Dramatická miniatura o tom, jak během šesti minut urazit celý loutkářský obor.
Sobota 25. března, Národní divadlo Praha. Předávání cen se pomalu rozbíhá. Ve vzduchu je nervozita a očekávání, hlediště je plné. Moderátorská dvojice Taťána Medvecká a Jan Cina uvede alternativní vsuvku. Alternativní je pravděpodobně tím, že pohyby na jevišti moc nedávají smysl a muzikanti hrají místy falešně. Je ohlášena jediná loutkářská kategorie večera: cena za celoživotní mistrovství. Moderátoři se vrací zpět.
Cina: Tak já se ujmu moderace, protože loutka je tak trochu moje parketa.
Medvecká: Vy mi chcete říct, že jste „loutkař“?
(Ano, skutečně „loutkař“, opakuje to během moderace několikrát, pochopitelně s perfektní dikcí velké herečky naší první scény. Asi ten náš časopis přejmenujeme, tenhle název je mnohem údernější, byť se to dost špatně vyslovuje.)
Cina: Ano, já jsem vystudoval Katedru alternativního a loutkového divadla DAMU.
Medvecká: Už to chápu, Honza není loutkař, ale dnešní divadelní alternativa.
(Ha ha ha, bude i munzarovský alternativní pilot?)
[…]
Cina: Je třeba říct, že loutkové divadlo byla naše pýcha, ale stalo se tak trochu vzácností.
Medvecká: Ano, to je pravda, toho si všimlo i UNESCO. V loňském roce zařadilo české a slovenské loutkářství na seznam tradic, kterým hrozí zánik a o které je nutno pečovat a podporovat je v rámci zachování našeho kulturního dědictví.
(Ach bože, to jí někdo nemohl pomoci s rešeršemi? Seznam statků v ohrožení je úplně jiný.)
Na scénu přichází vedoucí KALD DAMU Jiří Havelka.
Cina: Jiří, vy nám něco řeknete, jak je to s tím loutkovým divadlem? Je to tak tristní?
Havelka: Já na tohle nejsem úplně nejpovolanější, koneckonců ty jsi náš absolvent a s loutkou jsem tě také mockrát neviděl.
[…]
Já bych se do toho rozboru alternativy a loutkářství nepouštěl, protože je to na dlouho.
[…]
Nicméně je pravda, že UNESCO uznalo české loutkářství jako tradici, což má určitě spoustu výhod při žádání o granty a tak dále. Jinak samozřejmě divadlo je živé umění, ať už je loutkové nebo neloutkové, a s tou tradicí je to vždycky složité. Je dobré vědět na čem stavíme, odkud vycházíme a kam můžeme pokračovat. Je taková zajímavost, že české a slovenské loutkářství tam přijali stejně jako belgické pivo, kubánskou rumbu a čínský kalendář.
(Bonmot se povedl, smích v sále a jistě i u obrazovek a rozhlasových přijímačů, je to přece přímý přenos na ČT 1 a ČRo 2.)
Vzápětí je na scénu uveden dojemný loutkářský pár Věra Říčařová a František Vítek. Jsou plaší a nesmělí. Lidé se na ně dívají soucitně, asi jako na poslední bílé nosorožce – českým loutkám přece také hrozí vyhynutí, jak se právě dozvěděli. Mimochodem, není to také tím, že nejsou posluchači KALD s loutkami během studia „mockrát vidět“?
Loutkáři Vítkovi, které zná celý svět, skromně poděkují, převezmou cenu a tiše odejdou. Slavnostní večer pokračuje.
Kateřina Lešková Dolenská, 27. 3. 2017
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS