Přelet nad loutkářským hnízdem

Malíková, Nina: Přečetli jsme za vás

Kurýr 1–11

Z domova

Praha

Studenti Katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU připravili v poslední době hned několik projektů – 16. listopadu měla premiéru druhá absolventská inscenace Ptačí sněm v režii Šimona Špišáka, 9. prosince měla premiéru inscenace Sherlock Holmes: Pes, která vznikla díky grantu z Burzy inscenačních projektů 2010, a do třetice studenti odpremiérovali 28. ledna třetí absolventskou inscenaci Hamlet s podtitulem „Normalizace na prknech, která znamenají svět“ v režii Michala Háby. Tato autorská inscenace vznikla na základě textů Václava Havla (Audience, Dopis Gustávu Husákovi a Moc bezmocných); Williama Shakespeara (Hamlet) a kolektivního díla ÚV KSČ Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti po XIII. sjezdu KSČ a je věnována právě Václavu Havlovi. Recenze studentských inscenací si můžete přečíst v tomto čísle ve Stránkách pro divadelní mládí (s. XX a násl.)

F1 Ptačí sněm, Divadlo Disk

12. prosince měla v pražské Mlýnské kavárně premiéru nová inscenace Dárek aneb Zkus jít cestou necestou podle knížky Dr. Seusse Oh, the Places you’ll Go!, kterou nastudovali členové souboru Loutky v nemocnici. Autorkou scénáře, hudby a režisérkou inscenace je Marka Míková, výtvarně spolupracovala Saša Švolíková a hrají Antonín Novotný, Marka Míková, Hana Grančicová, Hana Řepová a Kryštof Míka. Více informací o nové premiéře i o tomto bohulibém projektu na ww.loutkyvnemocnici.cz.

Nová publikace Malované opony divadel českých zemí je výsledkem více než čtyřletého výzkumu a představuje souhrnný přehled známých i zapomenutých divadelních opon – od Hynaisovy či ze zámeckého divadla v Českém Krumlově až po opony jevišť venkovských hostinců nebo loutkových divadel. Kniha vznikla jako součást prací na Databázi českého amatérského divadla v rámci společného projektu Institutu umění – Divadelního ústavu a Národního informačního a poradenského střediska (vydavatel publikace) Uchování a prezentace kulturního dědictví českého i světového divadla. Sbírku dokumentace opon realizoval a k vydání připravil Jiří Valenta, autorsky přispěli mj. Jaroslav Blecha, Jan Císař, Alice Dubská, Josef Herman, František Laurin, Jan Randák, Přemysl Rut, Milan Uhde, Tomáš Vlček a další.

Cirk La Putyka, čili autorský tým kolem Rosti Nováka ml., který slavil inscenací La Putyka velký úspěch nejen na loňské Skupově Plzni, představil před Vánoci premiéru inscenace Up´End´Down. Podle tvůrců jejich novinka vypráví „příběh člověka, který žije jen se svými vzpomínkami. Žije se svými vzlety a pády, není však schopen se od nich odpoutat a žít uvolněně a svobodně. Up´End´Down je pohled skrze naše fantazie na cestu mezi narozením a smrtí, mezi cestou ze země do nebe a naopak.“

F2 Up´End´Down – Cirk La Putyka

Pro populární Divadlo S+H byl rok 2010 opravdu bohatý. Kromě otevření skutečně velkoryse a vkusně zrekonstruovaného divadla (otevíralo se premiérou Spejblova hudebního zmatiné) s muzeem, nás divadlo reprezentovalo na EXPU v Šanghaji (Spejbl s Hurvínkem a Máničkou moderovali celodenní program našich českých umělců v čínštině!). Město Prahu reprezentovalo divadlo také na oslavách 1000 let Hanoje a dovršilo tak počet jazykových mutací svých pořadů o další, tentokráte ji 21. jazyk – o vietnamštinu. Helena Štáchová v tomto, pro Divadlo S+H jubilejním roce (90 let Spejbla, 80 Máničky a Žeryka, 65 let působení divadla v Praze, 15 let v Dejvicích) dostala multiplatinovou desku od Supraphonu (což dosud u nás obdržel jen K. Gott) a S+H tři platinové desky za další nahrávky. Ve výčtu by neměl chybět ani první 3D film Hurvínkův Mikuláš, uvedený v kinech před koncem roku 2010.

Na Silvestra, tedy v poslední den tohoto jubilei naplněného roku, uvedla ČT1 80 minutový gala pořad naplněný řadou čísel kombinujících společné vystoupení populárních osobností a loutek se vstupy Spejbla, Hurvínka a Máničky. K hostům pořadu patřili K. Gott, J. Bohdalová, J. Korn a 4TET, Z. Stirská a Gospel Time, H. Křížková a I. Šebo. Společné houslové vystoupení Hurvínka a Pavla Šporcla, Srstkovo hledání dalších majitelů pro bezprizorného Žeryka, výtečný „pepický“ tanec Michala Bartáka s figurínou připomínající v něčem Jenčíkovo legendární prvorepublikové taneční číslo, vtipné dialogy Spejbla a Hurvínka, dnes už slavná scéna „spartakiádních poupat-myšek“ a společné celoansámblové finále s Jitkou Zelenkovou bylo důkazem, že dobrá revue tomuto divadlu opravdu sluší.

-nm-

Divadlo Minor uvede 11. února 2011 obnovenou premiéru inscenace hry Michala Čunderle Jak Mařenka a Boženka koukaly aneb Pohádka mládí v režii Apoleny Novotné (dříve Vynohradnykové) a po představení proběhne křest stejnojmenné knihy, kterou vydalo nakladatelství Albatros. Jedná se již o druhý titul podle minorské inscenace, loni vyšla kniha Kabaret Tlukot a bubnování autora a režiséra Jana Jirků.

F3 Jak Mařenka a Boženka koukaly, Divadlo Minor

2. února se v Říši loutek uskutečnila večerní premiéra slavné americké pohádky Lymana Franka Bauma Čaroděj ze země Oz v režii Wolodi Hrušky a úpravě J. Uhrina.

Plzeň a Hradec Králové

7. – 11. ledna proběhl v New Yorku nejvýznamnější veletrh umění v USA APAP. Na veletrh se akreditovalo přes 2500 účastníků ze světových metropolí. Letos poprvé se veletrhu zúčastnilo se svým stánkem i České centrum, které poskytlo zázemí celé řadě kulturních organizací. Divadlo Alfa a Divadlo DRAK tak mělo možnost prezentace své činnosti např. v sousedství Divadelního ústavu, a mnoha dalších.

Ze světa

Japonsko

Japonský loutkář dobře známý i v českém prostředí Nori Sawa připravil v listopadu 2010 v Sapporu ve spolupráci se zdejším souborem Piccola di Opera premiéru loutkové inscenace opery Jolanta Petra Iljiče Čajkovského. Nori Sawa o svém konceptu řekl: „Snížili jsme kapacitu sálu o 1200 místech tím, že jsme diváky posadili a scénu a do hlediště jsme umístili scénografii zobrazující hory a les. Takže si diváci vcházející do sálu mohli chvilku připadat jako ztracení v lese. […] Pro hlavní charaktery jsem použil loutky, a to třeba tak, že se v jednotlivých áriích loutka mohla odpoutat od zpěváka a tancem doplnit rozpoložení postavy, nebo jsem nechal zpěváka-rytíře zamilovat do loutky-Jolanty.“ Inscenace by se měla podle režiséra nyní vydat na turné do Tokia.

F4 Iolanta – Nori Sawa

Slovinsko

Loutkové divadlo v Mariboru, které funguje od roku 1974, dostalo novou budovu. Je jí původní klášter z roku 1270, jedna z nejstarších budov v Mariboru a místo hojných archeologických vykopávek. Spolu s novou budovou získalo divadlo také nové technické vybavení, rozšířilo svůj soubor a zaměřilo se nejen na program pro děti, ale i pro dospělé. Zahájení nové sezóny v Lutkovnu Gledališči a vlastně i nové divadelní éry vůbec, je velkou událostí nejen pro Maribor, ale i pro celé Slovinsko, kde nová divadelní budova určená výhradně pro loutkové divadlo znamená důležitý krok a přináší nové možnosti.

Nová ředitelka Mojca Redjko přizvala ke spolupráci na nové sezóně významné divadelní osobnosti, ale kromě zkušených slovinských umělců měla zájem i o začínající tvůrce. Při své návštěvě Prahy na jaře 2010 našla zalíbení v inscenačním stylu studentů KALD DAMU a přizvala ke spolupráci Jakuba Vašíčka (režie), Terezu Venclovou (scénografie), Tomáše Jarkovského (dramaturgie), Elenu Volpi, Johanu Vaňousovou a Adama Kubištu (herci). Od ledna do března 2011 bude tento tým pracovat na třech projektech: loutkové inscenaci pro děti ?Zakaj, loutkové inscenaci pro dospělé Back to Bullerbyn a na vedení divadelních workshopů. Loutkové divadlo Maribor se tímto otvírá k mezinárodní spolupráci, a také se stává působištěm profesionálních loutkářů, kterých je zatím ve Slovinsku nedostatek, kvůli absenci vysoké školy s takovýmto zaměřením.

-jv-

F5 Čeští studenti v Mariboru

Čína

Čínská největší sbírka stínových loutek vystavovaná v Cui Yongpingově muzeu na jihu Pekingu čítá přes 120 000 loutek (k vidění je pouhý zlomek – 10 000 kusů, zbytek je uložen v depozitáři). Toto unikátní muzeum bylo otevřeno v roce 2004, ale nedočkalo se žádného zájmu ani podpory ze strany čínského Ministerstva kultury. Proto se Cui Yongping se svou ženou rozhodli přemístit svou sbírku do Spojených států. Zatím není známo, kam přesně se tato jedinečná sbírka nakonec přesune.

Výstavy

Rodinná divadélka – skromné stánky múz – pod tímto názvem byla 7. prosince loňského roku otevřena v Dietrichsteinském paláci na Zelném trhu v Brně otevřena výstava z bohaté sbírky Moravského zemského muzea. Připomíná český fenomén tzv. rodinného loutkového divadla první poloviny 20. století. Zasvěceným čtenářům a těm, kteří výstavní činnost oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea sledují, není třeba jistě připomínat, že mnohé z toho, co znají např. z knížky Jaroslava Blechy Rodinná loutková divadélka, zde mohou spatřit na vlastní oči. Výstava potrvá do 30. dubna 2011.

1. února byla v Galerii Akademie múzických umění v Hartigovském paláci na Malostranském náměstí slavnostně zahájena výstava Příběh loutky, která představuje tvorbu studentů a absolventů Katedry alternativního divadla DAMU Yumi Hayashi, Suho Moona, Soty Sakumy a pedagoga Jaroslava Doležala. Na vernisáži vystoupil japonský loutkář Nori Sawa a slovem zahajoval prof. Petr Matásek. Výstava potrvá do 11. března.

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi představilo 2. února společnou vernisáží druhou část nové stálé expozice, tři celoroční výstavy a první z řady svých krátkodobých výstav. Na slavnostní vernisáži vystoupil drážďanský loutkář dr. Olaf Bernstengel s představením Cirkus Gockelini.

Novou stálou expozici nazvanou Svět na prstech jedné i druhé ruky přestavující historii maňáskového divadla (stejně jako první část Svět na drátě a na nitích) připravil nedávno náhle zesnulý scénograf a pedagog doc. Alois Tománek.

První z celoročních výstav představuje rodinná loutková divadla, druhá je věnována tvorbě slovenské scénografky Jany Pogorielové-Dušové (autorkou je dr. Soňa Žabková) a třetí celoroční výstavou jsou různá provedení Zlatovlásek.

První krátkodobou výstavou, která bude v muzeu k vidění až do 22. května, nazvaná Anna Haidingerová – Tam a zpátky do pohádky, představuje textilní a didaktické hračky.

F6 Vernisáž výstavy v chrudimském MLK

Loutkář 1/2011, s. 12.

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.