Píše Laura Zemanová
První inscenací druhého dne festivalu byla Anna od Divadla Veteš. Vznikla na motivy známé knížky Anna ze Zeleného domu a vypráví o malé, velmi upovídané a zvídavé holčičce, která se ze sirotčince dostane k farmářům na statek. Příběh je sice trochu sentimentální, ale především milý, laskavý a hřejivý.
Scéna má díky decentně barevnému nasvícení až snový ráz. Od stropu jsou navíc zavěšené starobylé okenní rámy a několik kulatých lampiónů, evokujících noční oblohu. Také je plná všemožných druhů barevných květin, ke kterým má Anna velmi silný vztah. Tři loutkovodiči pracují s malými, dřevěnými loutkami typu manekýn. Dojde ale i na čistě herecké pasáže v podání hlavní hrdinky (Alžběta Kovaničová).
Kombinaci hereckých pasáží s čistě loutkovými využívá i druhá inscenace pátečního dne Prodaná nevěsta Divadla loutek v Ostravě. Režisér Marek Zákostelecký zůstal věrný předloze, na scéně vystoupila tedy Mařenka s Jeníkem, medvěd i Kecal, ale žánrově dílo posunul od opery směrem k cirkusu. Kromě známých Smetanovských operních árií se objevila i živá čistě cirkusová hudba a principál.
Výprava (Marek Zákostelecký) je spektakulární a pompézní, včetně dřevěné a barevné cirkusové manéže. Většina kostýmů zůstává folklorních, až na hudebníky a Kecala, kteří jako by z cirkusu vylezli. Samotný kostým medvěda naopak vypadá jako obleček buskerů ze Staroměstského náměstí, což vzhledem k celku nepůsobí úplně věrohodně.
Větší část inscenace hrají samotní herci, kteří na scénu přijíždějí z portálů na malých vozících, což vytváří dojem mechanizovaných figur. Loutky mají stejné kostýmy jako protagonisté a využívají je jako svá alter ega. Důležité scény hrají sami herci a dějí se v přední části jeviště. Jakmile je potřeba dát důraz na pohyb postav v prostoru, používají se maňásci. Díky nim dostane i relativně malý hrací prostor plastičtější rozměr. Naopak při davových scénách se využívají jednoduché 2D loutky v zadní části jeviště.
Inscenace je určena pro diváky od osmi let, čemuž je částečně přizpůsoben i typ herectví. Občas mají ale herci tendenci sklouzávat až k pitvoření a využívají i poměrně laciné a prvoplánové vtípky. Jinak ale dokazují, že námět Prodané nevěsty, lety prověřené látky, a navíc v loutkovém podání, dokáže diváky stále bavit.
Laura Zemanová, 2. 11. 2019
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS