Na redakční stůl s jistým zpožděním doputovala publikace Pavla Uhera Čo je za zrkadlom s podtitulem Poznámky a úvahy o dramatike (nielen) bábkového divadla, kterou vydala v r. 2012 Vysoká škola múzických umění v Bratislavě. Pavla Uhera není asi třeba dlouze představovat – absolvoval režii a dramaturgii na loutkářské katedře DAMU v Praze, působil jako režisér V KBD v Banské Bystrici a v ŠBD v Bratislavě, v bratislavské televizi a po svém odchodu do zahrančí v Schwarzes Theater Zurich a pak Schwarzelicht Theater Augspurg jako režisér i herec. Po svém návratu režíroval v Divadle Lampion na Kladně a posléze zakotvil na několik let jako dramaturg Bibiany v Bratislavě.
Útlá publikace je věnována především posluchačům (nejen režie a dramaturgie) VŠMU v Bratislavě, na které učí. Už v jejím názvu, stejně tak, jako v celé knížce, si autor pohrává s několika metaforami spojenými s divadlem i literaturou, která je v řadě případů výchozím materiálem pro divadelní texty. Divadlo je zrcadlem své doby a Pavel Uher se snaží dobrat toho, co je za tímto odrazem naší skutečnosti, jak o ní vypovídá dramaturgie využívající jak divadelních textů, tak literárních (a filmových) předloh. Knížka má dvě části, z nichž první je rozbor právě oblasti dramaturgického hledání materiálu pro divadelní inscenaci – zabývá se pohádkou (lidovou i umělou), pohádkovým románem, pověstí a baladou i fantasy literaturou, pohádkou v komedii dell´arte, pohádkami v hudbě a klasickými dramatickými pohádkami. Výčet citovaných děl (někdy i s odkazy na konkrétní inscenace) svědčí o autorově sečtělosti a širokém přehledu o literatuře a literatuře pro děti zejména, ale současně i o dění na světové divadelní scéně.
Nejde však jen o dramaturgii. Pavel Uher předkládá i vlastní názor na postavení současného loutkového divadla a znovu upozorňuje na filosofický potenciál loutky, jehož využívá v současnosti s velkou invencí právě divadlo neloutkové. (Ostatně právě tyto partie jsou zajímavým materiálem a východiskem pro polemiku i pro ty, kteří se hlouběji zabývají stavem současného českého loutkového divadla.)
Ve druhé části zmíněné publikace jsou eseje věnované jednotlivým osobnostem (mj. Maeterlinck, ale i Ende a samozřejmě je zmíněn i autor Alenky za zrcadlem – Lewis Carroll…) a jejich impulsům pro oblast režie i dramaturgie.
Uherův text doprovázejí kresby významné slovenské scénografky, výtvarnice a profesorky scénografie na Katedře loutkového divadla v Bratislavě – Anny Cigánové, kterou s autorem spojuje i řada společných prací právě pro loutkové divadlo.
Loutkář 3/2014, s. 6.
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS