Přelet nad loutkářským hnízdem

Online archiv

Jirásek, Pavel: Josef Skupa – zrození moderního umělce, Loutkář 2/2017, s. 88–95

Fotografie

Na jednom z velmi známých fotografických snímků průkopníka světové fotožurnalistiky a umělecké fotografie Andrého Kertésze (1894–1985) s názvem Marionnettes de Pilsner vidíme dvě výrazné marionety z plzeňského Loutkového divadla feriálních osad (LDFO) a později i Skupova zájezdového souboru. V popředí vpravo melancholická polonahá Tanečnice s pohledem mimo formát fotografie (řezal Gustav Nosek) a za ní expresivní Kmotr Vočáhlo (řezal Alois Šroif), v pravém rohu dole tušíme lysou hlavu Spejbla. Intimní výraz a nostalgický podtón typický pro Kertészovo vidění světa v té době dodává fotografii zcela nadčasový ráz.1

Zájem Andrého Kertésze o takové téma není náhodný – při jeho zájmu o umění obecně, o výstavy, ale i cirkus či noční kabaret a revue bylo přirozené, že se zajímal i o loutky. Proto když se s fotožurnalistickou zakázkou ocitl na tak mimořádné akci, jakou se stal III. Mezinárodn…

Tento článek je v plné verzi přístupný pouze pro stávající předplatitele časopisu. Pokud k němu potřebujete výjimečně přístup například z vědeckých důvodů, neváhejte kontaktovat redakci časopisu. Předplatitelé pro přístup k článku zadejte, prosím, své heslo. Pokud jste své heslo ještě nedostali a máte Loutkáře na letošní rok předplaceného, napište nám a my vám je obratem zašleme.

Vaše heslo:

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.