Druhý den Asia Pacific Traditional Arts Festivalu na Taiwanu byl setkáním tradice s novým, komerčním přístupem.
V bývalé továrně na cukr v Chiayi, v které bylo vybudováno kulturní centrum, působí divadelní spolek Liujiao Suantou. Jeho členové hrají marionetové divadlo s rozdělenou interpretací, které známe v provedení našich amatérů. Produkce se liší v podstatě jen vzhledem loutek – typově zapadají do kraje, kam patří.
Návštěva v Yo-Ming Stage Set Company v Beigangu překvapila svou barevností. Jak ale mistr Yo-Ming vysvětlil, dekorace jsou často používané venku a je potřeba je udělat tak, aby svou výrazností přitáhly pozornost diváků i na velkou vzdálenost. Pan Yo-Ming se svou ženou maluje ručně na plátno nebo dřevotřísku své vlastní motivy tak, aby ladily s daným příběhem. Dekorace jsou často využívány pro představení spojená s různými obřady, a právě to poměrně značně omezuje výběr motivů.
Tradiční loutky se velmi dobře uplatňují i v televizních produkcích. Zdá se, že mohou udělat díru do světa. Pili International Multimedia má své kořeny sahající do roku 1907, kdy prapředek současných majitelů studia začal hrát divadlo se spodovými loutkami, které na Taiwan doputovaly z Číny. Dnes jsou tyto loutky hrdiny akčních velkofilmů připomínajících hollywoodskou produkci. Dokonce se natáčí i ve 3D. Třebaže je přístup Pili studia velmi komerční, záměrem majitelů je seznámit širokou veřejnost s tradičními loutkami a s tradiční čínskou filozofií.
Loutkáři pracující pro toto studio se učí animovat loutku vážící 4 kg 5 let. Teprve pak dosáhnou takové zručnosti, aby mohli vytvářet všechny (i akční) pohyby, které má daná postava předepsané v dopředu pečlivě připraveném scénáři. Ve studiu působí čtyři týmy a jedou na dvě směny. Je to dřina a opravdová řehole, ale pro většinu z loutkářů především splněný sen – filmy z Pili produkce jsou už po léta skutečným hitem nejen na Taiwanu, ale taky v Číně a Japonsku. Více zde.
Druhým velkým studiem, které produkuje hodinový film každý týden, je ateliér mistra Chun-Hsiung Huang v Huwei. Filmovou produkci založil jeho otec, poté, co převzal loutkářské řemeslo od svého otce. Tradice rodinných divadel je na Taiwanu fenoménem podobně jako u nás. Záleží jen na tom, jak kdo zděděný potenciál využije.
Zuzana Vojtíšková, 7. 12. 2016
5. 4. 2024 – 7. 4. 2024
Fandův dýchánek
12. 4. 2024 – 17. 4. 2024
Dítě v Dlouhé 2024
12. 4. 2024 – 14. 4. 2024
DIVadelní SEtkání
13. 4. 2024 – 14. 4. 2024
Opavská rolnička
19. 4. 2024 – 21. 4. 2024
20. Pimprlení
Ivan Kraus (1. 3. 1939)
Marie Kočková (3. 3. 1939)
Vlastimil Peška (3. 3. 1954)
Josef Brůček (4. 3. 1944)
Marie Jirásková (6. 3. 1964)
Alžběta Tomášková (8. 3. 1929)
Miroslav Pokorný (10. 3. 1934 – 15. 10. 2012)
Filip Homola (12. 3. 1969)
Hermína Motýlová (22. 3. 1944)
Jiří Řeháček (26. 3. 1934)
Jarmila Majerová (26. 3. 1920 – 2. 3. 2014)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS