Loutkar.online

Vondráková, Adéla: Apolena Vanišová a Petr Krusha Krušelnický

Projektem letošního roku se na festivalu …příští vlna/next wave… stala divadelní instalace Kračun, která později získala také Cenu Divadelních novin v kategorii loutkového a výtvarného divadla. Výtvarně-zvuková performance je autorským dílem dlouholetých spolupracovníků Apoleny Vanišové a Petra Krushy.

Apolena Vanišová jako absolventka režie na Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU, kde nadále pokračuje v doktorandském studiu, působí v projektech jako autorka, dramaturgyně i režisérka. Petr Krusha, absolvent Duncan Centre a laureát Ceny Alfréda Radoka Talent roku 1998, je často spoluautorem, autorem výpravy, hudby či lightdesignu. Společně se podíleli už na vzniku inscenace umělecké skupiny Antena Valentýn, která měla premiéru už v roce 2012 v experimentálním prostoru NoD. Později duo tvůrců vytvořilo ještě řadu dalších inscenací, mezi kterými je například Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist (absolventská inscenace KALD v MeetFactory, 2013), Woman in Taxi Crossing New York (MeetFactory, 2015) či Pohřeb sardinky (MeetFactory, 2017).

Inscenace Kračun, která měla svou oficiální premiéru až letos, byla představována divákům postupně už od roku 2017 jako work in progress, a nejen proto se vymyká. Je to elektromechanická objektová performance, kde se snoubí nové technologie s těmi divadelními a která zároveň využívá přírodní materiály. Na základě slovanské legendy o Bohu slunce vznikla asociativní kompozice stojící přesně na rozhraní divadla a výtvarného umění, která je doplněna o text Apoleny Vanišové živě přednášený Dorou Bouzkovou.

Komentář postupně rozžívá jednotlivé sektory [scény], jež se postupně rozsvěcují a dávají do pohybu. Promítání přírody, rituálních kreseb a textu střídá cyklické napouštění a vypouštění vody v několika akváriích, zvětšování elementů živé přírody jako větví či mechu za pomoci pohyblivých lup nebo stínohra vytvořená prostřednictvím pohyblivého kovového mechanismu jakožto dušičkový rej zesnulých. To vše za doprovodu četných světelných efektů, kouřostroje a zvuků tak pronikavých, jako by se s námi během čtyřiceti minut představení opravdu otočila Země.1

(av)

Poznámky pod čarou

1 Kykalová, K: Bůh a bohyně se dnes prý milují, Loutkář online, 28. 2. 2018, dostupné z http://www.loutkar.eu/?id=1842, citováno 9. 11. 2018.

Apolena Vanišová and Petr Krusha

This year, the auteur duo has successfully premiered their new show Kračun which was voted the Project of the Year 2018 at the …příští vlna/next wave… festival and received Theatre Newspaper Prize. Kračun is an electromechanical object performance which combines new technology and theatre. The author of the article draws attention to their other joint projects including Všechno nejlepší, Phoebe Zeitgeist, Woman in a Taxi Crossing New York and Pohřeb sardinky.

Loutkář 4/2018, s. 44.

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.