Podpořte Časopis Loutkář nákupem na internetu

Online archiv

Schmelzová, Radoslava: Performativní obrat, neoavantgarda a procesy vedoucí až k dematerializaci uměleckého díla, Loutkář 2/2018, s. 16–20

V 60. letech se v USA začaly realizovat myšlenky, které se rodily ve 30. letech na Black Mountain College v Severní Karolíně. V 50. letech v amerických uměleckých kruzích zavládl experiment, o němž skladatel John Cage prohlásil, že ducha tohoto experimentování nesvazovala minulost tradice.

Tyto neoavantgardní tendence však potřebují velmi široký horizont, aby bylo možné chápat komplexnost jevů tohoto období a naznačit jejich vzájemné vztahy.

V popředí výtvarného umění se vedle vizuálních prvků ocitají i ty performativní, malíři dále redefinují tradiční obraz a jeho rám, umělecké disciplíny malířství a sochařství se s dalšími propojují v rozšířeném poli umění, objevuje se specifický objekt, koncept, performance a do výtvarného umění se plíživě vloudí jistá, tolik odsuzovaná teatralita. Pokud bychom vůbec mohli zmínit loutky, tak jedině ve dvou velmi vyhrocených formách a jedné formě tradiční,…

Tento článek je v plné verzi přístupný pouze pro stávající předplatitele časopisu. Pokud k němu potřebujete výjimečně přístup například z vědeckých důvodů, neváhejte kontaktovat redakci časopisu. Předplatitelé pro přístup k článku zadejte, prosím, své heslo. Pokud jste své heslo ještě nedostali a máte Loutkáře na letošní rok předplaceného, napište nám a my vám je obratem zašleme.

Vaše heslo:

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.