Bábkarská Bystrica Tour 2018

Online archiv

Dubská, Alice: Od hegemonie výtvarníka k výtvarné spolupráci, Loutkář 1/2018, s. 48–51

Postavení výtvarníka v loutkovém divadle vždy bylo a bude velmi významné. Míra, kterou výtvarník jako tvůrce loutky ovlivňuje charakter dramatické postavy již výběrem materiálu, technickým řešením, určujícím pohybové možnosti loutky, a hlavně výtvarným pojetím, nemá v jiných divadelních druzích obdoby.

Většina historiků, kteří se zabývají českým loutkovým divadlem meziválečného období, dokonce soudí, že zejména v 20. letech 20. století byla pozice loutkářských výtvarníků natolik dominantní, že mluví o těchto létech jako o období hegemonie loutkářských výtvarníků. Tento jev má hlubší souvislosti.

Koncem 19. století se vývojově uzavřela jedna významná etapa českého loutkového divadla. Kočovní loutkáři, typičtí představitelé tradičního lidového loutkářství, sice dále působili v naší zemi až do 50. let našeho století, svou činností však již nepřinášeli nové vývojové podněty…

Tento článek je v plné verzi přístupný pouze pro stávající předplatitele časopisu. Pokud k němu potřebujete výjimečně přístup například z vědeckých důvodů, neváhejte kontaktovat redakci časopisu. Předplatitelé pro přístup k článku zadejte, prosím, své heslo. Pokud jste své heslo ještě nedostali a máte Loutkáře na letošní rok předplaceného, napište nám a my vám je obratem zašleme.

Vaše heslo:
Bábkarská Bystrica Tour 2018

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.