The TableFoto: Lucie Dvořáková

Co je a není reálné v biblickém hávu

Když se údajně londýnská Židovská obec rozhodne, že by si přála na zakázku vytvořit divadelní kus o posledních dvanácti hodinách života proroka Mojžíše, osloví pro své záměry loutku s 3D tvarovanou kartonovou hlavou, hadrovým tělem a černými botami, která celý svůj život strávila na dřevěném stole.

Ale to by to nesměla být právě tato sarkastická loutka, která se ve svém výkladu závěrečné kapitoly Deuteronomia příliš daleko nedostane.

Pouze stůl a asi metrová loutka Mojžíše jsou vše, co je potřeba pro více než hodinovou inscenaci loutkářských inovátorů z londýnského Blind Summit Theatre. Režisér Mark Down využívá autorskou techniku známou jako „extreme puppetry“ (avšak v tomto případě spíše „extreme epic biblical puppetry“ jak poznamenává Mojžíš), která kombinuje japonské bunraku s volnou improvizací. Mojžíš je tedy ovládán třemi nezakrytými loutkovodiči (Mark Down, Sean Garratt a Laura Caldow), jenž si však svou despotickou povahou zdánlivě podmaňuje více, než oni jeho.

V jeden moment pak loutka Mojžíše poznamenává, že diváky naučí, co je a není reálné, a tato myšlenka poté prostupuje celou koncepcí inscenace. Mojžíš totiž podstatnou část celého divadelního představení drží výklad o specifičnosti loutkářství, poukazuje na nutná pravidla pro opravdu sugestivní dojem o jeho (ne)životnosti a jedné z divaček dokonce dovoluje nahradit svého animátora v momentě, kdy na chvíli zmizí za postranní oponou jeviště. S kousavým britským humorem a polemikou nad zpochybňovanou reálností biblického Mojžíše se pak útržkovitě vrací ke svému původnímu záměru zpřítomnit život židovského proroka, jeho pozornost se pak ale vždy cyklicky stočí k jinému tématu. Genialita celé divadelní jednoaktovky tak spočívá především v permanentním a záměrném rozbíjení věrohodné iluze Mojžíšovy existence přímo samotnou loutkou a v permanentním znovuzpřítomňování nereálných předmětů na stole, slovních vtipů i erotické koketérie s divačkou v první řadě.

Efektně jednoduché ztvárnění i námět inscenace dokáže překvapivě po celou dobu diváka zabavit a kontinuální banalizování realistického divadla vytváří nezvyklou loutkovou stand-up komedii, která vyniká nejenom ironickým humorem, ale i svou loutkohereckou precizností.

Tereza Kosáková, 6. 9. 2015

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Hurvínkova otce

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.