AlvarezFoto: Lucie Dvořáková

Na Andersenově tvorbě mám rád jeho tajemnost

Svou společnost Compañía Omar Alvarez Titeres založil v Buenos Aires v roce 1987. Ve své tvorbě, ve které se zaměřuje především na inscenování klasických pohádek, navazuje na prohlubování argentinské loutkářské tradice a je jedním z pokračovatelů uměleckého odkazu loutkáře Javiera Villafañeho.

Inscenace Statečný cínový vojáček je první ze série inscenací inspirovaných tvorbou dánského pohádkáře Hanse Christiana Andersena. Během svého působení získala divadelní skupina více než třicet národních i mezinárodních ocenění.

Mohl byste nám přiblížit historický vývoj jihoamerického loutkářství? Z čeho čerpá a v čem navazuje na evropskou tradici?

Ještě před kolonizací Jižní Ameriky Španěly byly při náboženských obřadech využívány různé typy figurek. Nejednalo se přímo o loutky, ale jisté kořeny v těchto tradicích můžeme nalézt. Později se argentinské loutkové divadlo vyvinulo z loutkářství italského a španělského, když do země přijížděli první emigranti. Mezi prvními byly především sicilské puppy, které do Buenos Aires přivezli první loutkáři, ale při pozdějších záplavách bylo jejich divadlo zničeno. Ve třicátých letech pak pobýval v Argentině španělský básník Federico García Lorca, který s sebou přivezl své loutky a právě on se svými přáteli nastartoval další etapu argentinského tradičního loutkářství, charakteristického pouze jedním loutkovodičem, který si vše zajišťuje sám. Od této první generace umělců jsou to již tři generace. Ta čtvrtá, vyrůstající, již má dokonce možnost studovat samostatné loutkoherectví na univerzitě v Buenos Aires a částečně se vzdělávat také v Santa Fe.

Jak je v Argentině vnímáno loutkářství? Je považováno za divadlo primárně určené dětem?

Pochopitelně je stále známější to pro děti, ale existuje spousta inscenací přímo pro dospělé a mládež. V současné době je loutkové divadlo vnímáno jako rovnocenné klasické činohře.

Ve vaší tvorbě však převládají inscenace určené dětem. Co Vás na tomto publiku přitahuje?

Velmi si užívám hraní pro dětské diváky, ale zároveň si myslím, že moje inscenace nejsou určeny pouze jim a může si je užít celá rodina.

Pohádka Statečný cínový vojáček je podobně jako další dvě (Děvčátko se sirkami, Císařovy nové šaty) podle Hanse Christiana Andersena. Proč se k těmto pohádkách vracíte?

Mám v Andersenově tvorbě rád tajemnost jeho příběhů a zároveň schopnost poeticky poukázat i na temnější, melancholickou stránku lidského života. Statečný cínový vojáček je můj neoblíbenější příběh a ještě mne nikdy neunavil.

Na představení pro Skupovu Plzeň jste spolupracoval s Divadlem Alfa. V čem tato spolupráce spočívala?

Společně s divadlem byla připravena již v pořadí devátá dabovaná verze mého příběhu. V Argentině byl použit hlas velmi známého herce Alfreda Alcóna a jednalo se tak o veliké gesto, které stvrdilo rovnocennost loutkářství s činohrou.

Tereza Kosáková, Eva Kyselová, 5. 9. 2015

Článek zatím nemá žádný komentář.
Vložit komentář:

Jméno a příjmení (povinné)

Příspěvek

Potvrďte, prosím, že nejste loutka: napište jméno Hurvínkova otce

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.