Recenze ze Zpravodaje 66. LCH: Co se stalo u jezera Piplpopl (Za dveřmi, ZUŠ Chlumec nad Cidlinou)
Nonsensovou poezii mám ráda, a zvláště texty Edwarda Leara. Jeho Velkou knihu nesmyslů plnou legračních limericků, nesmyslných příběhů a vymyšlených rostlin i zvířat mám již notně ohmatanou, jak se k ní často vracím a čtu si v ní. Jak vidno okouzlila také soubor Za dveřmi ze ZUŠ v Chlumci nad Cidlinou, jehož členové se společně s vedoucí Romanou Hlubučkovou rozhodli inscenovat příběh Sedm rodin od jezera Piplpopl. Na úvod je nutno poznamenat, že prostor MEDu, ve kterém soubor hrál, není zrovna divadelně přívětivý. Slova se v něm ztrácí a energie se tříští, světla je často až moc.
Vraťme se však k předloze. Jak k tomuto typu textů inscenačně přistoupit, je často oříškem pro tvůrce a využití loutkových prostředků se jeví jako schůdné a nápadité. Soubor zasadil vyprávění příběhů sedmi zvířecích rodin do vědecké konference, kdy každá z vědkyň (soubor čítá sedm dívek) sděluje za pomoci ostatních své vědecké výzkumy na ostrově Piplpopl a tuto konferenci moderuje jediný muž v tomto společenství. Vědkyně jsou značně pyšné na své výzkumné výsledky a je cítit mezi nimi jistá rivalita. Zasazení těchto nonsensových příběhů do kontextu jakéhosi vědeckého sympozia může posílit jejich absurdnost (čapí, morčecí, kočičí, soví, rybí a husí rodiny) a jejich tragické konce. Což pro mne odkazovalo k někdy absurdnímu reálnému vědeckému světu. V příbězích rodin od jezera Piplpopl se vrší nesmysl za nesmyslem a slovní i příběhová fantazie je velmi bohatá. Také užití předmětů jako metafory zvířecích postav je pro mne v principu šťastné a koresponduje s bezuzdnou fantazií Learova textu. Je jen otázkou, zda jsou všechny předměty pro tu kterou postavu a situaci zvoleny, vzhledem k nesmyslnému textu, vhodně. Z výčtu: čápi tvoří poskládané bílé čtvrtky do špičatých zobáků nasazených na ruku jako rukavicové loutky, morčata jsou kuličky se suchými zipy, kočky jsou klubíčka, sovy roličky z toaletního papíru, papoušci barevně oblečené barbíny, ryby želatinové bonbóny ve tvaru ryb a husy jsou odehrány činoherně. Mnohé situace jsou promyšleny loutkářsky do důsledku, například želatinové rybičky končí v puse hocha, neboli podmořském bahně, ve kterém se udusí. Jejich konec je překvapivý a vtipný. Mnohé zvolené prostředky nahrávají absurdnosti tragických příběhů a jejich bláznovství. To je v závěru potvrzeno nečekaně, když přichází lékařka a všem „vědkyním“ a „moderátorovi vědecké konference“ ordinuje léčebné kúry a divák se dozvídá, že se celou dobu díval na výlevy pacientů psychiatrické léčebny. Zůstává pro mne však otázkou, zda je tento závěr nutný.
Soubor má příjemnou energii, je vidět, že ho hraní baví a baví se i nesmyslnými příběhy. Co by bylo při všech kladech této inscenace dobré vylepšit je artikulace některých „vědkyň“. Jelikož tento typ textů stojí na slově, je dobré, když divák slyší a rozumí. Slovo, v souvislosti s užitím přesně volených předmětů, je nutno zaslechnout. Neslyší-li divák, unikají mu mnohé humorné situace a ono příjemné napětí mezi slovem a užitým předmětem. A je nutno zpřesnit temporytmus, který je nutné držet. Ano, je mi jasné, že u mládežnických souborů není vždy snadné udržet přesně nazkoušené situace a v přesném rytmu. Ovšem v tomto případě se jedná o zcela podstatné pointování jednotlivých smrtí – a vůbec o výstavbu jednotlivých situací a fórů. Když toto rytmicky není udrženo, fór uniká, nevzniká, není. Škoda.
Hana Volkmerová, 14. 7. 2017
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS