Divadelní sólo – není asi výstižnější charakteristiky pro specifické představení Salome brut, které v premiéře uvedla 11. 11. 2013 v sále Slévárna alternativní scéna La Fabrica.
V této inscenaci, která by se dala jedním slovem nazvat výkřikem, dokazuje Vladimír Marek, že suverénně zvládá všechny pěvecké i pohybové úkoly, několikeré žánrové proměny i intimní intermezza, která jsou jeho osobní výpovědí. Tato drsná Salome – Salome brut je příběhem o hledání lásky a odmítání, o její potřebě a o nepochopení.
Kromě expresivního hereckého výkonu inscenace zaujme i rafinovanou výtvarnou stránkou (variabilní jednoduchá jednotka scény – průhledný kubus se mění z pekla v předpeklí i podivný skleněný sarkofág, ve kterém je uvězněna jako v muzeu voskových figur legenda – Salome). V inscenaci najdete loutky, masky, ale pracuje se i s módními médii. Drsné jsou i střihy mezi biblickým příběhem a hercovými civilními intermezzy. Z hereckých prostředků lze poznat Markovy citace z jeho vlastní tvorby – ať už jde o Sněhovou královnu, Kouzelnou flétnu s nezapomenutelnou Královnou noci, Draka z hradecké Písně života. Zaujme ale i Markův efébský partner (spoluautor a autor výpravy a kostýmů Martin Kámen). V jeho postavě všudypřítomného anděla smrti je něha, neambiciózní asistování protagonistovu sólu a zcela zřetelný respekt k jeho práci. Výtku bych snad měla jen k použití loutek, které v celku (přes výtečnou Markovu loutkohereckou práci) nemají své opodstatnění a jejich úvodní sexuálně-exhibiční prolog je dokonce z hlediska dalšího traktování příběhu Salome nesrozumitelný.
Úctyhodná herecká práce s nejednoduchým námětem a ještě komplikovanějším zpracováním nabízí ale přece jen ještě jednu otázku – nemohl by se pohled na Salome, který přes všechna čarování probíhá v jedné expresivní rovině, přece jen místy zastavit a představit Salome ještě v jiných polohách tak, aby pohled na ni nebyl jen groteskně, sžíravě a přes všechno porozumění hořce odmítavý?
Salome Brut je inscenace v mnoha směrech experimentální a do současného chrámu alternativy, jímž La Fabrica nesporně je, určitě patří. Zařazuje se do řady nekonvenčních výpovědí o hořkosti bytí, jeho proměnách i těžkém vyrovnávání se s ním.
Scénář: Vladimír Marek, Martin Kámen, režie: Daniel Špinar, výprava a kostýmy: Martin Kámen, hudba: Mário Boa, producent: Peter Seerge Butko.
Psáno z premiéry 11. 11. 2013.
Loutkář 1/2014, s. 17.
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS