Rozprávkový konflikt medzi dobrom a zlom, kde spravodlivosť zvyčajne víťazí je obsiahnutý aj vo voľnej úprave arabského príbehu o Alibabovi, ktorý nájde jaskyňu s nahromadeným pokladom patriacim bande zbojníkov.
Pre jeho bohatého a lakomého brata Kásima sa tento poklad stáva záhubou. Pre skromného, poctivého a múdreho Alibabu zas šťastím. Naivní divadlo Liberec spracovaním predlohy Ivy Peřinovej stavia ale predovšetkým na komike textu a situácií.
Na trávnatej ploche plzenskej Proluky je na jemne vyvýšenom menšom pódiu postavený drevený, funkčne navrhnutý paraván určený na hru s maňuškami. Skladá sa z hlavnej hracej časti a postranných otvárajúcich sa krídel. Malé opony tvoria repliky perzských kobercov a tempo premien scén udáva pod hracím priestorom umiestnená umelá ruka úderom na činel. Prostredný, hlavný hrací priestor je ešte predelený panelom, ktorého posúvanie zdola na hor a opačne umožňuje prakticky a rýchlo rozčleniť scénu na dve rôzne dejiská. V hĺbke samotného priestoru sú podľa potreby používané dvojrozmerné iluzívne dekoratívne panely charakterizujúce prostredie (interiér príbytkov, prírodná scenéria, útroby jaskyne, či mestečko s množstvom domov). Zvolená technika ovládania maňušiek vhodne podporuje komiku textovej predlohy. Najmä ak ide o údery bábok o okraje paravánu a ich vzájomné výprasky a hlušenia. Občas sa významová rovina týchto bitiek ale stráca, a preto je táto intenzita skôr unavujúca ako komická. Výtvarné stvárnenie bábok je karikatúrne, miestami až drsné (mŕtvi lúpežníci poskrývaní v zakrvavených vreciach). Dynamicky pôsobí skupinová triková bábka štyridsiatich lúpežníkov. Bábky sú zoradené v niekoľkých radoch na bočných otvárajúcich sa krídlach. Za sprievodu zborového spevu striedavo otvárajú a zatvárajú bezzubé ústa. Texty piesní a choreografie maňušiek humorne dopĺňajú akciu na scéne.
Liberecké divadlo stavilo na istotu v dramaturgii i výtvarnom riešení. Neexperimentuje, ale pateticky vyznievajúce mravné ponaučenie tvorcovia odľahčujú groteskou. Dôkazom je napríklad záverečná scéna, v ktorej Alibaba dáva slúžke Mardžáne slobodu a ocitá sa šťastne v objatí dvoch manželiek.
Rita Hanzelyová, 5. 9. 2015
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS