Pacíková, Veronika: Skutr - asijská jízda

Úrodný inscenační rok letos prožívá režisérské duo Skutr. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský rozjeli svůj Skutr na plné obrátky a mezi inscenacemi Labyrint Světa, ráj srdce a podzimní premiérou Plaček si udělali zastávku na Letní Letné s rozvernou hříčkou Mistr a žák.

Dvojice si vypůjčila prastarý moralizující příběh o setkání Mistra a Žáka, který zabalila do oblečku plného nadsázky a ironie. Polootevřený stan, ve kterém se hrálo, připravil pro inscenaci ideální živnou půdu. Na dotek publiku se rozehraná vyumělkovanost a až přehrávaná trapnost udržela jednodušeji, než kdyby se řádilo na baletizolu Archy. Mistr asijských umění byl v podání Martina Vraného dokonale soustředěný a precizní v choreografické virtuozitě bojových prvků. Inscenace pracovala s přiznanou nadsázkou. Bojové otočky ve vzduchu, vysoké skoky a pohybové kompozice připomínající náročnou capoeiru žádná ulehčení mistru ani žákovi nedopřály. Na pohled fyzicky náročné a propracované bojové variace, které vyvrcholily konečným zúčtováním mezi dvojicí hlavních aktérů, byli proloženy promluvami neohrabaného sluhy. Grotesknost a nadsázka nejvíce vřela právě z této postavy, kterou si vymodeloval Jiří Kohout. Jeho časté změny hlasových poloh, úlisné cupitání před svým velkým pánem Mistrem a vzápětí obrat o 180° a hra na všeznalého světáka měly vždy přesný timing. Takto se zadařilo vybalancovat postavu zpěvačky i Jakubu Prachařovi, který v třpytivých upnutých šatečkách pěl tklivé romantické songy a vpašoval na jeviště rozšafný estrogen. Kromě vlnících se boků naplnil inscenaci i hudebním doprovodem na bubny. Tu Skutři doplnili o vtipně zvolené citace známých a „provařených“ melodií, jako soundtrack k Pulp Fiction. Ten podbarvil parodii na bohurovné hřmění evangelia Ezechiel 25: 17. A satirická kapela Tiger Lillies, pro které je alfou a omegou tvorby kabaretní grotesknost jen podtrhla zvolený inscenační jazyk. Smysl pro detail pak vyskakoval i z každého originálního kostýmu. Kimona jako celek působila věrohodně asijsky, ale při bližším prozkoumání se vylouply prvky, které bývají častěji k vidění na roztomilých pyžamech v mateřských školkách.

Historka o nešťastné lásce, která zapříčiní snahu Žáka vyhledat Mistra trochu připomíná filmovou práci. Využívají se vzpomínky, návraty do minulosti, které ozřejmují děj i zpomalené pohyby, jakoby zastavené v čase, připomínající kultovní Matrix nebo Tarantinova Kill Billa. Ostatně rafinovaně skrytých citací filmové klasiky se dá nalézt více. A je to zábava nejen pro filmové fajnšmekry, praktikující stoupence konfucionismu nebo cirkusové nadšence. Skutři si tentokrát oddychli od melancholie a zařádili si v bezstarostnějších prázdninových vodách. Mistru a Žákovi se podařilo rozesmát celé šapitó.

Loutkář 5/2007, s. 209.

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.