20. ročník festivalu Bábkarská BystricaFoto: archiv

Bystrica vol.4.18+

Píše Dáša Godová a Jakub Molnár

Upršané pondelkové ráno nás úplne pohlcuje. Našťastie máme chvíľku na prebratie, pretože plánová konferencia Umenie na periférii začína až o jedenástej hodine. Všetci sa stretávame vo farebnom šapito, ktoré je umiestnené na trávnatej ploche pri pamätníku SNP. Už od začiatku septembra práve tu prebiehala výstava bábkarských divadiel, na ktorú sa prišlo pozrieť približne tisícdvesto návštevníkov. Avšak teraz na konferencii nám slúži ako kulisa, pretože priestor tu dostávajú pozvaní hostia so svojimi príspevkami. Zo zahraničia prijal pozvanie režisér, herec, autor Roberto Frabetti, ktorý sa venuje tvorbe pre najmenších. Ďalej vystúpili Riku Laakkonen, ktorý je inštruktorom a režisérom sociálneho cirkusu a Elia Moretti, ktorého príspevok bol zameraný na progresívne umenie v dedine.

Diskusiu rozprúdia aj dámy, a to : dramaturgička Slovenského národného divadla, Miriam Kičinová a režisérka bábkového divadla, Monika Gerboc. Miriam Kičinová rozprávala o dvoch projektoch SND, v ktorých spolupracovali s učiteľmi a žiakmi základných škôl, tým, že im ukázali ako vzniká inscenácia, ako čítať dramatický text, a podobne. Ide o prvé projekty tohto typu, ale viacerí hostia konferencie sa zhodujú na tom, že by to malo byť pravidelné, pretože je to skutočne potrebné ako aj pre žiakov, tak pre pedagógov. Veľmi zaujímavým je výstup Moniky Gerboc, ktorá prichádza s témou Divadelná pedagogika v nemeckom divadelnom systéme, kde vysvetľuje, ako sa tento typ pedagogiky stal súčasťou divadla v Nemecku, a čo vlastne prináša.

MIGHTBE Israel InakFoto: MIGHTBE Israel

Dnes sú na pláne len tri predstavenia v podvečerných hodinách. Pred prvým, nám umelecký šéf BDNR, Marián Pecko, predstavuje matrónku Druhého impulzu, herečku, Janu Oľhovú. A tu sa už začína predstavenie izraelského súboru.

Inak sa človek cíti s hlavňou v ruke, inak sa s ňou cíti na zátylku. Inak vníma človek svoje detstvo, keď je vychovaný za skriňou, inak ním mrhajú tí, ktorí sa neboja o svoj životný štandard. Divadlo Mightbe, ktoré je jediným mimoeurópskym účastníkom festivalu, nám prostredníctvom monodrámy herečky predkladá stále živú históriu v inscenácii Inak. Autentický príbeh mladej Židovky, ktorá sa za druhej sv. vojny schováva pred okupantmi, no ktorá neustále vidí vo všetkých šedých farbách i tie svetlé.

COPPELIA THEATRE  Mechanická metafyzikaFoto: COPPELIA THEATRE photographer Mauro Sini

V robotníckom dome hosťuje Coppelia Theatre s inscenáciou Mechanická Metafyzika. Tvorcovia sa inšpirovali obrazmi španielskej výtvarníčky a oživovali jej obrazy divadelnými prostriedkami. Veľký priestor dostáva hudobná zložka, no hudba v tomto prípade pôsobí vtieravo až násilne. Inscenácia mala určite potenciál, no bohužiaľ, nebol dostatočne využitý. Už pred samotným predstavením, ostávame prekvapení, keď nám organizátori festivalu dávajú do ruky text, s popisom inscenácie, s vysvetlením jednotlivých obrazy a metafor. Divákovi dopredu podsúvajú to, ako má inscenáciu pochopiť a čítať. Toto je jedno veľké mínus!

Dnešný deň uzatvárajú mladý tvorcovia z VŠMU v Bratislave, ktorí prinášajú na javisko tri novely od J. P. Sartra – Múr, Hérostratos, Veľký vodca, pričom celá inscenácia nesie názov podľa prvej novely. Traja herci, tri novely a tri uzavreté príbehy, ktoré bez servítky rozprávajú o trpkých prípadoch krajných riešení, dôsledkoch agresie, extrémnej satisfakcie či o hľadaní identity a zmyslu života. Na stvárnenie týchto troch príbehov používajú študenti tri rôzne režijné kľúče, pričom najfunkčnejší je v prvej časti. Matematicky vypočítaný a zosynchronizovaný konštrukt prispel k navodeniu strohej, robotickej a uniformovanej atmosfére.

VŠMU Múr Foto: VŠMU

Už na začiatku Druhého impulzu sú dominantné prevažne témy ako extrémizmus a intolerancia, ktoré sú reflexiou spoločensko-politických zmien v regionálnom i európskom kontexte. Už len priestory, v ktorých sa tieto témy prezentujú, sa priamo dotýkajú nedávnych problémov zneužitia politickej moci.

Dúfame, že nám po týchto vyčerpávajúcich témach, zostali ešte nejaké sily na zajtrajší posledný deň festivalu.

Dáša Godová a Jakub Molnár, 4. 10. 2016

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Hurvínkova otce

29. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.