Vážení a milí čtenáři,
druhé číslo, které právě držíte v ruce, jsme dávali dohromady v době uvolňování nejpřísnějších karanténních pravidel. A je to na něm znát. Místo obvyklé řady recenzí jarních premiér a reportáží z festivalů tentokrát přinášíme obsáhlou anketu s reprezentanty českých statutárních i několika nezávislých divadel (ke slovu se pochopitelně dostal i zástupce amatérského loutkářství) o tom, jak se jim podařilo útlum veškerého nejen kulturního života překlenout a co svým divákům nabídli místo obvyklé divadelní činnosti. A věřte nebo nevěřte, nebylo toho vůbec málo!
Když jsem před časem plánovala, jakým tématům se budeme v letošním roce věnovat, vůbec by mě nenapadlo, jak šikovné bude pro toto, shodou okolností první „post-koronavirové“ číslo zvolit téma poměrně obsáhlé, které pracovně zastřešujeme sloganem „loutky v popkultuře a médiích“. Druhé číslo se tedy z velké části zabývá přesahy loutek do televizního média, do filmu, reklamy a třeba i do rozhlasu, což jsou všechno oblasti, které lze sledovat či poslouchat i z domácí karantény. Třešničkami na dortu jsou pak studie o komerčním zneužívání loutek v turistickém průmyslu, který je dnes prakticky utlumen na nulu, a teoretická úvaha o výhodách a nevýhodách streamovaného sdílení divadelních inscenací, s nímž se v minulých měsících doslova „roztrhl pytel“.
Kromě hlavního tématu se v čísle věnujeme nastupující loutkářské generaci, ale prostor dostane i generace, která už bohužel odchází. Díky koronavirové přestávce se začal virtuální svět plnit nejrůznějšími archivními materiály, ať už videi, audionahrávkami, fotografiemi, nebo publikacemi. Všechno zlé je tedy i pro něco dobré a za obzvláště dobré považuji zveřejnění sborníku habilitačních a profesorských přednášek vydaného AMU v roce 1996. Díky benevolenci vydavatele si tak budeme v Loutkáři moci společně připomenout úvahy o loutkářství od zástupců silné loutkářské generace, která zcela zásadně proměnila pohled na loutku a její výrazové možnosti. A není to žádné hlazení po srsti, přátelé!
Za celý tým, který se mnou toto „postapokalyptické“ číslo připravoval, vám přeji příjemné čtení. Příště se můžete těšit na loutky v literatuře a literaturu v loutkovém divadle.
Kateřina Lešková Dolenská
Loutkář 2/2020, s. 1.
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS