Přelet nad loutkářským hnízdem

kld, nm: Kurýr

Dva roky Muzea Karla Zemana

Muzeum Karla Zemana, které se zabývá uchováváním a zpřístupňováním Zemanova díla široké veřejnost, oslavilo 2. výročí od otevření stálé expozice na Malé Straně. Interaktivní expozici, věnovanou Zemanovu dílu a trikům, které režisér ve svých filmech používal, navštívilo již více než 90 000 návštěvníků z Česka i zahraničí. Do dalších let muzeum chystá vydání dalších filmů na DVD, světovou premiéru digitálně restaurovaného snímku Vynález zkázy, zahraniční výstavy i celovečerní dokument o Karlu Zemanovi.

Loutkáři uspěli ve Výročních cenách DN

Výroční cenu Divadelních novin za herecký výkon sezony bez ohledu na žánry získal 16. října Dušan Hřebíček za titulní roli v inscenaci Poslední trik Georgese Mélièse. Na jevišti královéhradeckého Divadla DRAK ji nastudoval režisér Jiří Havelka, který byl za ni oceněn s autorem výpravy Markem Zákosteleckým i v nově zavedené kategorii Loutkové a výtvarné divadlo. Ceny byly vyhlášeny v pražském Divadle Minor.

Ocenění herectví v loutkovém divadle je velkou satisfakcí pro loutkářský obor. Záměrné opomíjení loutek mezi ostatními divadelními druhy bylo dlouhé roky do očí bijící – například ve známém „kritickém bodování“, které v DN pravidelně vychází, si loutkové produkce vždy stály srovnatelně (ne-li lépe) než činoherní produkce (viz například bodování letošního mezinárodního festivalu Divadlo), dosti výmluvné jsou i výsledky ankety odborníků pořádané časopisem Svět a divadlo. Divadelním novinám tedy patří dík za rozšíření kategorií, které je dalším krůčkem k zrovnoprávnění divadelních umělců bez ohledu na to, jakými prostředky se na jevišti vyjadřují.

Naivní divadlo oslavilo 65. narozeniny

A učinilo tak stylově – premiérou inscenace Třetí gong aneb Loutky hrají divadlo, s níž se do NDL opět vrátil tým plzeňského režiséra Tomáše Dvořáka, který je v NDL podepsán již pod celou řadou loutkových evergreenů (Alibaba a čtyřicet loupežníků, Krásný nadhasič aneb Požár Národního divadla, Labutí jezírko aj.). Na premiéru navázal slavnostní výroční program s tombolou a křtem knihy her někdejší dvorní autorky NDL Ivy Peřinové. Hned dvě recenze novinky Naivního divadla naleznete v tomto vydání, druhou recenzi z pera Radky Hrdinové na www.loutkar.eu.

Přelet nad loutkářským hnízdem 2014

Ve dnech 31. října – 2. listopadu se uskutečnil 24. ročník oborové přehlídky loutkových divadel Přelet nad loutkářským hnízdem. Letos na Přeletu vystoupilo celkem 12 loutkářských souborů, skupin či sólových interpretů s inscenacemi pro divácký věkový rozptyl doslova od 0 do 100 let. Stejně jako v posledních letech se přehlídka znovu konala ve všech prostorách pražského Divadla Minor.

Pro loutkářské odborníky, praktiky i teoretiky se v pátek 31. října konal mezinárodní seminář s názvem České loutkové divadlo – tradice, legenda a skutečnost II. Zájem o seminář projevili zahraniční pozorovatelé i členové mezinárodních odborných komisí UNIMA i promotéři a porotci mezinárodních loutkářských festivalů.

Stejně jako v minulých letech byla v rámci Přeletu nad loutkářským hnízdem udělena cena Erik – jeho letošním držitelem Erika se stala inscenace královéhradeckého Divadla DRAK Poslední trik Georgese Mélièse v režii Jiřího Havelky. Cena pojmenovaná po významné loutkářské osobnosti Eriku Kolárovi je putovní a Jiřímu Havelkovi ji na jevišti Divadla Minor předal umělecký šéf Divadla Husa na provázku Vladimír Morávek. Brněnské divadlo bylo loni oceněno za inscenaci Jiřího Jelínka Dášeňka aneb Psí kusy – Haf! Více o Přeletu si přečtěte na s. 37.

Divadlo zrozené z vody

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi připravilo pod záštitou velvyslance Vietnamské socialistické republiky, Jeho Excelence pana Truong Manh Sona, unikátní výstavu vodního loutkového divadla Vietnamu, která bude pro veřejnost otevřena od 14. listopadu 2014 až do 27. září 2015. Výstava je velmi autentická, většina exponátů pochází přímo z Vietnamu. Muzeum je získalo do své sbírky během badatelské cesty do Hanoje a okolí delty Rudé řeky, kde se tradice tohoto druhu umění zrodila. Výstavě i vietnamskému vodnímu divadlu věnujeme v tomto čísle na str. 20–21 mimořádnou pozornost.

Malý Pavlík se v Dlouhé ztratil už po čtyřsté

V pátek 14. listopadu 2014 uvedlo Divadlo v Dlouhé již 400. reprízu (také trochu loutkové) inscenace Jana Borny Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka. Divadelní revue podle povídky Ludvíka Aškenazyho měla premiéru 26. února 2000 a od té doby se stala mimořádným fenoménem.

Divadlo Radost slavilo

Ve dnech 17. až 23. listopadu proběhl v Brně Festival Radosti, u příležitosti oslav 65. výročí založení divadla. Během jednoho týdne mohli diváci zhlédnout průřez tvorbou Radosti, která je určena nejenom dětem. Uvedena byla například inscenace Kytice, Kouzelná flétna nebo premiéra inscenace O líné babičce, která celý festival zahájila.

V Jižní Koreji bude otevřeno první české loutkové divadlo

29. listopadu 2014 proběhne v jihokorejském Soulu otevření první stálé divadelní scény věnované české loutce. Česko-korejská divadelní společnost Puppet Puzzle Theatre má za cíl seznámit korejského diváka s naším tradičním loutkařským řemeslem. S nápadem přišel Suho Moon, který obor loutkářství vystudoval na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Divadelní prostor působící dojmem staré půdy je zároveň skladištěm zapomenutých loutek, které večer ožívají a vyprávějí své příběhy. V den otevření bude uvedena premiéra inscenace Na půdě. Divadlo Puzzle bude uvádět své inscenace v českém nastudování a zaměří se na dospělé diváky.

Premiéra Velkých kousků loutkáře Noriho Sawy

Japonský loutkář Nori Sawa zahrál ve čtvrtek 27. listopadu v Divadle Na Prádle premiéru své nové inscenace Velké kousky, které spojují originální loutky a živou hudbu na tradiční japonské hudební nástroje – flétnu šakuhači a bicí nástroj marimba. Představení se konalo v rámci Minifestivalu japonského loutkového divadla, který organizuje Japonské velvyslanectví v ČR. Kromě Noriho Sawy v Praze vystoupil 28. listopadu i japonský loutkář Hiroshi Hori.

Divadlo Minor připravilo inscenaci pro nejmenší děti

Režisérem inscenace s názvem Brum (pro nejmenší medvědy) je Jiří Jelínek, který na ní spolupracoval se svou ženou Monikou, autorkou výpravy je výtvarnice Zuzana Vítková. Vzhledem k potřebě komorního prostředí je inscenace umístěna do prostoru Barloutka s omezenou kapacitou.

Rozloučení se dvěma významnými loutkářskými režiséry

Poslední rozloučení s doc. Markétou Schartovou Kočvarovou se konalo 19. listopadu 2014 v obřadní síni v Praze na Olšanech.

Za studenty promluvil Jiří Böhm, za pedagogy školy a divadelní veřejnost děkanka DAMU Doubravka Svobodová. Na poslední cestě doprovázel milovanou paní pedagožku její poslední studentský ročník písní z inscenace Tmavomodrý svět a potlesk při závěrečné oponě jejího života.

Na Karla Brožka zavzpomínali 20. listopadu 2014 večer v klubu Říše loutek aktéři jeho úspěšné inscenace Don Giovanni a další jeho přátelé a kolegové. Vzpomínku doprovodil krátký film, který vznikl při oslavách 5 000. reprízy této inscenace Národního divadla marionet, oblíbenou Karlovu píseň přišel zazpívat jeho přítel Wabi Daněk a zavzpomínali i pamětníci – například Milan Slepička, jeho spolužák s Katedry loutkářství DAMU. Ze setkání si mohli účastníci odnést i dvě knihy: o Centru českých loutkářů/Národním divadle marionet, v níž režisér Brožek popisuje, jak to bylo v roce 1991, kdy se rodila loutkářská legenda jménem Don Giovanni, a také publikaci MLK v Chrudimi, vydanou k výstavě Alois Tománek, scénograf, do které Karel Brožek přispěl velkou částí svým vyprávěním o společné práci. (-nm-)

Kouzlo rodinného loutkového divadla

Loutky a kompletní loutková divadla zejména z období Rakousko-Uherska a první republiky jsou hlavním lákadlem výstavy Vlastivědného muzea Jesenicka ve Vodní tvrzi v Jeseníku, která je pro veřejnost přístupná od 25. listopadu do 29. března příštího roku. Výstava Kouzlo rodinného loutkového divadla představuje ukázky modelovaných loutek i loutky jedinečné, originální, vytvořené umělci pro konkrétní rodinná divadla a stejně tak divadla sestavená z tištěných dekorací i divadla s originálními ručně malovanými kulisami. Všechny loutky i divadla jsou ze sbírky výtvarnice Marie Jiráskové a dokumentaristy Pavla Jiráska. Loutky a loutkářskou scénografii začali sbírat v polovině 80. let a dnes je jejich sbírka ucelenou kolekcí zaměřenou především na tzv. rodinné a spolkové divadlo od konce 19. století až do roku 1950.

Loutkář 6/2014, s. 2–3.

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.