CHA CHA CHAFoto: Divadlo Alfa

Tulák, Frigo, Laurel a Hardy

Jistý typ humoru je nesmrtelný. Řeč je nyní o humoru protagonistů němé grotesky. Charlie Chaplin, Buster Keaton alias Frigo a Laurel s Hardym. Kdyby tito čtyři apoštolové grotesky spojili své síly, vzniklo by pravděpodobně dílo svou vtipností životu nebezpečné.

Domácí Divadlo Alfa se v představení, příznačně nazvaném Cha Cha Cha aneb Charlie Chaplin a jiná cháska, o něco takového pokoušejí. Jejich jediným cílem ale není jen pobavení, ale také vzdělání. Tým v čele s režisérem Tomášem Dvořákem chce skrze nesmrtelné gagy přiblížit svět němé grotesky nejmenším divákům. Z reakcí této části publika se zdá, že s úspěchem.

Inscenace je tedy primárně určena dětem, to ale neznamená, že dospělému diváku nemá co říct. Naopak, některé fóry, zejména jazykové hříčky nejsou pro děti příliš k pochopení. V zásadě můžeme mluvit o klasickém maňáskovém divadle, ovšem doplněném o živého vypravěče. Daniel Čámský kromě této funkce vystupuje i jako doprovodný pianista. Jazzová a ragtimová muzika dodává představení šmrnc třicátých let.

Loutky dobře vystihují osobitost každého z komiků. Jednak svým výtvarným zpracováním, ale hlavně pohybem, vztahy k předmětům a osobám a příznačnými gagy. Je například jasné, jak se zachová Charlie Chaplin coby tulák, když narazí na policistu. Policejní honička ostatně rámuje celou inscenaci. Tytéž výstupy se několikrát opakují, ovšem pokaždé s jinými protagonisty. Laurel a Hardy prchají tunelem z vězení, Tulák urazí policistu a Frigo omylem rozbije okno. Zatímco se ale Laurel a Hardy stihnou schovat do cirkusu, Friga honí policie doslova po celých státech.

Příběh čtyř uprchlíků ale skrývá ještě další téma. Boj filmu o své místo mezi velkým uměním. Na začátku je konkurence veliká. O přízeň diváků zde soupeří divadlo a cirkus. Cirkus díky nekalým praktikám vítězí, ale latentní záškodníci Laurel a Hardy coby asistenti ho dokážou dokonale rozložit zevnitř. Nakonec všichni čtyři utečou před policií do filmového studia, kde právě v zápalu natáčení mladý nezkušený herec v roli Othella vraždí Desdemonu. Neznalí komici ale ve snaze Desdemonu zachránit způsobí pozdvižení, které přeroste ve velkou dortovou bitvu z filmu Šlehačková revoluce (The Battle of the Century, 1927). Inkriminovaný úryvek je nakonec také promítnut, jednak jako ukončení představení, kde se spojí filmová a loutková poetika a jednak jako pozvánka k dalšímu programu, kterým bylo promítání dvou němých filmů.

Cha Cha Cha se hrdě hlásí k odkazu tradičního loutkářství. Podle úvodních slov nás přenese do doby, „kdy se loutkové divadlo hrálo ještě loutkami“. Vtipná divadelnická glosa, ovšem s trochu alibistickým podtónem. Dětského diváka určitě představení potěší, ale z hlediska divadelní invence nejde o nic úchvatného. Spíše klasická inscenace, která nijak nevybočuje z hranic žánru. Je ovšem otázka, jestli inscenace o něco takového usiluje.

Jakub Štrom, 6. 9. 2015

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Spejblova syna

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.