Bábkarská Bystrica Tour 2018
Punch a Judy v Afghanistánu, Neville TranterFoto: D. Dudziak

Jubilujúci PIF v Záhrebe

Najstarší európsky Medzinárodný festival bábkových divadiel PIF, ktorý sa každoročne koná v chorvátskom Záhrebe, oslávil v dňoch 4. – 9. septembra 2012 svoje 45. výročie.

O jeho histórii napísala odborne zdokumentovanú monografiu jedna z aktívnych tvorkýň festivalu (1987–2007), významná historička a teoretička chorvátskeho bábkového divadla Dr. Livija Kroflin (Estetika PIF-a, Záhreb, 2012). Na vyše štyristo stranách, v ôsmich kapitolách, zhromaždila podrobné dokumenty o jednotlivých ročníkoch, pri ktorých sa prezentujú hosťujúce divadlá so svojím repertoárom a tvorcami a doloženým obrazovým materiálom. Na ňom najlepšie vidieť úspechy festivalu a umelecké smerovanie európskeho bábkarstva. Pri čítaní jednotlivých statí zistíme, koľko významných osobností z bývalej Juhoslávie sa zúčastňovalo pri jeho koncipovaní a profilovaní a aký prínos znamenala spolupráca s vynikajúcimi odborníkmi európskeho i svetového bábkarstva. Henryk Jurkowski v doslove k vydaniu knihy výstižne poznamenal, že autorka ju písala nielen na odbornej úrovni, ale tiež s emotívnym zanietením. L. Kroflin prišla tento rok do Záhrebu nielen ako zostavovateľka jubilejného programu, ale tiež vo funkcii vedúcej bábkarského programu na nedávno založenej Umeleckej akadémii v Osijeku, na ktorej už učia aj absolventi bratislavskej Katedry bábkarskej tvorby VŠMU M. Lučić a H. Šeršić. Okrem domácich chorvátskych súborov sa na festivale predstavili divadlá z Bieloruska, Brazílie, Bulharska, Holandska, Česka, Kanady, Ruska, Slovinska a Španielska. Medzinárodná porota udelila Grand Prix divadlu z Maribora za inscenáciu Ako šiel Šlemil do Varšavy. Režisérka Jelena Sitar Cvetková v duchu poviedky Isaaca Bashevisa Singera, nositeľa Nóbelovej ceny, zachytila s trojicou kreatívnych hercov atmosféru židovskej komunity, zvýraznenú o emotívne živú hudbu. Ďalšie ceny si odniesol súbor z Rijeky za výtvarné riešenie scény (Milena a René Medvešek) a za scénickú hudbu (Matija Antolić) do inscenácie hry Vladimíra Nazora Veli Jože, v naštudovaní popredného chorvátskeho režiséra René Medvešeka. (Predstavenie získalo súčasne cenu Za humánne posolstvo). O dvoch predstaveniach uvedených na Pif-e sa už písalo v Loutkáři v súvislosti z ich vystúpeniami na minuloročnom ostravskom festivale Spectaculo interesse. Bieloruské divadlo z Grodna prišlo so široko koncipovanou Pikovou dámou, za ktorú Oleg Žjugžda získal v Záhrebe cenu za réžiu a Larisa Mikuličová za dvojpostavu grófky a chovanice Lízy cenu za herecký výkon. Druhým predstavením bolo vystúpenie holandského bábkara Nevilla Trantera, ktorého porota ocenila za jeho mimoriadny animátorsky výkon v predstavení Punch a Judy v Afganistane. Individuálne ceny za animáciu Medveďa a Líšky v predstavení Susedia, získala dvojica bábkohercov Alexej Beliajev a Valentína Berngard z Krásnojarského bábkového divadla, ktorí dôslednou a vtipnou prepracovanosťou charakterov postáv reprezentovali ruskú bábkohereckú školu. Oproti tomu ocenený španielsky bábkoherec Tian Gombau vystačil na svoj príbeh Kameň po kameni iba hrou s rôznymi kameňmi a drobnosťami nájdenými na brehu mora. Predstavenie adresované najmenším divákom, hoci hrané v španielčine, zaujalo obecenstvo sugestívnou hereckou výpoveďou a scénickou nápaditosťou. Nemilým prekvapením festivalu bol nedostatok výtvarnej kreativity najmä pri stvárňovaní bábok. Hoci zaujali veľké, karikované bábky v modernej adaptácii Romea a Júlie slovinského divadla z Ľubľane, nakoniec si cenu za originálne využitie plástových ciev v Rozprávke o holubovi a mačke, ktorá ho naučila lietať sofijského divadla, odniesla bulharská výtvarníčka Mája Petrova. Kedysi prekvapujúco nápadité čiernodivadelné predstavenia bulharských bábkarov nahradilo divadlo z Varny stereotypom dávno overených výstupov pod názvom Allegro Vivace. Taktiež rokmi poznačená a už neprekvapujúca Antológia pražského Čierneho divadla Jiřího Srnca si svoju sviežosť udržiava aspoň v choreografii, za ktorú získala cenu Adéla Srncová. Ocenenie za svetelný dizajn pripadlo kanadskému Le cirque Orphelin. Inscenácie dvoch chorvátskych divadiel, osijeckého Dobrého doktora Jajbolího a splitského Ako sa vietor spustil medzi ľudí, poznamenali nedostatky pri dramatizácii originálu. Nielen na tieto, ale i ďalšie neprofesionálne postupy pri dramatizáciách, vyslovila kritické výhrady medzinárodná porota pri svojom záverečnom hodnotení.

Organizačne dobre pripravený jubilejný ročník Pif-u, s bohatstvom mimosúťažných vystúpení a akcií, kde sme mohli opäť obdivovať umenie Konráda Frederixa z Anglicka s jeho Punchom a Judy, zúčastniť sa promócie Svetovej encyklopédie bábkového umenia a navštíviť výstavu Poľského bábkového divadla, sprevádzalo horúce septembrové slnko. Chorvátskym organizátorom možno do ďalších ročníkov PIF-u úprimne držať palce.

Vladimír Predmerský, 4. 11. 2012

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Hurvínkova otce

Bábkarská Bystrica Tour 2018

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.