Predmerský, Vladimír: Zápisník zo Slovenska

O čom budem teraz písať, zdá sa v terajšej hospodárskej kríze až neuveriteľné. Kto pozná budovu Starého divadla v Nitre (kde sídli bábkové divadlo) vie, že dostať sa imobilnému návštevníkovi po schodoch do suterénu, kde je divadelný priestor Tatry, alebo na prvé poschodie do hlavnej divadelnej sály, je prakticky nemožné. Keď som prišiel vo februári na premiéru Dickensovej-Žiškovej Lakomstory z Londýna, vošiel som naraz cez staručké dvere divadla do priestranného a presvetleného foyeru, kde miesto pokladničnej búdy stál veľký presklený objekt. Nestačil som sa ešte ani poriadne zorientovať o čo vlastne ide, a tak som zo zvyku vykročil ku schodom. Za chrbtom sa mi ozval hlas riaditeľa a režiséra divadla Ondra Spišáka s vyčítavou otázkou: „Nebudeš predsa chodiť po schodoch?!“ Pochopil som, že „objektom“ je výťah (čím mi Spišák dal ironicky najavo, že aj keď som z veľkomesta…, nepoznám takú samozrejmosť). A hoci ma nohy ešte celkom slušne nesú, už sa mi (ako veľkému pánovi), otvárali dvere do veľkého výťahu, aby som sa vyviezol na prvé poschodie k šatniam. Vynovené priestory so skleneným zábradlím dodávali poschodiu vzdušnosť, aj keď podlaha prišla o prekrásne maľby Ivana Hudáka. (Spišák poznamenal, že to ešte musia poľudštiť). Zo zvedavosti som si zaskočil aj na toalety, aby som sa presvedčil, či aj detskí a dospelí návštevníci bábkových predstavení majú právo chodiť do dôstojných priestorov. (Tie sú v niektorých divadlách v katastrofálnom stave). O poschodie vyššie je ešte zrekonštruované javisko štúdia pre malé formy, čo je v budove už tretí divadelný priestor. S výťahom som sa zasa zviezol až do suterénu, kde je pred vchodom do sály obnovený bufet. Dozvedel som sa, že budova má novú elektroinštaláciu a na prízemí informačné centrum, kde sa dajú usporadúvať diskusie a spoločenské podujatia. Pod vydarenou bezbariérovou rekonštrukciou, ktorú inicioval ešte bývalý riaditeľ divadla Karol Spišák, je podpísaný Ing. Arch. Viktor Šabík. Slávnostnému otvoreniu zrekonštruovaných reprezentačných priestorov divadla dňa 13. marca 2009 predchádzalo mimoriadne zasadnutie zastupiteľstva Nitrianskeho samosprávneho kraja na čele s jeho predsedom Milanom Belicom. Poslanci jednohlasne odsúhlasili premenovanie divadla na Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre. Veľká paráda za účasti hostí, poslancov Národnej rady SR a najvyšších zástupcov mesta, pokračovala vernisážou výstavy z diela domácej výtvarníčky Márie Žilíkovej-Herodekovej, umeleckým programom hercov divadla a predstavením Lakomstory z Londýna. Večer sa predstavil bratislavský Teáter Wüstenrot s predstavením Gogginovho muzikálu Mníšky milionárky, ktoré v réžii Karola Spišáka sú na repertoári už deväť rokov. Gratulácia múdrym poslancom a funkcionárom a umelecky ambicióznemu divadlu.

V máji a júni si urobte voľno a vyberte sa na Slovensko. Chystajú sa tam tri festivaly. V dňoch 12.- 15. 5. bude v Nitre prebiehať už 11. ročník festivalu Stretnutie, spotkanie, setkání, találkozás, ktorý ponúka nielen školské predstavenia, ale aj zaujímavé inscenácie bábkových divadiel z jednotlivých krajín V4. Bratislavské bábkové divadlo zasa pokračuje svojimi domácimi festivalmi s dvojročnou periodicitou. Po festivale venovanom Dobšinského rozprávkam a potom 50.výročiu divadla, uskutoční v dňoch 10. – 14. 6. tretí ročník pod názvom Sused je najlepší priateľ. Okrem domáceho súboru vystúpi na ňom jedno divadlo z Čiech, Poľska, Maďarska, Rakúska a Ukrajiny. Krátko po jeho skončení sa v dňoch 17. – 19. 6. uskutoční 1. Bábkarská Žilina – Festival slovenských bábkových divadiel. Nadviaže na minuloročný úspešný nultý ročník. Uf !

Chcel som osobne vidieť a spoznať prof. Martina Hilského, tohto vynikajúceho českého prekladateľa Shakespeara, a tak som sa v rámci Dní Prahy v Bratislave vybral na jeho literárny a hudobný večer Tak trochu sváteční shakespearovská pošta. Ak som sa obával, že to bude suchý, teoretizujúci večer, poriadne som sa splietol. Shakespearove Sonety v jeho podaní a výklade, zhudobnené a zaspievané Danielom Dobiášom boli nádherne povznášajúcim a vtipným večerom. Myslel som si, že po skončení nadšene aplaudujúceho početného obecenstva pridá ešte jeden sonet a ten istý, ale v slovenčine, prednesie prítomný spisovateľ a shakespearovsky prekladateľ Ľubomír Feldek. Ale to som iba vložil myšlienku prof. Hilskému. Premýšľal som potom, aký je rozdiel medzi Hilským a Feldekom. Nedá sa nič robiť. Prof. Hilský nenapísal bábkový seriál o Botafogovi.

Dušan Štauder (25. 4. 1944) je od skončenia vysokoškolského štúdia na pražskej bábkarskej katedre (1966) verným členom Bratislavského bábkového divadla. Má za sebou desiatky bábkových postáv a v posledných rokoch aj niekoľko réžií. Tie vizuálne najatraktívnejšie, na ktorých má aj autorský podiel (Finist, Malá morská víla), získali najvyššie ocenenia na medzinárodných festivaloch v Banja Luke a Subotici. Tam dostal aj hereckú cenu za postavu Uja Drozdíka v Bednárikovej réžii Čajkovského Luskáčika. Od roku 2003 je už po druhý raz (1980–1986) umeleckým šéfom divadla. Prevzal súbor v nezávideniahodnej situácii a v budove, ktorej havarijnú situáciu už niekoľko rokov sľubuje riešiť Bratislavský samosprávny kraj. Dočká sa tejto zmeny pri ďalšom životnom jubileu? Pevné zdravie!

Loutkář 2/2009, s. 61.

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.