Včera odpoledne jsme měli možnost zhlédnout na Loutkářské Chrudimi klauzury, neboli výsledné práce studentů Loutkářské konzervatoře.
Ti se scházeli v průběhu roku jednou za dva měsíce na víkend a seznamovali se s celým procesem tvorby loutkové divadelní inscenace. Následně intenzivně pracovali ve skupinkách po třech na samostatných divadelních tvarech. Práce ve Společenském domě uvedli jejich pedagogové Michaela a Filip Homolovi děkovnými slovy především Michalu Drtinovi, který všechno organizačně zaštiťoval a řediteli Naivního divadla Liberec Stanislavu Doubravovi, který oběma umožnil časově celkem náročný seminář vést. Viděli jsme čtyři klauzurní práce, čtyři „malé inscenace“.
Divadelně zpracovanou poezii Petra Nikla z knihy Záhádky, ve které studenti pracovali především s papírem. Dominantou scény byl kontrabas. Basa jako scénografický prvek, středobod jevištního prostoru, basa – nástroj, na který se v průběhu hrálo a vyluzovaly se různorodé zvuky a hudební podkresy k jednotlivým básním a basa jako prostředí pro papírové artefakty. Z bílého, příjemně šustícího papíru vznikalo v rukou tří hereček v černých kostýmech prostředí, rekvizity, jednotlivá zvířátka, dotvářely jím prostor, využívaly jeho možnosti a to i zvukové.
Druhé představení se uskutečnilo před Spolkovým domem, kde tři muži formou pouličního divadla divákům nabídli apokryf Karla Čapka Prométheus. Šlo o vtipně konstruovaný příběh herce hrajícího bájný příběh Prométhea přinášejícího lidem oheň, do jehož hraní neustále zasahuje požární „bezpečák“ a svými paragrafy a ustanoveními zasahuje do představení tak, že divadelní mikrosvět o oheň ve výsledku připraví. Pro dějovou linku Prométhea tvůrci zvolili požární plechovou krabici a hráli s malými marionetami.
Třetí skupina se pokusila o adaptaci novely Ericka Emmanuela Schmitta Oskar a růžová paní
pro loutkové divadlo. Tři herci na jevišti, tři kufry (k čemu měly kufry odkazovat, si nejsem zcela jistá) a hlavní postavy příběhu hrané malými marionetkami. Příběh byl natolik upraven a proškrtán, že jsem si kladla otázku, zda mu porozuměli i ti, kteří jej neznají. Nejsem si zcela jistá, zda bylo možné v daném tvaru pochytit, kdo je vlastně ta růžová paní a záměr její komunikace s Oskarem. Téma klidného a vyrovnaného odchod malého chlapce z toho světa pro mne nebylo zcela zřejmé, i když jsem byla příjemně překvapena nápadem zpracovat právě tuto novelu loutkovou formou.
Cyklus uzavíralo pantomimické zpracování další knižní předlohy, a to povídky Panenky z knihy Iana McEvana Snílek. Od předlohy výrazně posunutý příběh dvou chlapců a jedné holčičky, které kluci drsným způsobem zničí panenku a ona se jim krutě pomstí, odehráli herci jak jinak než s panenkami. Upoutala mne snaha o gradaci formou volených nástrojů na zničení panenky. Chlapci začali ničení nůžkami a následoval fén, horkovzdušná pistole, bruska a končilo se pilou, kterou panně řezali ručičky a nožičky.
Na závěr bych chtěla poznamenat, že si skupinky rozhodně nevybíraly jednoduché předlohy na zpracování, a tak jsem si kladla otázky, zda je vůbec možné tak obsáhlé literární látky zpracovat divadelně a loutkářsky v průběhu osmi víkendů. Rozhodně jsem osobně velmi nakloněna obnovení Loutkářských konzervatoří a přeji, aby byly další a další zájemci i v příštích letech.
Psáno pro Zpravodaj 65. LCH, publikováno 6. 7. 2016.
Hana Volkmerová, 7. 7. 2016
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS