Podpořte Časopis Loutkář nákupem na internetu

Online archiv

Balvínová, Malvína: Animovaný film a výtvarné umění I, Loutkář 3/2018, s. 74–77

Obě umělecké disciplíny byly úzce spjaty už od počátku, kdy se filmová animace objevila. V prvním díle seriálu se zaměříme na klíčová díla napříč historií, která zobrazují, parafrázují či se inspirovala konkrétními výtvarnými díly či styly, nebo se na nich v roli výtvarníků podíleli známí malíři.

Už v době prehistorických kinematografických vynálezů, jako je například zoetrop, hrála kresba a malba podstatnou roli. Jednotlivé fáze se totiž většinou kreslily. Dlouhá desetiletí pak dominovala mezi animačními technikami kreslená animace, takže znalost kresby byla pro autory klíčová, zvláště proto, že pro animovaný film je charakteristické slučování funkcí – režisér bývá často jak výtvarníkem, tak animátorem snímku.

Záhy se samo malířství, konkrétní díla, autoři i styly staly tématy zobrazovaných příběhů a promítly se přirozeně i do výtvarného provedení. A ukázalo se, že k tomu do…

Tento článek je v plné verzi přístupný pouze pro stávající předplatitele časopisu. Pokud k němu potřebujete výjimečně přístup například z vědeckých důvodů, neváhejte kontaktovat redakci časopisu. Předplatitelé pro přístup k článku zadejte, prosím, své heslo. Pokud jste své heslo ještě nedostali a máte Loutkáře na letošní rok předplaceného, napište nám a my vám je obratem zašleme.

Vaše heslo:

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.