou. Nebaví mě, když se jedná o figuru,
která je popsaná do posledního detailu a nenechá prostor pro divákovu fantazii. Pro mě je loutka klidně list papíru, který hereckou akcí a animací změní v ptáka. Loutka přesně takové metamorfózy umí. Z vyřezané babičky se šátkem se těžko stane tak snadno někdo jiný.
Adam: Loutka je pro mě kolegou a partnerem na jevišti. Baví mě, že může komunikovat sama ze sebe a pomůže mi vyjádřit něco, co bych sám nedokázal.
Dorota: To je pravda. Loutka na sebe může vzít třeba spoustu postav, které by jinak dva herci nezahráli.
Adam: O loutku se zkrátka můžu opřít a vmáčknout se do ní.
Loutkář 3/2020, s. 64–66.
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS