Online archiv

Schmelzová, Radoslava: Loutka ve výtvarném umění modernismu, Loutkář 1/2018, s. 19–25

Toto téma je sledováno v odpovídajícím časovém úseku první poloviny 20. století. V textu se primárně soustředím jenom na tři důležité postavy výtvarného umění a jednu uměleckou školu, které volně spojuje motiv objektu určeného k animaci.

Zvolené rozhraní mezi dvěma uměleckými disciplínami je metodologicky nesnadné, neboť modernistické přístupy v umění na první místo kladou formální inovaci a intelekt a vytěsňují příběhovost uměleckého díla i emoce s ní spojené.

Je obtížné sledovat problematiku loutky z pohledu výtvarného umění a nikoliv divadla, neboť modernistické výtvarné umění, až na avantgardu (ve smyslu Petera Bürgera, který k ní řadil futurismus, expresionismus, kubistickou koláž a zvláště hnutí 20. let včetně dadaismu, ruské avantgardy a surrealismu), bylo ve vztahu k divadlu (ostatně i k literatuře) velmi ostražité. Označení modernistického výtvarného díla kritikou, že vykazuje zna…

Tento článek je v plné verzi přístupný pouze pro stávající předplatitele časopisu. Pokud k němu potřebujete výjimečně přístup například z vědeckých důvodů, neváhejte kontaktovat redakci časopisu. Předplatitelé pro přístup k článku zadejte, prosím, své heslo. Pokud jste své heslo ještě nedostali a máte Loutkáře na letošní rok předplaceného, napište nám a my vám je obratem zašleme.

Vaše heslo:
28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.