Přelet nad loutkářským hnízdem

Online archiv

Balogh, Géza: Česko-slovensko-maďarské vztahy v loutkářském umění, Loutkář 1/2017, s. 38–40

Díky společnému osudu a podmínkám a v mnoha ohledech podobným okolnostem byly – navzdory určitému časovému posunu – česká, slovenská a maďarská kultura od samého počátku ve vzájemné interakci.

Tento vývoj nelze konstatovat ve všech etapách vývoje loutkářského umění. Kupodivu – na rozdíl od mnoha jiných evropských zemí – první loutkové divadlo, které sklidilo úspěch na území historických Uher, nebylo jarmareční, bylo to jedno z raných uměleckých loutkových představení: divadlo marionet esterházyovských veselic. Všechny texty pojednávající o dějinách maďarského loutkářského umění s hrdostí zmiňují duchovní centrum fungující od roku 1773 do roku 1779 (nebo 1790), které lze považovat za hungarikum samozřejmě jen v tom smyslu, že vzniklo díky štědrosti uherského knížete, proslavil je však v prvé řadě Joseph Haydn.[1] Nezachovaly se o něm žádné věcné památky. Představu o kulturním dění …

Tento článek je v plné verzi přístupný pouze pro stávající předplatitele časopisu. Pokud k němu potřebujete výjimečně přístup například z vědeckých důvodů, neváhejte kontaktovat redakci časopisu. Předplatitelé pro přístup k článku zadejte, prosím, své heslo. Pokud jste své heslo ještě nedostali a máte Loutkáře na letošní rok předplaceného, napište nám a my vám je obratem zašleme.

Vaše heslo:

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.