Hlavním tématem letošního AniFestu, mezinárodního festivalu animovaných filmů, byla „magie filmové loutky“. Téma se promítlo jak do doprovodného filmového i nefilmového programu, tak do programů pro odbornou veřejnost. V porotě mezinárodní soutěže zasedli především režiséři loutkových a stop-motion filmů – Michal Žabka, Špela Čadež a Will Vinton – a čestným prezidentem festivalu se stal Barry Purves, proslulý britský animátor, který má za sebou bohaté zkušenosti z prostředí divadla nebo studia Aardman. Magii filmové loutky zvolili organizátoři jako hlavní motto 11. ročníku proto, že se celý festival soustředil na oslavu 100. výročí narození Jiřího Trnky.
Největší z výstav se soustředila právě na filmové loutky Jiřího Trnky. Kurátoři Michaela Mertová a Milan Svatoš jich vybrali téměř padesát, přičemž je posbírali z různých zdrojů – nejvíce loutek pocházelo z archívů Trnkovy rodiny, kde se našly úplné poklady – například Puk ze Snu noci svatojanské nebo Bajaja. Velkou část exponátů zapůjčilo muzeum v Chrudimi – například kočího z Árie prérie nebo pozoruhodně zachované „breberky“ z Expozice pro Expo Montreal ´67. Našli se ale i naprosto nečekaní vlastníci – například paní Tůmová z Prahy, která má už několik desítek let na poličce v kuchyni vystavené postavičky ze světoznámého Špalíčku. Milan Svatoš se svými spolupracovníky musel napřed některé z loutek vyčistit a zrestaurovat, aby je následně rozmístil do vitrín této pravděpodobně zatím největší vystavené kolekce Trnkových filmových loutek, navíc doplněné fotografiemi, scénáři a skicami.
Jak náročná byla příprava a restaurování loutek pro výstavu?
Nejen příprava loutek, ale též příprava samotného prostoru pro restaurování loutek byla velice složitá a náročná. Bylo nutné najít a vytvořit přísně zabezpečené univerzální pracoviště, kde by bylo možné loutky, které jsou velmi cenné nejen restaurovat, ale poté i všechny uložit v zabezpečených trezorech před tím, nežli jsme je odvezli a instalovali v Teplicích. Pravda je, že jsme s Annou Plešmídovou a Ondřejem Zikou nerestaurovali všechny loutky.
Byly loutky hodně poškozené?
Jak které.
Podle jakého klíče jste s paní Mertovou loutky vybírali a kolik jich nakonec bylo vystaveno?
Loutky jsme byli nuceni vybírat takové, které nepotřebovaly velké restaurátorské zásahy, protože jsme byli limitováni nejen časovými, ale i finančními možnostmi produkce AniFestu, která je za zapůjčení na své náklady nechala zrestaurovat. Samozřejmě že nám šlo o to sestavit co největší kolekci loutek. Nakonec jich bylo vystaveno celkem 45. Myslím, že to je zatím největší množství Trnkových loutek, které se podařilo soustředit v rámci jedné expozice.
Jaká byla komunikace s Trnkovými dědici, byli ochotní loutky půjčovat?
Komunikace se všemi majiteli loutek, nejen s rodinou Jiřího Trnky, z jejichž vlastnictví většina z loutek pocházela, byla velice dobrá a všichni k nám byli velice vstřícní. AniFest za poskytnutí zaplatil jejich opravy a restaurační práce, ale také je na celou dobu pojistil. Pojištění nebylo nikterak nízké, neboť cena takovýchto historických unikátů je značná. Jednalo se především o originály loutek z filmů, nebo jejich autorem signované kopie.
Na závěr bych chtěl podotknout, že výstava se týkala pouze filmových loutek. Jiří Trnka vytvořil též velké množství loutek pro divadlo.
P. Horáček - M. Toupalová, 16. 5. 2012
5. 4. 2024 – 7. 4. 2024
Fandův dýchánek
12. 4. 2024 – 17. 4. 2024
Dítě v Dlouhé 2024
12. 4. 2024 – 14. 4. 2024
DIVadelní SEtkání
13. 4. 2024 – 14. 4. 2024
Opavská rolnička
19. 4. 2024 – 21. 4. 2024
20. Pimprlení
Ivan Kraus (1. 3. 1939)
Marie Kočková (3. 3. 1939)
Vlastimil Peška (3. 3. 1954)
Josef Brůček (4. 3. 1944)
Marie Jirásková (6. 3. 1964)
Alžběta Tomášková (8. 3. 1929)
Miroslav Pokorný (10. 3. 1934 – 15. 10. 2012)
Filip Homola (12. 3. 1969)
Hermína Motýlová (22. 3. 1944)
Jiří Řeháček (26. 3. 1934)
Jarmila Majerová (26. 3. 1920 – 2. 3. 2014)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS