Pavla Dombrovská a Antonín Maloň vedli v rámci mezinárodního politicky angažovaného festivalu jeden z workshopů, jehož cílem bylo poskytnout účastníkům možnost vymyslet, zpracovat a na jevišti předvést svůj politický postoj či názor.
Na průmyslovém severním pobřeží Francie, v blízkosti jaderné elektrárny, pod občasnými oranžovými oblaky a v pachu železa (výparů z místních železáren), v pokřiku racků a neutuchajícím přímořském větru vší silou třesoucím stromy, křovinami a travami, v městečku Grande-Synthe, se koná mezinárodní politicky angažovaný festival Le Manifeste. Událost je koncipovaná jako desetidenní workshopy tvůrčího psaní, pohybového divadla, činohry, hudební a výtvarné práce, které letos vedli umělci z Francie, Dánska, Kanady a České republiky. Účastníci jednotlivých dílen se potkávají na společném večírku, během oběda a večeře, při debatách na politická témata či v hotelích. Práce, která zabírá celé odpoledne až do pozdních nočních hodin (končí se o půl jedenácté v noci), vrcholí v závěrečných dnech prezentací dílen a představeními profesionálních souborů.
Cílem dílny divadla Líšeň bylo poskytnout účastníkům možnost vymyslet, zpracovat a na jevišti předvést svůj politický postoj či názor. Vedoucí dílny – Pavla Dombrovská (koncepce, pohybové a režijní vedení) a výtvarník Antonín Maloň pracovali s převážně výtvarnými prostředky. Vznikly dvě postavy „mocipánů“ s rozkládacími těly, na kterých byly vyobrazeny a ve scénkách rozehrány jejich „politické činy“, kterými získávali či ztráceli moc. Posluhovači – vodiči jsou jim postavy v maskách.
Překvapující a pro nás neobvykle různorodé bylo složení účastníků – v naší dílně byli lidé od patnácti do šestašedesáti let, s rozdílnou zkušeností s divadlem i různých profesí. Podobně tomu bylo i v ostatních skupinách, účastníci se nenechali omezovat věkem a ani odradit zaměřením dílen – o maximálním nasazení svědčily zlomeniny, které hned prvního dne v pohybové dílně utržily dvě odvážné, zhruba sedmdesátileté tanečnice. Tento zážitek však pro ně neznamenal fatální překážku, a tak v závěrečném vystoupení prezentovaly svou práci hrdě, se sádrou na ruce.
O tom, že nevelké městečko (nejen místní nemocnice) festivalem skutečně žije, svědčila i hojná divácká účast – kromě sedmdesáti účastníků dílen plnilo několik multifunkčních sálů Palais du Littoral i početné, několika set lidí čítající publikum. Divadlo Líšeň bylo na festival pozváno díky zaměření části své tvorby na politickou a lidskoprávní tematiku. Jeho hra Putin lyžuje vycházející z textů Anny Politkovské, s níž do Grande-Synthe přijelo, popisuje metody, kterými se současný ruský prezident dostal k moci. A přestože jsou texty zavražděné novinářky staré přes deset let, nabývají v souvislosti se současným dění na aktuálnosti. Tři představení „Poutine fait du ski“ se odehrála s francouzskými titulky promítanými na strop v přeplněném vojenském stanu, který je součástí scény. Pro francouzskou verzi hry jsme také obměnili scénku na konci představení – místo Václava Klause a prezidenta Zemana „líbajících“ loutku-matrjošku Putina, přihopsala na scénu předsedkyně Národní fronty Marine Le Penová a skočila si k Putinovi na chvíli do zlaté vany.
Kromě divadla Líšeň bylo „nejpolitičtějším“ příspěvkem závěru festivalu činoherní představení francouzského režiséra Nicolase Lamberta Le Maniements des larmes, jehož autorský scénář vychází z oficiálních i neoficiálních jednání evropských politiků a je ostrou kritikou intervenční politiky NATO. Nicolase velmi zaujala naše tvorba a nás zase jeho. Zajímavé bylo zjištění, že zdejší tvůrci ani publikum netrpí demagogickou argumentací u nás rozšířenou – kdo kritizuje Rusko, je považován za nekritického obdivovatele Ameriky a NATO, a naopak.
Le Manifeste končil opět společnou akcí – před rozloučením se s hlavní organizátorkou festivalu Brigitte Mounier i se všemi účastníky a lektory dílen, se konalo společné zhodnocení letošního třináctého ročníku festivalu. Projevil se tak naplno komunitní charakter události, na níž se z celé Francie opakovaně sjíždějí lidé s potřebou vyjádřit aktivní postoj k veřejnému prostoru a propojit se s ostatními angažovanými lidmi z různých zemí. Takto tematicky orientovaný, komunitní a přitom na široké vrstvy účastníků i publika zaměřený festival nemá v našem prostředí obdoby. Ve Francii však téma politiky proniká nemilosrdně do každodenního života – v blízkosti městečka, kde se koná festival, je početný uprchlický tábor a také podmořský tunel, v němž každý měsíc zemře několik lidí při pokusu dostat se do Anglie. Teroristické útoky jsou stále častější, v zemi platí výjimečný stav. Několik dnů po našem návratu domů nás zasáhla zpráva o brutálním teroristickém útoku z Nice. Takovéto skutečnosti provokují čím dál větší množství lidí k úvahám o tom, jakým způsobem je možné zamezit násilí, ukončit války, na nichž jako Evropa neseme svůj podíl viny, a šířit toleranci, pochopení a solidaritu.
Pavla Dombrovská, 9. 8. 2016
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS