Bábkarská Bystrica Tour 2018

kld; nm: Kurýr

Z domova

Praha

7. února byly na Nové scéně Národního divadla v Praze předávány Ceny přehlídky České divadlo za rok 2009. Cenu v kategorii Počin roku získalo královéhradecké Divadlo DRAK za inscenaci Zlatovláska podle M. D. Rettigové v režii Josefa Krofty.

F1 -Zlatovláska

11. února (v den výročí premiéry slavné inscenace Teatru Laboratorium Apocalypsis cum figuris (11. 2. 1969) se v Polském institutu uskutečnil křest knihy teatroložky a divadelní pedagožky doc. Jany Pilátové Hnízdo Grotowského. Publikaci vydal v edici Světové divadlo Institut umění – Divadelní ústav na konci roku 2009 jako svůj příspěvek k roku Grotowského, kdy si divadelní svět připomněl 10. výročí úmrtí významného režiséra a divadelního myslitele Jerzyho Grotowského. Kniha Hnízdo Grotowského byla letos nominována na cenu F. X. Šaldy.

12. února 2010 měla v Divadle Disk premiéru inscenace Pixy – čtvrtá absolventská inscenace studentů Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. Inscenace vznikla na motivy komiksu švédského autora Maxe Anderssona, autorem scénáře je Radek Beran ze souboru Buchty a loutky a kolektiv studentů absolventského ročníku KALD.

F2 – Pixy

O víkendu 20. – 21. února se v pražském divadle Minor konal už 8. ročník Přehlídky sólové tvorby pro děti 2010, kterou pořádá občanské sdružení Xaver. Přehlídka nabízí inscenace pro děti od 3 let a letošním nejvýznamnějším hostem byl francouzský soubor Interlude z Villecresnes, jehož protagonistka Isabelle Durand uvedla představení Krinolina (recenzi si můžete přečíst na str. XX). Ze zahraničních hostů vystoupilo slovenské divadlo Piki, z českých Cirkus Žebřík, či Jaroslava Holasová. Tradiční součástí festivalu byly i tvůrčí dílny.

V pátek 26. února se v pražském Divadle Minor uskutečnilo mimořádné představení inscenace Klapzubova jedenáctka v režii Petra Formana. Na tento den totiž připadlo 60. výročí od uvedení historicky první premiéry pražského Ústředního loutkového divadla, kterou bylo nastudování hry Aloise Jiráska Pan Johanes v režii Jana Malíka. Oslavy jubilea se v Minoru nesly ve skromném duchu. Pro diváky byl připraven společný přípitek po představení a vernisáž výstavy 60 let divadelní jízdy o uplynulých šedesáti letech divadla, která byla ve foyer k vidění až do konce března.

F3 – logo Minor

Ve dnech 18. – 25. března se v Praze uskutečnil už 12. ročník festivalu Dítě v Dlouhé, festivalu „pro děti a jejich dospělé“, který přináší výběr z nejzajímavějších inscenací pro děti a mládež, které v poslední době vznikly v mimopražských profesionálních divadlech. Týdenní festival nabídl malým i větším divákům celkem třináct představení devíti souborů a víkendový doprovodný program. Letošním leitmotivem byla zvířata a v programu se mj. představilo Divadlo DRAK, Divadlo Líšeň, Naivní divadlo, Loutkohra Jihočeského divadlo, Loutkové divadlo Radost nebo Divadlo Alfa, Plzeň. Letošním vítězem ankety dětských diváků o Cenu Vojty Šálka se stalo Labutí jezírko Naivního divadla Liberec, Cenu rady festivalu získala inscenace Krvavé koleno a jiné pohádky plzeňského Divadla Alfa.

F4 – Krvavé koleno

Ve dnech 20. – 24. března se uskutečnil v prostorách Divadla v Celetné, Divadla Disk, Divadla Minor, KD Mlejn, KC Zahrada a Divadla v Dlouhé jubilejní 10. ročník Přehlídky ke světovému dni divadla pro děti a mládež. Přehlídku pořádá České středisko Mezinárodní asociace divadel pro děti a mládež (ASSITEJ), které je součástí Institutu umění – Divadelního ústavu, spolu se Sdružením pro tvořivou dramatiku. Letošního ročníku se zúčastnilo například Naivní divadlo Liberec, plzeňské Divadlo Alfa nebo Divadlo Polárka z Brna. Součástí přehlídky bylo i udílení Ceny ASSITEJ osobnosti, která tvořivým a inspirativním způsobem přispěla k rozvoji kvalitního divadla pro děti a mládež. Tento rok ji převzal Pavel Šrut – básník a autor řady knih pro děti.

Divadlo Spejbla a Hurvínka se od 1. dubna vrátí po dvou letech do zrekonstruovaných prostor někdejšího kina v Dejvické ulici. Provoz zahájí premiérou hry pro dospělé z pera Heleny Štáchové a Martina Kláska nazvané Spejblovo hudební zmatiné. Novinkou ve zrekonstruovaném divadle bude mj. muzeum loutek ve foyeru.

Plzeň

V rámci čtyřletého mezinárodního projektu Platforma 11+ zaměřeného na tvorbu pro děti a mládež byl v předvánočním čase vyhlášen konkurz pro dospívající mládež ve věku 11–15 let. Konkurz se konal 15. prosince a ze všech přihlášených bylo vybráno 9 talentovaných dětí se zájmem o divadlo.

Tato divadelní dílna, v níž se děti učí základům herectví, začala v lednu letošního roku a koná se pravidelně každý čtvrtek (kromě prázdnin a svátků) od 16.00 do 17.30 v klubu Divadla Alfa. Hlavní lektorkou je Blanka Josephová-Luňáková, v práci jí pomáhá kolegyně z Alfy Martina J. Hartmannová. Do divadelní dílny si budou jako lektory zvát i další divadelníky-profesionály a vytváří se scénář k představení, které se má začít zkoušet koncem dubna. Blanka je jednou ze dvou autorek, tou druhou je Bára Gregorová z Prahy. Režisérka Petra Tejnorová s dramaturgem Matějem Samcem zadávají konkrétní témata i konkrétní formu jejich zpracování. Tento zkušební divadelní seminář bude uzavřen prezentací, kterou děti předvedou v červnu v rámci festivalu Skupova Plzeň.

Bude-li o výuku trvat zájem, bude se kurzech dál pokračovat od září nebo října 2010 a současně bude vyhlášen nový konkurz pro začátečníky.

-nm-

Jižní Čechy

Divadlo Continuo pořádá veřejnou finanční sbírku na stavbu divadelní budovy ze dřeva a ze skla, kterou připravuje jedna z nejvýraznějších postav současné české architektury Prof. Arch. Martin Rajniš. „Dřeva na ní budeme potřebovat opravdu hodně, což znamená asi 400 m3. Prostřednictvím si tedy můžete koupit svoje prkno (prkna). To pak bude zabudováno, společně se jménem dárce, do stavby a stane se tak její trvalou součástí. Cena jednoho prkna je 190 Kč.“ Prof. Arch. Martin Rajniš proslul svými neortodoxními, jednoduchými a přitom technologicky vysoce propracovanými stavbami ze skla a dřeva, dokonale ladícími s okolní krajinou. Mezi jeho nejvýraznější stavby z poslední doby patří věže Scholzberg a Krušná hora, rozhledna Bára, Stodola v Krňanech, či snad nejznámější projekt České poštovny na Sněžce. Více informací viz www.continuo.cz

Choceň

Putování s liškou Ryškou neboli Přehlídka malých loutkových divadel, kterou každoročně pořádá výtvarný obor ZUŠ v Chocni pod vedením Hany Voříškové, se letos uskutečnila v neděli 14. února v tanečním sále základní umělecké školy na choceňském zámku. Sedm loutkářských souborů z České Skalice, Žamberka, Prahy, Benátek, Pardubic, Liberce a Svitav provedlo své diváky pohádkou K. J. Erbena Pták Ohnivák a liška Ryška.

V neděli 14. března se pak v Chocni uskutečnil už 6. ročník přehlídky malých loutkových divadel letos nazvaný Putování s moc hodným obrem. Pět amatérských loutkářských souborů rodičů s dětmi provedlo své diváky tentokrát příběhem inspirovaným knížkou Roalda Dahla Moc hodný obr.

Brno

Nezávislý profesionální soubor Divadlo Líšeň připravuje novou provokativní inscenaci (která měla zatím jen neoficiální premiéru) Putin lyžuje. Autorkou scénáře a režisérkou je principálka souboru Pavla Dombrovská. „Inscenace zpracovává téma nástupu Putina k moci a směřování Ruska k totalitě. Nejsilnější inspirací je kniha zavražděné ruské novinářky Anny Politkovské Ruský deník, dalšími zdroji internetové nezávislé časopisy např. Grani.ru nebo Novaja gazeta. Inscenace se hraje ve vojenském stanu, nejvýraznějším jevištním prvkem je velký psací stůl, jehož četné zásuvky slouží jako dějiště pro “výjevy z Ruska„. Stejně jako kniha Anny Politkovské i inscenace spojuje formou montáže příběhy, politické souvislosti i prosté lidské osudy.“

F6 – Putin lyžuje

Ze zahraničí

Eric a Ines Zeller Bassovi, zakladatelé Sandglass Theatre (zal. 1982), s jehož uměním se mohli seznámit i čeští diváci na Přeletu nad loutkářským hnízdem v roce 2006, byli 11. února poctěni tzv. „The Governor’s Award for Excellence in the Arts“, která bývá udělována za přínos a rozvoj kulturního života ve Vermontu. Sandglass Theater je mezinárodně známé svou prací kombinující hudbu a herecké umění a s akcentem na scénografii. Více viz www.sandglasstheater.org

Výstavy

V Kutné Hoře bylo počátkem března otevřeno nové Muzeum českých loutek, kde jsou k vidění loutky z 20. – 40. let minulého století z produkce nejznámějších českých loutkářských firem. Současná expozice je nazvána 100 let zpátky do pohádky a zaměřuje se především na loutky pohádkových postav; loutky jsou instalovány v dobových dekoracích českých umělců.

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi v novém

4. března se znovu otevřely dveře chrudimského loutkářského muzea, které svým návštěvníkům připravilo hned několik překvapení. Tím prvním a největším je fakt, že po několikaměsíční rekonstrukci se poprvé muzeum otevírá ve všech svých prostorách díky nově instalovanému výtahu všem, kteří měli dosud problém zvládat nejen klikaté cesty do všech místností muzea, ale především jeho schody. Takže muzeum v Chrudimi – odteď bez bariér!

Počátkem března se také představilo hned několik nových expozic. V přízemí muzea se představuje výstava Z loutkářova pakováku, která zahrnuje část inventáře konkrétního kočovného divadla z jižních Čech provozovaného v několika generacích. Nejen znalci asi vědí, že termínem „pakovák“, užitém v názvu výstavy, nazývali kočovní loutkáři vůz, v němž svůj divadelní inventář přepravovali.

I. patro muzea je v posledních letech věnováno tvorbě profesionálních loutkových divadel. 60. výročí od založení Ústředního loutkového divadla v Praze je příležitostí k připomenutí historie této naší významné loutkové scény. Divadlo sídlilo v Praze na Senovážném (tehdy Gorkého) náměstí, a to až do r. 1999, kdy byla budova zbourána. To už neslo název Divadlo Minor a v roce 2001 zakotvilo ve zrekonstruovaných prostorách ve Vodičkově ulici. Výstava ukazuje vývoj divadla především v pracích jeho výtvarníků, spjatých s etapou Ústředního loutkového divadla (V. Cinybulk, R. Lander, V. Havlík), je zde řada fotografií z inscenací, plakátů a samozřejmě loutek.

I. patro – malý sál skrývá výstavu s názvem Divadélka na hraní. Návštěvníci zde najdou ukázky malých, menších i drobných loutkových divadélek, jež byla součástí produkce hraček po celé minulé století i těch, se kterými si nejen děti mohou hrát dnes.

Ve II. patře mohou diváci vidět I. část zcela nové expozice věnované marionetám Svět na drátě a na nitích. V řadě světových jazyků je „marioneta“ obecný název pro loutku. V češtině je marionetou míněna loutka zavěšená na drátě nebo na nitích. Zavěšená na drátě byla „královskou“ loutkou kočovných loutkářů 18., 19. i 1. pol. 20. století. V meziválečném období, v době renesance loutkového divadla u nás, jí pro větší pohyblivost i snahu o co nejvěrnější nápodobu živého herce čeští loutkáři ponechali jen nitě. S výjimkou Divadla Spejbla a Hurvínka marioneta na konci 40. let 20. století téměř vymizela z českých profesionálních jevišť. Teprve Divadlo DRAK se v pol. 60. let vrací k marionetě na drátě. Tento návrat k „tradici“ ale má už jinou hodnotu inscenační a výpovědní a stává se inspirací pro řadu dalších tvůrců. Právě to zachycuje nová expozice v zrcadle ostatních světových loutkářských kultur a jejich tradic.

Novou výstavkou v hlavní budově muzea je expozice věnovaná osobnosti malíře, grafika, scénografa a loutkáře Václava Kábrta (29. 4. 1930–27. 11. 2005) spjatého především s ostravskou loutkovou scénou.

Milovníci stálých expozic si mohou ještě připomenout v malém sále II. patra výstavu s názvem Rodinné loutkové divadlo s výběrem loutek vyráběných sériově od konce 19. stol. do začátku 2. světové války pro rodinná a ostatní malá divadla. Ve III. patře pak mohou zhlédnout ve stálé expozici Zahraniční loutky ze sbírkového fondu muzea a také mezi návštěvníky populární Luminiscenční divadlo Františka Tvrdka.

V muzejní galerii v Břetislavově ulici na výstavě Zkus si s námi divadlo!(k 60. výročí Divadla Lampion) jsou k vidění loutky a scény z pohádek Zlatovláska, Dlouhý, Široký a Bystrozraký či Šťastný princ, dále plakáty, programy, novinové výstřižky, dobové dokumenty a fotografie – a návštěvníci si mohou zahrát s loutkou na scéně z pohádky Sněhurka a sedm permoníků, postavit si vlastní „království“ z velikých kostek z pohádky O perníkové chaloupce, vyrobit si loutku a prohlédnout si sestřihy z inscenací Lampionu na DVD. Tato výstava potrvá do 16. 5. 2010.

Zpracovala –nm-

F7 – vernisáž MLK

Dřevěné loutky, z nichž nejstarší pocházejí z 20. až 30. let minulého století jsou od 16. března k vidění v kadaňském Městském muzeu. Výstava Loutky pana řídícího nabízí svým návštěvníkům přes 30 loutek typu rodinného divadélka, která se dochovala v soukromé sbírce v blízkém regionu včetně několika scén s kulisami jako například rytířský sál, náves či dračí sluj. Loutky pochází z řezbářské dílny venkovského učitele Zdeňka Pelikána. Výstava v Kadani potrvá až do 30. května.

Loutky z šedesátileté historie brněnského Loutkového divadla Radost jsou od 17. března k vidění v nové expozici v Měnínské bráně. Výstava ukazuje různé typy loutek včetně nejznámějších maňásků a marionet. Divadelníci budou přímo na výstavě pravidelně uvádět představení Jen počkej, hlemýždi! aneb Pohádky z muzea s různými typy loutek. Akce je součástí oslav 60. výročí založení divadla. Výstava loutek v Měnínské bráně je dočasná (potrvá až do 20. června), trvalá expozice se připravuje pro plánované Muzeum loutek.

F8 – z výstavy LD Radost

POZOR – DOTACE!

Pro všechny pořadatele přehlídek, festivalů a nejrůznějších vzdělávacích aktivit pro amatérské loutkáře, kteří žádají Ministerstvo kultury o dotaci, upozorňujeme na důležitou novinku.

Usnesení vlády ČR číslo 92 ze dne 1. 2. 2010 mění pravidla pro poskytování dotací ze státního rozpočtu. Podstatnou a nejdůležitější změnou je změna termínu podání žádosti o dotaci podle předloženého projektu. Podle nových pravidel se do 30. září předkládají projekty na akce konané v následném roce. Do 31. prosince uveřejní Ministerstvo kultury na internetu seznam projektů, které úspěšně prošly výběrovým řízením. Následně bude v termínu do 28. února oznámena finanční částka přidělená jednotlivým projektům.

Některé podmínky pro přiznání a čerpání dotace:

- včas a správně vyúčtovaná dotace z předchozího roku,

- dotace je určena na osobní a provozní náklady, nemateriální náklady (služby) a materiální náklady,

- dotace je poskytována účelově a lze ji použít pouze v souladu s rozhodnutím o poskytnutí dotace,

- dotace se poskytuje maximálně do výše 70 % celkových nákladů na předložený projekt,

- projekt může být spolufinancován z obecních a krajských rozpočtů.

Podle těchto pravidel se již budou řešit dotace na akce pořádané v roce 2011.

Loutkář 2/2010, s. 50–53.

Bábkarská Bystrica Tour 2018

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.