Jaký byl vlastně letošní ročník SP?
Viděli jsme řadu představení rozdílných věkových adres, rozdílného vztahu k obecenstvu (od podbízivého až k ignorujícímu obecenstvo, a tedy i komunikativní funkci divadla), představení celosouborová i one (two, three) man show, viděli jsme i inscenace se složkami služebnými i složkami sebeprosazujícími se, inscenace pro dospělé i pro ty nejmenší, viděli jsme konečně inscenace loutkářské i alternativní, jak zní v podtitulu festivalu.
Domníváme se, že pro budoucnost by bylo jen dobře tento poměr mezi loutkářskou a alternativní oblastí divadla, který prošel řadou historických proměn, vyjasnit a upřesnit. Má být stále SP především přehlídkou loutkářského umění, nebo se více otevřít i alternativní oblasti, jejíž zastoupení na letošní přehlídce bylo spíše jen symbolické? Na tuto otázku samozřejmě neodpoví porota, to je záležitost hlubšího zamyšlení. Stejně jako vztahu SP k libereckému festivalu Mateřinka a s tím související otázka: mají být na této přehlídce zastoupeny i inscenace pro předškolní věkové stupně? A v jakém rozsahu? A ještě jedno téma se nabízí: podle jakých kritérií dělit inscenace na soutěžní a nesoutěžní?
Jakkoli je důležitá pro vývoj divadelního umění otázka vztahu hlediště a jeviště, a tedy i otázka společenské funkce divadla, stejně tak je třeba se ptát na ještě prazákladnější otázku: co je vůbec ještě divadelní umění? Je jím i inscenovaná didaktická přednáška nebo ukázka výchovného koncertu na straně jedné, či konceptuální projekt soustředěný spíše až příliš sám do sebe? Neodpovídáme, spíše se ptáme… Odpovědi ať hledá každý sám u sebe…
Charakteristický se nám jeví častý výskyt živé hudby, který většinu představení skutečně oživuje a přispívá jak inscenacím, tak i herectví, které by mělo vždy zůstat svorníkem všech tendencí a tvůrčích záměrů.
Jaký tedy byl letošní ročník? Některá očekávání se nenaplnila, velká překvapení se nekonala, některá statutární divadla vůbec absentovala, potěšitelný je vstup českobudějovického mladého kolektivu mezi festivalové – doufejme že – stálice i výrazný podíl absolventů KALD DAMU na současných profilech loutkových divadel, což je svým způsobem překvapením vzhledem k častým steskům na charakter výuky na této katedře. Stejně tak bychom rádi ocenili práci, kterou odvedla redakce festivalového zpravodaje s výrazným využitím studentů DAMU, která je oboustranně prospěšná jak studentům Kateder teorie a kritiky a alternativního a loutkového divadla, tak i festivalovým hostům. Protože tento ročník – teď je třeba již ta slova vyslovit – nebyl nijak nadprůměrný, porota neměla práci usnadněnou, spíše naopak. A rozhodla se – po delších úvahách a rozmýšlení – takto:
Cenu města Plzně Vítu Peřinovi za text Hodina Komenského aneb Život J. A. K. trochu jinak – za poskytnutí šance přiblížit pedagogiku Komenského divadlem hrou
Cenu města Plzně Lence Volfové a Jiřímu Jelínkovi za partnerské herectví a komunikaci s divákem v inscenaci Mami, už tam budem? Divadla Minor
Cenu města Plzně skupině Handa Gote za inscenační koncept projektu Erben: Sny, reflektující období českého romantismu
Cenu města Plzně tvůrčímu týmu inscenace La Loba za syntézu složek, vytvářející originální scénickou poetiku
Cenu města Plzně Luďkovi Vémolovi a Ivetě Kalouskové za scénografii a nápadité užití a animaci objektů v inscenaci Hygiena krve Divadla Líšeň
Cenu města Plzně Kamilu Bělohlávkovi za výpravu inscenace Spadla klec Divadla Alfa s přihlédnutím ke scénografii inscenace O bílé lani Divadla DRAK
Cenu města Plzně Jiřímu Vyšohlídovi za hudební plán inscenace O bílé lani Divadla DRAK
Zvláštní ceny poroty:
Zvláštní cenu poroty Tristanu Vogtovi, Joachimu Torbahnovi a Danielu Glogerovi za režii, scénografii a pěvecký part v inscenaci Kouzelná flétna Thalia Kompagnos und Kontraste
Zvláštní cenu poroty Kataríně Aulitisové a Markétě Plaché za inspirativní pedagogické vedení inscenačního projektu Múr studentů KBT VŠMU
Zvláštní cenu poroty skupině Wariot Ideal za jevištní dekonstrukci v praxi
Zvláštní cenu poroty Bartoloměji Veselému za herectví v inscenaci Já jsem Krabat s přihlédnutím k rolím v inscenaci Filmmakeři Malého divadla
Zvláštní cenu poroty Doře Bouzkové za nejveselejší mexické Dušičky do kapsy v Evropě
Zvláštní poděkování šéfredaktorce Adéle Vondrákové a redakci festivalového zpravodaje Skupa\’s Daily za kvalitní reflexe
Porota pracovala ve složení (abecedně): Eva Kyselová, Karel Makonj (předseda), Irena Marečková, Ewan McLaren a František Váša
Loutkář 3/2016, s. 69.
14. 11. 2024
Divadlo Radost, Brno
1950: Horáková ON AIR
15. 11. 2024
Divadlo loutek, Ostrava
Pilot a Malý princ
15. 11. 2024
Divadlo Spejbla a Hurvínka, Praha
Hurvínkova vánoční záhada
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Iva Peřinová (25. 6. 1944 – 6. 11. 2009)
Jiří Krba (17. 11. 1949)
Helena Štáchová (18. 11. 1944 – 22. 3. 2017)
Jana Sypalová (22. 11. 1959)
Marcela Jechová (25. 11. 1934)
Bohuslav Olšina (27. 11. 1924)
Erik Machart (28. 11. 1959)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS