Pro pouhých 19 diváků je tajemná inscenace Cvak francouzských loutkářů ze souboru Des Fourmis dans la Lanterne.
Společnost „Mravenci v lucerně“ založili v roce 2012 dva francouzští loutkáři, původně artistka a žonglérka Yoanelle Stratman a scénograf a light designer Pierre-Yves Guinais. Loutkový skeč Cvak slibuje nostalgický ponor do černobílého světa.
Co vám na starých filmech přišlo divadelní?
Vizuální stránka, práce s tělem, to, jak se vypráví příběh a jak se publikum rozesmívá třeba způsobem chůze, situační komikou, groteskou. Taky se nám líbí, jak jsou nadčasové a univerzální. Němé filmy jsou velkou školou toho, jak lze emoce vyjadřovat tělem (jako Buster Keaton, kterému se daří držet nehybnou tvář za všech okolností), což je u práce s loutkami stejné.
Proč jste se rozhodli hrát v karavanu a s úplně malinkými loutkami?
Když jde člověk do kina, snaží se, aby vedle něj zůstala volná místa. V karavanu vytváříme zvláštní pocit intimity. Lidé jsou nucení se setkávat, protože jsou k sobě přitisknutí. A navíc je pro nás něco jiného, když vidíme všem divákům do očí a vnímáme celou dobu jejich pocity, než když hrajeme ve velkém divadle, kde opona spadne a každý jde domů. Tady se s diváky po představení s každým zvlášť u východu loučíme, spjatost s obecenstvem je silná.
Se svými inscenacemi jste hodně cestovali. Liší se hodně obecenstva v různých městech a zemích?
Některé věci jsou opravdu mezinárodní. Když parodujeme řvoucího lva ze znělky MGM, znají ho všichni, i děti v Palestině, které v životě nebyly v kině. A obecně situační komika rozesmívá publikum v tutéž chvíli bez ohledu na to, kde jsme. Pravda ale je, že čas od času nás něco překvapí, třeba v Jižní Koreji nikdo moc nechápal naše 3D brýle.
Ovlivnily vás nějaké významné divadelní osobnosti?
Pierre-Yves: Pokud jde o mě, spíš mě ovlivnila setkávání někde na ulici na loutkářských festivalech, když mě někdo strhne vyprávěním a má třeba jen kufr a pár kouzel, než nějaká velká jména. Nemůžu ale popřít, že první výtvarné inscenace, které jsem měl možnost vidět, třeba od Philippa Gentyho, mi daly chuť dělat divadlo beze slov…
Yoanelle: Já mám spíš zázemí v cirkusu než v divadle, ale vždycky se mi moc líbilo, když se divadlo mísí s magií, s fantazií, jako v inscenacích Jamese Thiérréeho, Ilky Schönbeinové, souboru Cirque Plume…
Michal Zahálka, 22. 6. 2018
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS