Bábkarská Bystrica Tour 2018

Ozábalová, Ivica: Tri krátke zastavenia v susednom Rakúsku

1) Slovensko v Divadle Brett, Viedeň

Na festivale Stredoeurópsky divadelný kolotoč 2006, ktorý sa konal od 10. do 21. októbra v Divadle Brett vo Viedni, malo rakúske publikum výnimočnú príležitosť oboznámiť sa s tvorivými výsledkami slovenských divadiel, nevynímajúc divadlo bábkové, ktoré reprezentovalo Staré divadlo v Nitre s inscenáciou hry Tomáša Pěkného Havran z kameňa.

2) Popoluška v Divadle MOKI, Viedeň

Divadelnú sezónu 2006/2007 otvorilo Divadlo MOKI (Mobiles Theater für Kinder) 12. októbra premiérou Popolušky v zaplnenej sále Divadla Forum. Obľúbený rozprávkový príbeh poznáme z viacerých spracovaní. V bábkovom divadle sa stala nezabudnuteľnou inscenácia Divadla DRAK v Hradci Králové z roku 1980 v réžii Josefa Kroftu. Po 25 rokoch sa k tomuto titulu vrátil Krofta mladší ako hosť v divadle MOKI.

Jakub Krofta – režisér a zároveň autor textu – vychádza z pôvodnej rozprávky. Známu tému však podáva v novej variácii: mladá krajčírska učnica prežíva v krajčírskej dielni svoju prvú veľkú lásku. Po vyčerpávajúcej práci sa nad šijacím strojom zasníva a vo svojej fantázii, obklopenej reáliami krajčírskej dielne (figuríny, kostýmy, látky, nedošité svadobné šaty) prežíva rozprávkový príbeh so šťastným koncom – ocitne sa v náručí princa – chlapca, ktorý pracuje v tej istej dielni ako ona a do ktorého je zamilovaná.

Režisér v inscenácii uplatňuje prvky bábkového divadla, činohry, klauniády, využíva tieňohru. V jednoduchej, potrebám divadla vyhovujúcej mobilnej a funkčnej scéne sa do vystužených trojrozmerných kostýmov v životnej veľkosti navliekajú herci – bábkari a tým, že sa v nich pohybujú, ich vlastne animujú. Tento spôsob animácie a prevleku umožňuje jednému hercovi vytvoriť viac postáv v jednom príbehu (scéna, bábky a kostýmy J. Bačová, realizácia D. Bača). Hudbu skomponoval R. Altmann. Je melodická, no nevtieravá, umocňuje konanie hercov na javisku, dokresľuje atmosféru a celkové vyznenie hry. Herci M. Slibar, W. Kukla/R. Altmann, K. Kolar a S. Nick v ponúknutej príležitosti uplatnili svoje hudobno-pohybové schopnosti, čím sa im podarilo vytvoriť akýsi „bábkarský muzikál“ s výbornou odozvou u detského i dospelého publika.

Inscenácia Popolušky nadväzuje na predchádzajúcu spoluprácu Jakuba Kroftu a Divadla DRAK s Divadlom MOKI. Od roku 2000, kedy sa táto spolupráca začala, vznikli inscenácie hier Pinokio, Guliver a Dlhý, Široký a Bystrozraký. Všetky tri sa postupne prezentovali na Festivale európskych regiónov v Hradci Králové.

Divadlo MOKI bolo založené roku 1973. Nemá stály umelecký súbor, hercov a výtvarníkov si angažuje na rolu a titul, väčšinou aj režisérov. Okrem už spomínaného hradeckého tímu s MOKI pravidelne spolupracujú napr. slovenskí výtvarníci Eva Farkašová a Peter Cigán. Samo organizuje Medzinárodný divadelný festival pre deti v Dome A. Schweitzera vo Viedni – roku 2004 na ňom napr. vystúpilo Bratislavské bábkové divadlo s inscenáciou Mauglí. Riaditeľ a umelecký vedúci divadla MOKI, bývalý herec a režisér Štátneho bábkového divadla v Bratislave, Štefan Kulhánek, obdržal od prezidenta Rakúskej republiky v máji 2006 vyznamenanie za zásluhy o rozvoj detského divadla v Rakúsku.

3) 28. Medzinárodné bábkarské dni, Mistelbach

Prebiehali v dňoch 24. – 29. 10. 2006. Z Bratislavy som si na ne „odskočila“ pozrieť predstavenia záverečného dňa, preto o festivale iba telegrafická správa.

Na festivale prevládali nemecké a rakúske divadlá a skupiny, menšinové zastúpenie mali divadlá z Anglicka, Bulharska, Česka, Číny, Dánska, Slovenska, Švajčiarska, Maďarska a Srbska. Diváci videli inscenácie Mozartových opier Bastien a Bastienka a Únos zo serailu, s Čarovnou flautou sa stretli v naštudovaní rakúskeho divadla Il segreto di Pulcinella, Bábkového divadla v Budapešti a Bratislavského bábkového divadla. Mnohé inscenácie hovorili o živote tohto geniálneho skladateľa (napr. Amadeus podľa P. Schaffera brémskeho Theatrrium im Packhaus alebo Mozart na cestách Puppet Players z Gautingu). Zo známych diel hudobno-dramatickej literatúry v programe figuroval napr. Weberov Čarostrelec (Divadlo Altenburg – Gera), Rossiniho Barbier zo Sevilly (Kobalt Figurentheater Berlín), voľné spracovanie Mussorgského Borisa Godunova (Musikteatret Undergrunden Vaerlöe), Čajkovského Luskáčik (Bábkové divadlo Bóbita, Päťkostolie), Offenbachov Orfeus v podsvetí (Bábkové divadlo Felicio z Berlína). Z „nehudobných“ čísiel spomeniem Domové requiem Divadla z Líšně a čínske tieňové divadlo z provincie Hunan. Na populárnej, už šiestej „Kasperliáde“ okrem iných vystúpil známy slovenský tradičný bábkar Anton Anderle s Najmenším cirkusom na svete. V Bábkarskom múzeu sa uskutočnila výstava kolekcie bábok z Ázie, ale aj z Česka a Slovenska, zväčša pochádzajúca zo súkromnej zbierky C. Chudobu z Viedenského Nového Mesta.

S veľkým úspechom už po tretí raz v Mistelbachu vystúpilo Bratislavské bábkové divadlo. Dlhotrvajúci potlesk po skončení Čarovnej flauty dal bodku za celým festivalom, ktorý uzavrel intendant O. Bernstengel pozvaním na 29. ročník, ktorý sa bude konať 24. – 29. 10. 2007.

Loutkář 6/2006, s. 272.

Bábkarská Bystrica Tour 2018

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.