Dolenská, Kateřina: Kurýr

Z domova

Praha

22. října měla na Malé scéně pražského Divadla Minor premiéru ne zcela obvyklá, autorská inscenace herce a režiséra Petra Vodičky s názvem Vícezrnný koláček štěstí, kterou její tvůrce charakterizuje jako „rytmizovaný zábavní pořad o smrti“.

Recept na jeho koláček je následující: „200g divadla, 250g syrových písní, 150g jemného videa, špetka humoru, kávová lžička směsi drceného smíchu, 1 středně velký nadrobno nakrájený konferenciér a 8 – 10 čerstvých loutek. Vše smícháme a ihned podáváme.“ Naše redakce provedla chuťovou zkoušku a nelze než doporučit. Abyste si tvorbu Petra Vodičky mohli vychutnat i vy, přinášíme v tomto čísle jeho hru podle románu švédského spisovatele Franse Gunnara Bengtssona Zrzavý Orm, která je v současné době na repertoáru v Naivního divadla Liberec.

Přišel listopad a s ním neodmyslitelně spjatý Přelet nad loutkářským hnízdem. Letos se ve dnech 3. – 5. 11. uskutečnil už XVI. ročník této oborové přehlídky loutkových divadel a odehrál se opět na scénách Divadla Minor a Studia Ypsilon. Vedle českých profesionálních loutkových divadel diváci viděli nezávislé skupiny i amatérské soubory a svou tvorbu uvedli také posluchači Katedry alternativního a loutkového divadla. Hostem festivalu byl významný americký loutkář – sólista Eric Bass, který svým vystoupením zahájil svůj týdenní workshop na pražské KALD DAMU. Po tři festivalové dny bylo k vidění celkem 13 inscenací od 12 různých divadel.

Součástí přehlídky byl i večer se slavnostním vyhlášením vítěze prestižní oborové ceny Erik, kterou si do své sbírky vavřínů za inscenaci Tři mušketýři přidalo plzeňské Divadlo Alfa, a také s křtem nové publikace Czech Puppet Theatre Yesterday and Today, vydané v rámci projektu Invaze do Evropy. Publikace s řadou barevných fotografií je průvodcem po historii i současnosti českého loutkového divadla a přináší i řadu konkrétních kontaktů a informací. Byla vydána v angličtině s cílem odpovědět zejména na řadu otázek ze strany našich zahraničních návštěvníků i partnerů.

Podrobnosti o letošním Přeletu se dočtete na str. XX v referátu P. Pavlovského.

Od 3. do 19. listopadu se letos konal 11. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Hlavním tahákem byly tři výrazné a přitom zcela odlišné inscenace her Williama Shakespeara. Düsseldorfský Schauspielhaus uvedl Macbetha, curyšský Schauspielhaus Othella a Berliner Ensemble se představil inscenací Zhanobení, což je adaptace Shakespearova Tita Andronica z pera Botha Strauße. Dramaturgové ale nezapomněli ani na milovníky loutkového divadla a přivezli ceněnou inscenaci Kráska a zvíře čili historie polibku v podání Deutsches Schauspielhaus z Hamburku. Festival pak uzavřela Rajmontova inscenace Schnitzlerovy hry Duše – krajina širá v provedení činohry Národního divadla v Praze, která získala letošní cenu Max za nejlepší zpracování německého textu.

Oslavy 15. narozenin souboru Buchty a loutky se završily 4. listopadu na Koncertu krás, který se uskutečnil ve Velkém sále Švandova divadla. Večerem provázel Jaroslav Dušek a spolu s ním se na jevišti objevili členové skupin Chinaski, Tatabojs, Tros Sketos, Lakomé Barky, Tri duby, Vosto5, Jan Budař a Eliščin Band, Václav Koubek a samozřejmě také oslavenci.

Koncertu předcházel týden derniér spojený s „Totálním výprodejem nádherných představení“, kdy se diváci definitivně rozloučili s inscenacemi Příběh???člověka, Urbild remix, Gilgameš a Pomsta.

Oslavující Buchty a loutky ale rozhodně nezaložily ruce do klína – 9. listopadu měl v kině Aero premiéru jejich nový loutkový film s půvabným názvem Chcípáci, který tvůrci označují jako „brutálně romantický film pro dospělé z dílny proslavených hračičkářů“. „Náš autobiografický film Chcípáci se nesnaží zaujmout děti, dospělé, natož celou rodinu. Nesnaží se zaujmout vůbec nikoho. Kromě tvůrců samotných a to ještě jen některých.“, říkají jeho tvůrci. 2. prosince se ve Studiu Švandova divadla uskutečnila další premiéra B+L, tentokrát zbrusu nové pohádky Neposlušná kůzlátka, určené pro nejmenší diváky.

Dodejme, že Buchtám a loutkám jsou v tomto čísle věnované Stránky pro divadelní mládí, takže zalistujte na str. XX.

Gratulační večer uspořádala Umělecká scéna Říše loutek svému bývalému principálovi Bohumíru Koubkovi k 75. narozeninám. Hlavním gratulantem byl Faust, kterého oslavenec vytvořil, uvedl na scénu a dlouhá léta mu propůjčoval hlas. Tentokrát Faust promluvil ústy Čestmíra Davida, který byl hlavním organizátorem gratulačního večera, a donutil Mezistáfla, aby pro svého tvůrce vyčaroval kytici. Sám pak jubilantovi poděkoval za léta mezi loutkami a popřál – inu, jak se sluší a patří. Večer dále vyplnily úryvky z Koubkových inscenací, seriozní i veselá vzpomínání a nechyběla ani statistika. Bohumír Koubek s Říší loutek spoluvytváří již šedesátou sezónu, 14 let stál v čele souboru jako principál, navrhnul a vlastnoručně zhotovil 402 loutky pro 33 inscenací, vypravil jich 26 a režíroval 17. Autorský podíl měl na třech. Odehrál 1896 představení. To vše v Říši loutek. Další jeho loutkářské aktivity, jako spolupráce se soubory Zvoneček a Jiskra, sólová vystoupení či sochařské práce s loutkářskou tematikou, se zatím vzpírají statistickému vyhodnocení. Gratulační večer se konal v den mistrových narozenin, 8. listopadu 2006.

-vkw-

S roční odmlkou proběhl v pátek 17. listopadu v pražském Studiu Ypsilon 3. ročník jednodenního Festivalu Cute dramatiky, který pořádá mladá generace Studia Ypsilon v čele s režisérem Jiřím Havelkou. Festival Cute dramatiky chce publiku představit inscenace, které vycházejí z vlastních životních zkušeností samotných autorů a jeho cílem je „dostat do divadla diváky, pro které je divadlo tak nezajímavé, zastaralé nebo nudné, že do něj vlastně nechodí. Cute festival je chce zlomit, překvapit a ohromit.“ Na programu festivalu byl letos např. Košičan 3 souboru VOSTO5, vystoupení Jana Budaře nebo souboru Ztracená existence. Samozřejmě nechyběly ani inscenace Jiřího Havelky Drama v kostce a do slova a do písmene kultovní titul 1203 aneb Není mi smutno, který se na festivalu po pěti letech uvádění dočkal své derniéry, což trochu smutné bylo.

5. prosince se v nově personálně obsazeném Divadle Nablízko sídlícím v Malém Nosticově divadle nad Čertovkou konala premiéra inscenace Zahrada podle stejnojmenné knihy Jiřího Trnky v úpravě a režii Apoleny Vynohradnykové. „Tato rodinná inscenace je ojedinělá svým novátorským přístupem k divadelnímu tlumočení. Tvůrci vychází ze zkušeností s inscenací Tracyho tygra, v níž jako první v Evropě použili formu stínového tlumočení pro neslyšící: každý herec měl na jevišti svého tlumočníka, svůj tlumočnický stín. Zahrada je první inscenací v České republice, které vzniká od samého začátku ve spolupráci s tlumočníky znakového jazyka, aby divadelní zážitek byl pro neslyšícího diváka maximálně intenzivní. Na duben 2007 se ještě připravuje verze Zahrady v anglickém jazyce (překlad Robert Russel) tlumočená do mezinárodního znakového systému. Projekt vzniká v koprodukci Divadla Nablízko a České komory tlumočníků znakového jazyka.

Z Divadla Nablízko odešedší herci však také nezahálejí. Ti, kteří nenastoupili do pevného angažmá, založili zcela nové Divadlo Aqualung. Jeho prvním počinem byla obnovená premiéra inscenace Rostandova Cyrana v režii Štěpána Chaloupky, kterou soubor od listopadu uvádí na scéně Divadla v Řeznické. Do budoucna by chtěli členové Divadla Aqualung napřáhnout své síly ke spolupráci s Divadlem bratří Formanů a zakotvit na jejich lodi Tajemství, na které už byla letos v létě uváděna inscenace Vzducholoď (dříve v repertoáru Divadla Nablízko) v režii a scénografii Hynka Dřízhala. Nechme se překvapit, co z této spolupráce vzejde!

Další bývalí členové Divadla Nablízko, Perla Kotmelová a Patrik Vojtíšek, založili soubor Divadelní lázně a 22. 10. představili v Malém Nosticově divadle svou první premiéru – inscenaci hry O zamilované ježibabě Marty Dietrich Dvorské v autorčině režii. Inscenaci pojednali jako “malý loutkový muzikál pro děti od 3 do 103 let„.

3. prosince měla v Divadle Dobeška premiéru inscenace Hrrozné příběhy, kterou připravilo Divadlo Mimotaurus Dominika Tesaře, na níž participují i členové divadla DNO a studenti DAMU.

Podle autorů jde o “vyprávění hrůzostrašných a srandovních příběhů v melodiích„. Nejcharakterističtější přívlastky inscenací Divadla Mimotaurus jsou v současné době “loutkové, kejklířské a pouliční„. “Mimotauři„ chodí na laně, tančí na vysokých chůdách, žonglují a plivou oheň. Velkou roli však u nich hraje i výtvarné, hudební a pohybové vyjádření. Po Hrrozných příbězích se chystají na další, poměrně ambiciózní, inscenaci s názvem Tisíc srdcí. Jejich cílem je vytvořit pohybovou a taneční kreaci s maskou a kostýmem, inspirovanou podobou a prostředky východoasijských tradičních divadel a afrických ritů.

8. prosince uvedlo Sdružení Serpens v Divadle Minor v české premiéře inscenaci O rackovi a kočce, která ho naučila létat v režii Filipa Jeviče. Jedná se o “rodinnou loutkovou inscenaci podle knihy Luise Sepúlvedy, která je dojemným a vizuálně silným příběhem o toleranci, přátelství a odpovědnosti, vyprávěným prostřednictvím zvířat, která by mnohdy mohla jít svým chováním člověku příkladem. […] Silný příběh s pozitivním poselstvím zároveň dovoluje v divadelním zpracování vytvářet obrazy složené z výrazných výtvarných zkratek, symbolů a metafor.„ Výprava a loutky pro inscenaci jsou z dílny akademického malíře Václava Špale.

Kladno

Divadlo Lampion si postupně buduje novou tvář – právě spustilo své nové (a velmi podařené) internetové stránky. Na adrese www.divadlolampion.cz najdete aktuality, informace o souboru i vedení divadla, můžete se zapojit do diskuse, hlasovat o kvalitě představení, které jste v Lampionu zhlédli, a především se dočíst o jednotlivých inscenacích a akcích, které pro vás připravili. Spuštěn byl také systém rezervace vstupenek on-line. Kromě virtuální podoby divadla se ale mění i ta reálná. Průčelí Lampionu nyní zdobí nový barevný nápis graficky navržený a zpracovaný výtvarníkem Zdeňkem Hajduchem, autorem vítězného projektu na úpravu interiéru divadla.

Liberec

Naivní divadlo Liberec se vydalo na přelomu listopadu a prosince do Španěl. Na mezinárodním loutkářském festivalu Titirijai 2006 v Tolose uvedlo 6 repríz inscenace hry Ivy Peřinové Bezhlavý rytíř v režii Tomáše Dvořáka. Všechna představení byla odehrána ve španělské verzi a hrálo se nejen v místě konání festivalu, ale i v přilehlých městech Eibar a Sestao.

Letos se koná již 24. ročník festivalu Titirijai (25. 11. – 9. 12.) a uskuteční se během něj i celosvětové setkání mezinárodní loutkářské organizace UNIMA. Účast Naivního divadla Liberec je “velkým úspěchem pro české loutkové divadlo, neboť spolu s Loutkovým divadlem Varna jde o jediné dvě společnosti vybrané k účasti na festivalu mimo hispánskou kulturní oblast, na kterou se festival zaměřuje především.„ Hostování libereckého souboru se uskutečnilo v rámci projektu Invaze do Evropy 2006.

Kromě zmíněných představení se bude Naivní divadlo v době od 1. do 10. 12. zároveň prezentovat rozsáhlou expozicí loutek ze svého archivu u příležitosti 18. ročníku Mezinárodního festivalu loutkového divadla v Alicante. “Výstava bude instalována v prostorách Aula Cultura CAM de Alicante. […] Vystavované loutky byly z velké části vyrobeny přímo v dílnách Naivního divadla a na jejich výrobě se podíleli přední čeští výtvarníci a řemeslníci. Pro výstavu byly vybrány loutky těch, kteří výrazně ovlivňovali výtvarnou podobu představení Naivního divadla v posledních dvaceti letech (Pavel Kalfus, Ivan Antoš, Ivan Nesveda, Petr Matásek, Miroslav Melena). Expozice zahrnuje více než 60 loutek, plakáty a fotografie z inscenací.„ Na festivalu v Alicante budou souborem Naivního divadla také uvedeny 2 reprízy inscenace Bezhlavý rytíř.

Jižní Čechy

Divadlo Continuo v Malovicích chvíli neposedí – v listopadu představilo dvě ze svých aktuálních inscenací Letokruhy a Zatmění v pražském Divadle Disk, ve vídeňském Theater Brett

a na košickém 8. Festivalovom Mítingu Európskeho divadla a kultúry a v prosinci se s inscenací Zatmění vydalo do portugalské Tondely na mezinárodní divadelní festival FINTA. Kromě toho Divadlo Continuo stále pokračuje ve svém projektu Středoevropské putovní divadelní laboratoře. Od 29. 11. do 3. 12. proběhla tvůrčí dílna v již zmíněných Košicích a soubor nyní připravuje pracovní setkání v Berlíně, Wroclawi a Záhřebu.

Neposedný je i Teátr Víti Marčíka. Celý prosinec křižuje republiku se svou inscenací Setkání před Betlémem a začátkem ledna vyrazí do Madridu, kde se koná v Teatro Pradillo Festival Navideño (Vánoční festival) určený nejmenším divákům, kde sehraje svou pohádku Sněhurka a sedm trpaslíků, se kterou se letos představil už např. na festivalu v Charleville- Mézières.

Brno

Brněnské loutkové divadlo Radost připravilo už 8. ročník své divadelní přehlídky s lakonickým názvem Festival Radosti. Od 30. října do 3. listopadu se zde vystřídalo 13 divadelních souborů z Česka, Slovenska, Slovinska a Srbska. Dopolední program byl určen dětem, večer si přišli na své dospělí. Zvláštností této přehlídky je, že si vedle sebe zahrají loutková i činoherní divadla a profesionálové s amatéry. O průběhu letošního Festivalu Radosti se více dočtete na str.XX v příspěvku Vladimíra Zajíce.

Ze zahraničí

Slovensko

Mezinárodní dům umění pro děti v Bratislavě Bibiana připravil na dny 17. – 21. října již 8. ročník BABu – čili Bienále Animace Bratislava. Po nedávno zesnulé iniciátorce a zakladatelce tohoto festivalu G. Gavalčinové se novou programovou ředitelkou stala dlouholetá dramaturgyně slovenských večerníčků a pedagožka Filmové fakulty VŠMU Katarína Minichová. O jednotlivé ceny letos soutěžilo 28 filmů ze 14 zemí. Byly také připraveny tematické přehlídky k 40. výročí slovenského animovaného filmu, 4 pásma filmů večerníčkovských, dále přehlídky české, polské a maďarské animované tvorby. Pestrý program doplňuje pocta pohádkáři Hansi Christianu Andersenovi k jeho loňskému dvoustému výročí narození, profily osobností (Jacques Rémy-Girerd, Caroline Leafová, Paul Driessen) a francouzského studia Folimage, filmy studentské, jakož i vítězné a odměněné filmy z festivalů v Annecy, Positane a z Cartoon d´Or. V soutěži nakonec zvítězil snímek ruské režisérky N. Berezovajové Beran a kozel (cena Viktora Kubala). Další ceny získaly mj. snímky Pomerančová marmeláda Rusky I. Koržněvové (cena CIFEJ), Mrkev! Estonce Pärtela Talla (cena UNICEF) a Ekomorfóza domácího tvůrce Františka Jurišiča (cena Visegrádu).

V polovině listopadu uvedla bratislavská Bibiana druhou z pohádek pětidílného cyklu Európske rozprávky s názvem Čarodejov učeň. Scénář z autorské dílny zkušeného spisovatele a dramatika Jána Uličianského zpracovává příběh populární balady J. W. Goetha. Syžet byl dále rozvinutý motivy z německé lidové slovesnosti. Bibiana do projektu opět zapojila KBT VŠMU a její studenty. Loutkový fundus, který pro cyklus vyrobil Miro Duša byl převlečen do nových kostýmů a scéna patřičně proměněná. Hravý, částečně interaktivní princip byl pod vedením posluchače P. Palika s posluchači 2. ročníku důsledně rozehrán a tak v komorním, nicméně nedivadelním prostoru, vykvetl další z kvítků zamýšleného evropského pohádkového věnečku určeného nejmenším návštěvníkům. -pu-

Německo

Ve dnech 25. – 29. 10. 2006 uspořádalo loutkové divadlo Schaubude v Berlíně mezinárodní fórum mladého loutkového divadla “Pokušení„ (Versuchung – Internationales Forum des jungen Puppen-, Figuren- und Objekttheaters). Zvláštní pozornost byla věnována východní Evropě – vedle domácích škol a tvůrců se představili účastníci z Polska (Kompania Doomsday), Běloruska (Akademie umění v Minsku) a Ruska (Státní akademie divadelního umění v Sankt Petěrburgu). Pozvány byly také školy z Francie, Izraele, Finska a dalších zemí. Festival si klade za cíl uvádět “umělecky neobyčejnou divadelní práci„ a objevovat tak “náročné, asociativní divadelní umění s duchem doby„.

Od 30. 11. do 2. 12. 2006 se ve Frankfurtě nad Mohanem uskutečnilo Autorské fórum divadla pro děti a mládež (Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater) připravované pod patronací frankfurtského loutkového divadla (Theaterhaus Frankfurt am Main). Město se tak na několik dní stane místem setkání autorů, dramaturgů, nakladatelů a režisérů. Záměrem pořadatelů je “zkoumat umělecké procesy při vzniku divadelní hry a pozvat ke kreativnímu dialogu„. Budou rovněž předány ceny za divadelní hry pro děti a mládež (Deutsche Kindertheaterpreis, Deutsche Jugendtheaterpreis).

V budově Münchner Stadtmuseum (mnichovského Městského muzea) probíhala o víkendech od října do prosince 2006 přehlídka loutkových divadel s názvem Figurentheater der Gegenwart (Loutkové divadlo dneška). Na programu bylo celkem šest představení souborů z různých německých měst, některá se příznačně odehrávala v prostoru muzea loutek. Cyklu se účastnila Theater Fusion, Theater o. N. a Fliegendes Theater z Berlína, ze Stuttgartu Figurentheater Anne-Kathrin Klatt a Schattentheater Christa und Friedrich Munch z Kolína nad Rýnem.

V pátek 17. listopadu hrál Jorg Baesecke (Rebus/Die Kleinste Bühne der Welt) minimalistickou inscenaci pro jednoho herce nazvanou “Peníze nebo život„ (“Geld oder Leben„). V jemné stylizaci do lidového vypravěče a baviče převyprávěl a zahrál sedm univerzálně známých lidově-moudrých a anekdotických příběhů z různých kulturních prostředí, především ze židovského. Pracoval s ústní tradicí a didaktičností, připomněl everymanovská představení, jeho hlavním výtvarným materiálem byl papír – na scéně vystřihoval a vymuchlával postavy a rekvizity, použil jevištní trojrozměrné knihy, z nichž se při listování vyklápěly siluety ilustrující děj příběhu; inscenace byla poetikou příbuzná například tvorbě Hanky Voříškové. Závěrečné představení přivezené ze Stuttgartu, jehož tématem jsou sny a podtitulem “Kdo se bojí Sigmunda Freuda?„ (“Traume von Traumen oder Wer hat Angst vor Sigmund Freud?„), se uskutečnilo v pátek 8. prosince. Podrobnosti o přehlídce na www.figurentheater-gfp.de

-zm-

Belgie

Europees Figurentheater Centrum (Evropské centrum loutkového divadla) v Gentu každoročně pořádá International Puppetbuskers Festival, což je přehlídka pouličního divadla – její další ročník se uskuteční od 14. do 22. 7. 2007. Také v příštím roce bude festival spojen se soutěží mladých talentů. Zúčastnit se ji mohou studenti absolventských ročníků nebo loutkáři, kteří svá studia ukončili nejpozději před dvěma lety. Nejúspěšnější začínající loutkář získá od odborné poroty cenu Luca Vincenta.

Přihlášky zasílejte na adresu:

Europees Figurentheater Centrum

(for the attention of Mr. Bart Beys)

Trommelstraat 1

B – 9000 Gent

tel. +32 (0)9 223 12 15

fax +32 (0)9 225 45 45

info@eftc.be

K přihláškám připojte krátkou informaci o své produkci (podmínkou je, že musí být hratelná pod širým nebem) a jejím interpretovi (skupině či sólistovi). Pokud je možné, přiložte i fotografie z inscenace, záznam na videkazetě nebo DVD.

Více informací získáte na www.eftc.be

Bulharsko

Puppet Fair Sofia je medzinárodný bábkarský festival organizovaný v dňoch 17. – 22. septembra 2006 pri príležitosti 60. výročia sofijského bábkového divadla, na ktorom sa zišlo reprezentatívne medzinárodné bábkarské spoločenstvo. “Pinokio„ z dielne domácich jednoznačne predznamenal vynikajúcu úroveň. Pôsobivá bola “Vizuálna poéma„ divadla Jordi Bertrana z Barcelony – výborne spracovaný a vypointovaný nápad a traja protagonisti neomylne vedení skúseným režisérom. V rozprávkovom príbehu “Studené srdce„ plovdivského divadla zaujala scénografia a herecko-animačné umenie. Do tretice “Anjel„ Duda Paivu, holandského sólistu; anjel z kameňa a jeho živý protihráč vo svete snov, predstáv, boja protikladov, života a smrti. Ukážkou majstrovskej animácie, ktorá sa však utápala v zložitej a popisnej dramatizácii, bol Gogoľov Plášť divadla Shut z Voroneže. Očakávaná inscenácia pekinského bábkového divadla, ktoré predviedlo šou zaplnenú viac ako sto bábkami, živými hercami a ohňostrojom s obdivuhodnou animáciou zložitých bábok, bola pre Európana predsa len trochu nudná. Usporiadateľom možno iba poďakovať a závidieť dokonalú organizáciu.

Dušan Štauder

Umelecký šéf BBD

Kanada

19. listopadu skončila v kanadském Montrealu série představení inscenace s názvem Chantefable (v Čechách je text známý spíše pod názvem Aucassin a Nicoletta), na které spolupracovali kanadští a čeští umělci. V režii Claire Voisardové a Karla Brožka, na scéně Aloise Tománka a s loutkami Jaroslava Doležala, mohlo publikum od 3. do 19. 11. vidět trojici herců: Julie Desrosiers jako Nicolettu, Philippa Racina jako Aucassina a Sylvaina Hétu jako hraběte Garina de Beaucair i v roli průvodce a komentátora celého milostného příběhu.

Inscenace byla zařazena do právě probíhajícího mezinárodního divadelního festivalu pro mládež Les Coups de Théâtre a kromě diváckého ohlasu se může pochlubit i velmi pochvalnými kritikami v montrealských denících. Na reprízách inscenace ocenila Chantefable česká konzulka v Kanadě paní Jarešová, uznání se umělcům dostalo i od ředitele festivalu pana Rémi Bouchera. Více se o této inscenaci dozvíte na str. XX.

(-nm-)

Japonsko

Tokijský soubor PUK Puppet Theatre letos slaví 35. výročí působení svém divadelním domě. Divadlo PUK bylo založeno v roce 1929 a pro našince je zajímavé např. tím, že během 2. světové války uvádělo inscenaci Voják Švejk. Po válce se divadlo profesionalizovalo, navázalo spolupráci s mnoha zahraničními soubory a postupně začala po jeho vzoru vznikat v Japonsku i další divadla zaměřená na současnou loutkovou tvorbu. V roce 1971 získalo Divadlo PUK novou moderní budovu, která byla v Japonsku vůbec prvním specializovaným divadelním domem, postaveným přímo pro potřeby loutkářského souboru.

Výstavy

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi zahájilo 15. listopadu výstavu dětských i nedětských prací Všichni něco umíme v muzejní galerii Břetislavova č. p. 75. “Výstava nám má nejen ukázat, jak jsme všichni šikovní, ale hlavně má inspirovat k naší další vlastní tvořivosti. Ukazuje, že hrát si umějí nejen děti, ale ani dospělákům to není cizí. A návštěvníci výstavy mohou začít hned na místě. Ti, kdo zde svou práci vystavují, spolupracují s muzeem i při některých dalších akcích. Jsou to například: Jaroslav Koloděj, Ivan Baborák, Markéta Zajíčková, Ústav sociální péče Slatiňany, MŠ Nasavrky, MŠ a ZŠ Na Valech Chrudim, ZŠ Školní náměstí Chrudim, Speciální škola Chrudim ad." Výstava Všichni něco umíme bude otevřena až do 30. prosince.

Na závěr Kurýra tu máme ještě jedno upozornění:

POZOR POZOR POZOR POZOR POZOR

MATEŘINKA 2007 – 19. ročník festivalu profesionálních loutkových divadel, se zahraniční účastí, zaměřený na inscenace pro děti předškolního věku, se uskuteční v Liberci v termínu 22. – 26. června 2007.

Dovolujeme si vyzvat profesionální loutková divadla, skupiny a jednotlivce, aby laskavě nabídli festivalu – nejpozději do 31. ledna 2007 – inscenaci, která splňuje kritéria věkové adresy, tzn. je určena dětem do 6 let. Součástí nabídky musí být VHS/DVD se záznamem představení a dále termíny, kdy je možné představení zhlédnout (nejpozději do 23. března 2007).

Představení do programu vybere ředitel divadla na doporučení komise festivalu do 30. března 2007.

Počet zúčastněných českých souborů je limitován číslem 12.

Adresa festivalu: MATEŘINKA 2007

Naivní divadlo Liberec

příspěvková organizace

Moskevská 32/18

460 31 LIBEREC 4

Loutkář 6/2006, s. 246–251.

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.