Recenze ze Zpravodaje 66. LCH: V prdeli (Rámus, Plzeň)
Jak je dobrým zvykem plzeňského Rámusu, i tentokrát se své předlohy chopil jen velice, velice volně, a na příkladech pětice lidí ukazuje, co může natropit moc, na kterou není její nositel zralý a připravený. Postupuje přitom v intencích svého neučesaného přístupu k divadlu (jakkoliv tu už podobně jako v Krysaři nedochází vysloveně až k rozbití tvaru pravidelné divadelní inscenace), avšak tentokrát by bylo lze vznést k věci určité dramaturgické výhrady: těch pět postav, které si vyslouží pozvání do mytické Prdele, zastupuje de facto jen dva typy (prospěchářští sobci x zaslepení světanápravci, byť v případě národovkyně je to světanápravectví vysloveně pokřivené), a dokonce ani nejsou všechny sekvence naplněné nějakým opravdu nosným divadelním obrazem (jako je zpětný chod vysavače v Hrnečku, vař) či neočekáváním zakřivením lineárního průběhu.
Jistá nadbytečnost opakování, způsobená patrně vcelku logickou potřebou, aby si všichni zahráli, je vyvažovaná několika překvapivými, trefnými nápady a postřehy (osobně mě nejvíc okouzlil důsledek ekologova požadavku, aby se přestalo kouřit z komínů). Ještě důležitější je ale ona rodinnost herecké šestice a zároveň individuální charisma každého z nich – a především poselství celého kusu, který vidí jakousi naději v nezkaženém světě dětí.
„To je ostatně jedním z vytrvalých rámusích témat – a stavebním prvkem jejich rodinně-pospolité poetiky, s níž tvoří divadlo o současném světě, zároveň programově neukázněné, nedokonalé a neelegantní a zároveň svým způsobem čisté a tak nějak potměšile optimistické,“ napsal jsem loni přesně na tomto místě v recenzi na Krysaře – a recykluji to nikoliv (jen) z ekologistické touhy ušetřit si vymýšlení nových formulací již řečeného, ale hlavně abych poukázal na to, v čem pro mě osobně spočívá velká a setrvalá hodnota jejich práce. Krom toho na mě dnes plně dolehlo, jak léta běží: už i Tereza Lukášová, až dosud představitelka onoho čistého mládí skýtajícího naději, jaksi povyrostla a s neúprosnou logikou věci se přehrála do dramatického oboru sobeckých dospělých. Vzhledem k onomu optimismu je to tak nějak rámusovsky paradoxní.
Michal Zahálka, 14. 7. 2017
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS