Ke každému správnému festivalu patří trh a několik tvořivých dílniček pro děti. Nejinak tomu je na Asia Pacific Traditional Arts Festivalu v Lizé na Taiwanu.
Kraj Yilan je proslulý vysokým procentem srážek. Jsme tu druhý den a druhý den leje jako z konve. Doslova. V takovém počasí se prostě vyplatí nazout na bosé nohy vietnamky, jiná obuv tady nemá smysl. Právě proto, že v Lizé tak často prší, nenechají se místní počasím nijak zaskočit.
Už na dopoledním tržišti bylo plno. Prodávaly se delikatesy, ale především ručně dělané výrobky všeho druhu – textilní, dřevěné, kožené, korálkové, plastové apod. Mezi prodejci bylo poměrně dost stánků, u kterých si děti mohly vyzkoušet svou zručnost. Kromě výroby loutek, hraček ze dřeva či tvoření z kůže byly inspirativní miniaturní cihličky. Z nich si děti slepovaly nejrůznější tvary – domky, nádoby na svíčky, nápisy na destičky apod. Je to určitě dobrý tip pro některý z našich festivalů.
Nejen trhy, ale taky divadelní aktivity se na Taiwanu tradičně konají venku. Představení jsou primárně určena Bohu, publikum je až druhořadé. Scény se proto staví před vchodem do chrámu a jsou nasměrovány jevištěm přímo k němu. Pro špatné počasí mají organizátoři připraveny nejrůznější druhy přenosných přístřešků, takže ani herce, ani diváky nemůže nic překvapit. Odpolední představení odehráli čínští loutkáři ze souboru Gaozhou, jehož umění je zapsáno na čínský seznam nemateriální kultury.
Večerní loutková produkce trvala hodinu a půl, mnohem častěji se ale hraje dvě a půl hodiny. Skupina The Uprising of Heroes of the New Era vytváří, jak název prozrazuje, divadlo nové generace. Velmi komplikovaný příběh o lásce, touze, zradě, úniku, záchraně, odpuštění a návratu byl hrán javajkami. V představení se snoubilo tradiční divadlo se současnými multimediálními prvky. 90% scén bylo odehráno v principu černého divadla. Magické kousky byly doprovázeny různými pyrotechnickými efekty a kombinovány s filmovými sekvencemi. Hudba ve stylu popmusic lehce šmrcnutá taiwanskou klasickou zněla hlasitě do všech stran a připomínala sound multikina. Však taky kvalitní reprobedny stály všude kolem. Publikum sledovalo příběh pozorně a ve chvílích loutkářských zázraků podléhalo nadšeným ovacím srovnatelným s projevy fanoušků na fotbalovém stadionu. Vřelosti taiwanského publika to české asi nikdy nedocílí.
Zuzana Vojtíšková, 11. 12. 2016
5. 4. 2024 – 7. 4. 2024
Fandův dýchánek
12. 4. 2024 – 17. 4. 2024
Dítě v Dlouhé 2024
12. 4. 2024 – 14. 4. 2024
DIVadelní SEtkání
13. 4. 2024 – 14. 4. 2024
Opavská rolnička
19. 4. 2024 – 21. 4. 2024
20. Pimprlení
Ivan Kraus (1. 3. 1939)
Marie Kočková (3. 3. 1939)
Vlastimil Peška (3. 3. 1954)
Josef Brůček (4. 3. 1944)
Marie Jirásková (6. 3. 1964)
Alžběta Tomášková (8. 3. 1929)
Miroslav Pokorný (10. 3. 1934 – 15. 10. 2012)
Filip Homola (12. 3. 1969)
Hermína Motýlová (22. 3. 1944)
Jiří Řeháček (26. 3. 1934)
Jarmila Majerová (26. 3. 1920 – 2. 3. 2014)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS