Recenze ze Zpravodaje 66. LCH: Všichni jsme si… (Dramatická školička při SKS města Svitavy)
„Farma zvířat“ George Orwella láká k adaptacím divadelním nebo filmovým. Je to ovšem látka velmi problematická. Svádí k ilustraci, ačkoli se opakovaně ukazuje, že tudy cesta spíše nevede. Pouhá iIustrace odhaluje slabiny předlohy, které chybí vrstevnatost a plastičnost postav a vztahů. Ovšem téma zcela pochopitelně přitahuje především mladé lidi. K mládí patří vyhrocená citlivost vůči sociální nespravedlnosti a současně citlivost vůči násilně vymáhaným autoritám. Je úlevné zjistit, že to stále platí, že nastupující generace má zájem zkoumat praktiky režimu, který zažili jejich rodiče na vlastní životy a jehož pokusy o resuscitaci jsou – v zemích bývalého východního bloku – více či méně přítomné. Soubor ze Svitav si při vzniku inscenace vyzkoušel model plíživého budování struktur totalitního systému. Odhodlání všech jeho členů vydat se na tak náročnou a riskantní cestu budí respekt.
Snažíme-li se pojmenovat zvolené loutkářské prostředky, s jejichž pomocí nese soubor Naopak svoji výpověď, jsou to především židle (účastníci večerní diskuse vědí, že jsou z komunistického svitavského centra). Jsou základní stavební jednotkou, atomy farmy (poskládané slouží zprvu jako chlévy), také jsou to základní nástroje pro hospodaření (pluhy, kosy, mlátičky), stavební prvky pro mlýn, až je z nich nakonec trůn pro zvířecího diktátora, patra pro jeho nohsledy a suterén pro zvířecí otroky. V jejich středu slyšíme v závěru promlouvat osla Benjamina. Snad se právě rodí nová revoluce. Nebo underground? Nebo nová diktatura? Dále soubor používá polštáře – náhrdelníky s lépe či hůře čitelnými zvířecími obličeji, jejichž přínos pro inscenaci je sporný. Nejsou to masky, ani jednající loutky a divák lépe rozlišuje postavy podle herců samotných, kteří jsou zajímavější a čitelnější. Lidské obydlí symbolizuje stůl, u něj prasata postupně porušují původní závazek nechovat se jako člověk a dělit se rovně se soudruhy o potravu (a nechlastat).
Soubor hraje Orwellovo naléhavé poselství jako alegorický příběh ze zvířecí farmy, zvolil tedy cestu ilustrace. Zachovává hlavní dějové body předlohy, poněkud disproporčně jim však přiděluje prostor a tím v důsledku ovlivňuje jejich význam a sílu. Zatímco na začátku dostane velkorysou plochu opíjející se farmář nedbale se starající o své hospodářství, pozdější vrcholné dramatické momenty neskrývané brutality nastoleného režimu prasat si musí vystačit se skromnějšími příděly času a pozornosti inscenátorů, což je na škodu posílení účinku. Třeba vydání dříče Siláka do buřtů, nebo poprava Špekouna, které v předloze otřesou i pravověrnými. Tím se oslabuje eskalace napětí a působivost transformace utopické, svůdné a slíbené představy života v hojnosti, svobodě, rovnosti a bratrství v realitu krutého, prolhaného, hladového a smrtonosného systému.
Jedním z nejsilnějších momentů inscenace je obchodování zvířat s lidmi. Tehdy přibere soubor do hry diváky. Nabízí salám ze Siláka a vejce povražděných slepic a těm, kteří na obchod přistoupí, seberou židli pod zadkem. Ano, tak se chovají totalitní režimy: velkohubě nabízejí a pak za málo urvou, co se dá i zdánlivě nedá. Ti, co přistoupí na výměnu, vlastně kolaborují s vládnoucí krutovládou zvířat. Je to poprvé a naposledy, co diváci vstupují do hry, která se jich osobně týká. Určitě těch, co si pamatují a jsou ve střehu. A vedle nich jsou teď ve střehu snad i členové souboru Naopak ze Svitav.
Petra Kosová, 14. 7. 2017
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS