Přelet nad loutkářským hnízdem

Doubrava, Stanislav: 21. Kongres UNIMA a Festival světového loutkového divadla

Chengdu – Čína, 29. května – 2. června 2012

Do programu loutkářského festivalu, který je doprovodnou akcí Světového Kongresu UNIMA konaného jednou za čtyři roky, vybrali pořadatelé jako reprezentanta ČR Naivní divadlo Liberec. Význam akce je mimořádný, i proto Ministerstvo kultury podpořilo grantovou žádost NDL v plné výši. Pohádku Janek a kouzelná fazole studovali herci v angličtině celé jaro. Tři neděle před odletem onemocněl Tomáš Bělohlávek a přes veškerou snahu bylo čtyři dny před odletem jasno: Nepojede, nechodí, nejde to. Statečnou reakci režisérky a celého týmu líčit nebudu, vydaly by na 5 stran. Nastaly hektické zkoušky s jinými loutkami, v náznaku dekorace, která už před měsíce nastoupila cestu do Číny.

Útržky z deníku

Pátek 25. 5. – sobota 26. 5.

Odjíždíme společně z Naivního, oni hrát, já na Kongres. Na letišti v Chengdu nás čekali a hned rozdělili, naši jinam, já autem do hotelu, kde mne a další vítá Generální sekretářka UNIMA China, paní Tang Dayu. Poslední hodiny v roli viceprezidenta UNIMA požívám úcty skutečně mimořádné. S režisérkou našeho představení Míšou Homolovou jsme dohodli spojení, snad to bude fungovat. Hotel je v centru, bude tu i Kongres a tedy vše pohromadě. Až na drobnost, že náš soubor bydlí jinde a v Chengdu žije 11 milionů lidí. Dostávám zprávu od Míši, že jedou na nácvik zahajovacího ceremoniálu. Rozhoduji se jet za nimi, ale nevím jak a kam. Po mírném tlaku na organizátory dostávám auto a tlumočníka. Cesta do Intangible Chengdu Park trvá přes hodinu, je špička. V něm sedí ztahaná skupina NDL, nenacvičuje, čeká na informace, kde jsou naše bedny. Všichni jsou zdvořilí, ale neděje se nic. Teprve po delším čase dorazí naše dobrovolnice. Jmenuje se Ani-Ka a omluvně sděluje, že se o naší účasti na zkoušce dozvěděla pozdě. Na večeři v hotelu se potkávám se všemi možnými, sedíme s prezidentem UNIMA Dadi Padumjeem, zítra je oficiální zahájení, prezident, generální sekretář a viceprezidenti pojedou speciálním autem. Dávám Miguelovi Arreche čerstvý výtisk Repertory of International Festivals, katalogu mezinárodních festivalů. Připravila ho festivalová komise UNIMA, které jsem měl příležitost tři období předsedat. Další jsou v bednách s výpravou, teď je ještě dostat do hotelu a na Kongres.

Neděle 27. 5.

Naše delegace, která se má zúčastnit zahajovacího ceremoniálu a které vévodí Tang Dayu v tradičním oděvu, s prezidenty UNIMA China, generálním sekretářem Jacquesem Trudeau a dvěma viceprezidenty Annette Dabs a mnou očekává na místě zahájení příjezd viceministryně kultury Čínské republiky, starosty Chengdu a guvernéra Sečuánu. Probíháme s nimi obrovskou a krásnou výstavou čínských loutek, od stínových přes všechny další existující druhy. Půvabná byla \„loutkářská školka\“ stínového divadla, no aby ho neuměli, když začínají odmalička!

Po výstavě přecházíme na zahajovací ceremoniál. Rozsáhlý prostor vnitřního areálu parku je zaplněn diváky, první řady jsou určeny čestným hostům, usedám vedle paní viceministryně, v naprostém středu a tak pěkně vidím na široké jeviště. Po zdravicích starosty Chengdu, prezidenta UNIMA, a víceministryně kultury, zdraví 21. Kongres UNIMA a festival sečuánský guvernér. S jeho poslední větou startuje ohňostroj a začíná úvodní program rozdělený do pěti sekcí doprovázených na pozadí obří projekcí. Všechny bohaté předchozí obrazy se prolnuly posléze v jedno společné jásání, mezi kterým se elegantně vinou dva zlatí draci, kteří mne vždycky uchvátí. I když přesně vím, co bude, stejně to má magii, vždycky novou a fungující. Hudba burácí, publikum vstává, aplaus nebere konce. Většinou se masovým akcím vyhýbám, ale úžasnou atmosféru, kterou ceremoniál měl, prostě nejde zpochybnit. Ostatně v případě oslavy loutkového divadla jsem nic podobného nikde ve světě nezažil. Dalo by se s nadsázkou říci – ano, opravdu hezký kýč.

Pondělí 28. 5.

Zasedání Exekutivy bylo poměrně klidné, ráno jsem jel do Intangible Chengdu Park, kde už byli naši. V noci pršelo, ale jeviště bylo přikryté. Dekorace dorazily, začínají stavět. Představení, jehož důležitou součástí je světelný plán se bude hrát za bílého dne, navíc rozdělené na 3 části, aby si čínské publikum mohlo užít exotiky z jiného kontinentu (to bylo oficiální sdělení, dané předem, naši to vzali s humorem – co mohli jiného?). Dopadlo to údajně dobře, z fotografií je zájem publika zjevný. Přežili, zabalili a chystají se do Dream Theatre, kde hrajeme dvakrát ve středu 30. května. Tang Dayu přichází s požadavkem, aby vedení UNIMA odjelo zítra do města Nanchong, kde bude slavnostní otevření druhé větve festivalu, s představením tradičního čínského divadla tyčových loutek. Ještě večer honím plnou moc z Čech, abych mohl hlasovat za Ninu Malíkovou a Jaroslava Blechu, který nešťastně onemocněl na poslední chvíli a nemohl přijet. Možnost přijet využil Tomáš Froyda a jsme domluveni, že bude navržen v souladu se statutem jako dodatečný rada.

Úterý 29. 5.

1. den Kongresu. Plná moc k hlasování dorazila včas. Registrace a převzetí volebních lístků. Zahájení v sále hotelu Jinjang, za posledního předsednictví staré sestavy. Aplaus, konec, vlády se ujímá prezident Kongresu (Marek Waszkiel) a dva sekretáři, C. Astle z Anglie a T. Froyda z Čech, který se nechal přesvědčit M. Arrechem. Alespoň uvidí, jak to chodí. Následuje volba dodatečných radů, po dohodě navrhuji Tita Lorefice z Argentiny a Španělé Tomáše Froydu. Generální sekretář Jacques Trudeau čte zprávu o činnosti, Španělé prezentují v osobě Miguela Arreche (dřívějšího generálního sekretáře UNIMA, známého z časté spolupráce s Čechy) kritické stanovisko, nezpochybňují práci Exekutivy v uplynulém období, ale nestačí být \„happy\“, je řada věcí, které je třeba zlepšovat či změnit. Spíše než snaha o co největší počet národních středisek, je nutný reálný seznam členů UNIMA, ani informace o skvělém finančním stavu UNIMA není úplně korektní. Skončila WEPA a nových projektů je zatím málo. Navíc je u neziskové organizace zpráva o dostatku peněz nebezpečná směrem k donátorům, buď dostává příliš, nebo se nic moc neděje. Zdá se ale, že nikdo nechce spor vyhrotit, velká změna se pravděpodobně konat nebude. Předsedkyně volební komise UNIMA paní Idoya Oteguy ze Španělska hlásí 106 registrovaných platných volebních hlasů. Revizní komise a její president Edmund Debouny z Belgie potvrzuje, že vše, co se hospodaření UNIMA týká, je v souladu s předpisy. Dodateční radové byli oznámeni, Tomáš Froyda je mezi nimi a může tedy hlasovat. Závěrečné hlasování o splnění odpovědnosti minulé Exekutivy, potlesk a konec prvního dne. Alespoň co se Kongresu týče. V 16:00 nasedáme do autobusu do Nanchongu. Opět projevy, foto vedení UNIMA s panem starostou, pyrotechnické gejzíry a začíná představení s velkými tyčovými loutkami, které jsou historicky spjaty se Sečuánem. Velkolepá show, která zapojuje všechny \„originální\“ moderní technologie, projekci, světelné hlavy, setrvávání v pouhé tradici zjevně nestačí, je to škoda. Po dvou hodinách je konec, finále na jevišti, společné foto se všemi hosty, záplava květin a odjezd do Chengdu, do hotelu se dostávám ve 3:30 ráno.

Středa 30. 5.

Dnes hrajeme, na Kongresu přednáším zprávu festivalové komise, Repertory je na všech stolech, přijato s potleskem. Tomáš Froyda přečetl zprávu Českého střediska, většina příspěvků je obsažena v kongresové agendě, proto řada členů pochrupuje. Odcházím za našimi do Dream Theatre, i přes stres z absence Tomáše Bělohlávka jim jde vše dobře a záskok funguje bezvadně. Nakonec jsou i mikroporty, světlo je výsledkem umění možného, půjdu na druhé odpolední představení. Vracím se zpět na kongres, padají návrhy na potřebu nových komisí, zatím vede strategická, další je komise pro ochranu a uchování nemateriálního kulturního dědictví. Na našem představení sedím společně s Dadi Pudumjeem a Nancy Staub, skvělou americkou lady, která Naivní divadlo a další divadla z Čech léta pozorně sleduje. Není úplně plno, na konci jsou ale všichni nadšení, fotografování – tradičně v Číně delší než představení – zájemci z korejského Soulu, z Kuby, Bulharska, naši si to užívají, po konci balíme a znovu využívám svoji pozici k tlaku na pořadatele, aby odvezli bedny na zpáteční cestu včas – slibují.

Čtvrtek 31. 5.

Začíná se volbou nové Exekutivy. Nominovaných je 36, zvolí se 18. Výsledek bude po poledni. Přísliby na podporu kandidatury J. Blechy mám od řady lidí. O příští kongres za čtyři roky se uchází podruhé ruský Jekatěrinburg a poprvé San Sebastian (ve spojení s Tolosou), který bude v r. 2016 Evropským hlavním městem kultury. Prezentace Jekatěrinburgu byla podobná jako v Perthu, kdy nevyhráli, města San Sebastián s Tolosou byly lepší a výsledná volba byla přirozenou touhou většiny obrátit kompas západním směrem. Tomáš Froyda jako ředitel Plzně – Evropského hlavního města kultury v roce 2015 si jenom povzdychl – jeho kolega ve stejné pozici v San Sebastianu má už nyní potvrzený trojnásobný rozpočet nežli Plzeň.

Poté přišli na řadu dva uchazeči o příští zasedání Rady UNIMA, které se koná za dva roky v mezidobí kongresu. O Sofii nebo Havaně rozhodne na svém zasedání nová Exekutiva. Přichází volební komise s výsledky, nejvíce hlasů vůbec získává Karen Smith z USA, dosavadní předsedkyně publikační komise. Jaroslav Blecha neprošel, nepřítomnost na Kongresu bývá bohužel pro nominované fatální. Škoda ztráty českých pozic, snažili jsme se, ale takový je život. Za čtyři roky se zkusíme připravit na comeback.

Kandidátní listina na zítřek: President Dadi Padumjee – Indie, Generální sekretář Jacques Trudeau – Kanada, pokladník Lucile Bodson – Francie, revizní komise Edmund Debouny – Belgie, Stanislav Doubrava – ČR a Frans Hakkemars – Holandsko. Potvrzeno, žádní jiní kandidáti, změna zjevně není žádoucí. Snad příště. Naši dohráli, užijí si volna; jdou na Mongoly, moc je nenadchli, ale setkání s Peterem Schumannem z Bread and Puppet ano. Peter Schumann je zde s americko-čínským souborem, a podobně jako další slavný loutkář Gary Friedman (jehož představení Looking for Monster inspirované příběhem chlapce z terezínského ghetta čeká na dokončení své filmové verze) nadává na organizátory, místy až nevybíravě. Naše zkušenost je podobná.

Pátek 1. 6.

Začíná se volbou nových představitelů UNIMA. Změny Statutu navrženy nejsou, byly projednány před dvěma lety v Dordrechtu. Následuje diskusní fórum o programu na příští 4 roky, padají návrhy na další směřování UNIMA. Okolo 11:00 přichází volební komise s výsledky. Potvrzeno, nic nečekaného se nepřihodilo:

President Dadi Padumjee – Indie, Generální sekretář Jacques Trudeau – Kanada, pokladník Lucile Bodson – Francie, revizní komise Edmund Debouny – Belgie, Stanislav Doubrava – ČR a Frans Hakkemars – Holandsko.

Diskuse o komisích pokračuje. Fixní členský příspěvek UNIMA platí – 3 EUR/rok za člena.

Na viceprezidenty jsou navrženi Annette Dabs z Německa a Manuel Moran z USA a následně zvoleni. Prezident Kongresu končí svoji misi, sekretář Tomáš Froyda rovněž. Nová Exekutiva se ujímá vlády, za předsednickým stolem se mění pouze viceprezident Manuel Moran, přibývá pokladník. Kongresový den končí.

Sobota 2. 6.

Závěrečný den Kongresu. Dokončuje se potvrzení a změny komisí a předsednických postů. Komise pro mezinárodní festivaly je jednou z těch, o které se nepochybovalo ani chvíli. Předsedat jí příští 4 roky bude Annette Dabs, ředitelka festivalu FIDENA z Bochumu, jako členka Exekutivy to má přímo určeno. Jsem první, kterého oslovuje ke spolupráci, přirozeně a rád s ní budu v kontaktu. Z nových návrhů na komise uspěla Strategická pod vedením Ronnieho Albrechta z Belgie, prezident UNIMA Dadi Padumjee, který citlivě vnímá problém neúspěchu hostitelské země při volbě do nové Exekutivy, navrhuje, aby Asijsko-Pacifickou komisi vedla Číňanka Tang Dayu a jeho návrh je přijat. Komise pro amatéry byla zrušena. Následující debata o tom, kdo je amatér a kdo profesionál, byla podobně nekonečná jako u nás doma, a nakonec také bez výsledku.

Poslední den bývá tradičně plný \„kreativní atmosféry\“, ve které se všichni, na které dosud nepřišla řada, snaží uplatnit. Někteří chtějí pomoc pro Mongolsko, jiní pro Filipíny, všichni pak zapojit mladé lidi do struktur UNIMA. Další z pokusů definovat slovo amatér zaniká v přívalu příspěvků, uvidíme, co všechno se v zápisu a v závěrečném hodnocení kongresu objeví. Paní Barbara Scheell z Německa protestuje proti čínským hamburgerům a zároveň marně žádá o prodloužení plánovaného času kongresu, nebyl prý prostor na členskou debatu. Podaří se mi získat pozornost v sále a prezentovat projekt Muzea loutkářských kultur v Chrudimi a nové ředitelky Simony Chalupové pod názvem Jasters All Around the World. Zároveň mám příslib, že jej zveřejní příští UNIMA Courier. Mladá francouzská historička Raphaèle Fleury má skvělou prezentaci loutkářského webového portálu www.artsdelamarionnette.eu – (doporučuji!) určitě by to byl vhodný prostředek i pro web UNIMA International. Miguel Arreche upozorňuje na projekt internetové podoby Světové encyklopedie loutkového divadla ve španělské a anglické verzi. Konečně racionální a konkrétní projekt, navíc odsouhlasený minulou Radou UNIMA z Dordrechtu.

A je tu závěr 21. Kongresu UNIMA. Prezident Dadi Padumjee děkuje organizátorům, tlumočníkům a všem dobrovolníkům. Fotografování a potlesk neberou konce. Popravdě řečeno, 21. Kongres byl organizován skvěle a pořadatelé si zaslouží nejvyšší uznání a dík. Mezinárodní loutkářské společenství UNIMA bylo v Chengdu vítaným a respektovaným hostem, oslava loutkového divadla pak monumentální a radostná. Číňané, díky!

Poslední den pobytu jsme v Chengdu Panda Base konečně viděli živé pandy velké, kterými se město ve všech turistických průvodcích pyšní, a také městský znak – zlaté slunce s nesmrtelnými ptáky na obvodu kruhu – pocházející z archeologických nalezišť z roku 2001. Objev tak významný, že nad místem nálezu vyrostla nádherná moderní stavba archeologického muzea. A nakonec ještě areál kláštera a svatyně starověkého vládce Chengdu, pana Wu-Hou, s romantickými zákoutími jako ze starých rytin.

Večerní slavnostní závěr festivalu byl opět velkolepý, úvodní ceremoniál sice nepřekonal, ale hodně napodobil. Radeckého marš vše opět spolehlivě roztleskal, v dlouhé řadě oceněných bylo i Naivní divadlo Liberec a – v souladu s festivalovým martyriem, kterým si muselo projít – cena pro něj chyběla. Podle posledních zpráv z Číny už ale je na cestě do Liberce.

Loutkář 4/2012, s. 178–180.

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.