LICHTBENDE TUTUFoto: Dodo Šamaj, Bábkové divadlo na Rázcestí

Snažíme sa, aby príbeh zostal otvorený fantázii

Marie Raemakers je umeleckou riaditeľkou holandského divadelného zoskupenia Lichtbende. Vo svojej tvorbe sa zameriavajú na prepájanie projekcií, hudby a divadla. Na festivale Bábkarska Bystrica sa predstavili po prvý krát s inscenáciou TUTU.

Človek má z vášho súboru veľmi komunitný až rodinný pocit. Akým spôsobom funguje vaše zoskupenie?

Ja a Rob (Rob Logister, pozn. autorky) sme umeleckí riaditelia súboru a máme na starosti absolútne všetko, čo sa týka nášho divadla. V Holandsku si musíte všetko vybaviť sám, je to proste tak. Nemáme stály divadelný priestor, ktorý by patril iba nám. Musíme obchádzať iné malé divadlá a pýtať sa, či by sme tam mohli skúšať. Teraz sa v Holandsku dejú veľké finančné škrty v oblasti kultúry a vznikla naozaj ťažká situácia pre všetkých umelcov. Je náročné sa živiť niečím, čo vás skutočne baví. Musíte mať popri tom iné zamestnanie. My napríklad všetci popri umeleckej činnosti aj učíme. Chceme ale robiť to, čo nás baví a tak sa snažíme hľadať možnosti.

Vaša divadelná skupina pracuje takmer výhradne s laternou magikou. Ako ste sa dostali k práci s týmto prístrojom a čo vás na ňom najviac zaujalo?

Ja a Rob sme absolvovali štúdium v oblasti vizuálneho umenia. Ja som študovala maľbu a Rob sochu. Dlho sme sa tomu v minulosti venovali. Postupne sme sa však dostali k tejto práci a zistili, že toto je presne to, čo chceme ďalej v živote robiť. Bolo to niečo nové a iné. Niečo, čo nikto iný dovtedy nerobil. Laternu magiku nám do života priniesla jedna naša priateľka. Spýtala sa nás, či by sme jej nepomohli s vytváraním obrazov a technikou. Mala svoje nápady, no nevedela ich sama zrealizovať, preto sme začali spolupracovať. V tom čase ale už bola chorá, mala rakovinu. Sľúbili sme jej, že budeme v tomto projekte pokračovať. Splnili sme jej prianie a po jej smrti založili naše zoskupenie. Zmenili sme si síce meno, ale stále sme všetci spolu a naďalej spolupracujeme.

Viete aj po mnohoročnej skúsenosti stále nachádzať nové možnosti práce s laternou magikou?

Stále sa nám to darí. Teraz napríklad organizujeme svetelné koncerty. Aj v našich divadelných predstaveniach hrá živá hudba veľmi dôležitú úlohu. Interakcia medzi nami a hudobníkmi nás podnecuje v tvorivej práci. Prináša nám nové impulzy. V projekte svetelných koncertov zase hľadáme veľmi nezvyčajnú hudbu, ťažkú na bežné počúvanie. V spojení s malými obrazmi a príbehom ide o nezvyčajne zaujímavú a plnohodnotnú skúsenosť. Organizujeme ich v jednom veľkom kostole v Amsterdame. Vybrali sme si tam najväčší orgán a hudbu Gubaidulina a Góeckeho. To je až nepočúvateľná hudba, naozaj, veľmi náročná. Počas tvorivého procesu sme túto hudbu často počúvali a následne spojili s príbehom o osamelej žene s ťažkým životným osudom. Prežila vojnu, prišla o dieťa a v pokročilom veku sa jej to v hlave pomiešalo. Dostala demenciu. Aj napriek tomu sme sa jej životu snažili dotvoriť žiarivejší záver. Inšpiroval nás život sám, tak ako veci prichádzajú, tak aj odchádzajú.

Vo svojej tvorbe sa sústredíte najmä na vizuálnu stránku inscenácie, napriek tomu pracujete aj s naratívnosťou. Akú úlohu pre vás zohráva príbeh pri tvorbe divadelnej inscenácie a čo vás ovplyvňuje pri výbere námetu?

Musí to byť téma, ktorá je úzko spätá s našimi životmi. Čo sa týka TUTU, všetci sme v detstve navštevovali hodiny baletu. Potom sme už len fantazírovali o balete a celkovo tanci, aký sa nám páči. Prešli sme si tanečné dejiny, ale aj naše vlastné, a tak sme sa napríklad dostali až k stepu. Keď som bola malá, step bol pre nás veľmi nový a strašne som sa ho chcela naučiť. Samozrejme, som ale nemohla. Napríklad z takýchto impulzov a myšlienok sme budovali dej. Zároveň sa snažíme, aby zostal príbeh otvorený, nedokončený. Nechávame priestor divákom, aby si jednotlivé situácie, a tak aj samotný príbeh dotvorili sami.

Vo svojej inscenácii pracujete s mnohými symbolmi. Povedzte na základe vašich skúseností, sú deti schopné jednotlivé obrazy odčítať a aké sú ich reakcie?

Nie je to pre nich žiaden problém. Pre veľmi malé deti je zaujímavé všetko, čo sa hýbe. Možno je to práveže oveľa ťažšie pre dospelých, tí potrebujú v diele hľadať ďalšie roviny. Je to prirodzené, niečo, čo všetci robíme. Deti vo veku od sedem do desať rokov väčšinou vedia veľmi dobre pochopiť, o čom to celé je. Dokážu nasledovať dej, jednoducho použiť svoju predstavivosť a dotvoriť si príbeh. To je možné iba ak poskytneme dostatočný priestor ich fantázii.

Vo vašej inscenácii dochádza k takmer absolútnej symbióze medzi hudbou, projekciou a pohybom. Pri ktorej zložke vychádzate v tvorivom procese a ako ich následne prepájate?

Náš tvorivý proces trvá najmä veľmi dlho, minimálne pol roka. Všetky obrazy si vytvárame sami, Rob je napríklad zodpovedný za celú techniku. Keď už máme predstavu o obraze, snažíme sa ho rozpohybovať. Tak ako topánky v dnešnej inscenácii. Ako ste videli, výsledok pôsobí veľmi jednoducho, no tie pohyby okolo nie sú. Práve v tom je prítomná rovina bábkového divadla, v schopnosti niečo oživiť. Začíname vždy od nápadu, následne vytvárame postavičky a zisťujeme čo s nimi všetko dokážeme spraviť. Skúmame, akú emóciu nám dokážu predať. A áno, hudba je to, čo prináša emóciu, no snažíme sa nájsť spôsob, ako nám to spolu funguje. Toto všetko v procese skúmame. Vždy je to prekvapenie, vždy nás niečo prekvapí. Pozeráme aj veľa kreslených filmov a sledujeme, ako pracujú s hudbou. Veľa sa z toho dokáže človek naučiť. Najmä staršia animovaná tvorba je skutočne úžasná.

Článek byl převzat z festivalového zpravodaje festivalu Bábkarská Bystrica TOUR 2018. Další rozhovory a recenze naleznete v online verzi zpravodaje.

Diana Pavlačková, 14. 10. 2018

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Hurvínkova otce

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.