První zmínky o loutkářství v Sýrii se týkají stínového divadla. Právě to zmiňuje v jedné ze svých básní Abul Ala al Maarri (973–1057), ovšem nijak podrobně. Detailnější zmínku nabízí rukopis Shamse al Din bin Ibrahima al Dimashqiho z roku 1308. Vypráví se v něm příběh o mladém muži, který byl zavražděn, ale těsně před smrtí dokázal říct: Zabil mě Mohammed bin al Mukhayil al Dhahabi, který se svým otcem hraje stínové divadlo. Díky tomu víme, že loutkářství má v Sýrii, která byla od 7. století živým kulturním centrem, skutečně velmi hluboké kořeny.
Karakoz a tradiční stínové divadlo
Čtyři století osmanské nadvlády (1516–1918) způsobily intelektuální, kulturní i vědecký úpadek. Rozvíjelo se ovšem lidové umění (včetně stínového divadla), které bylo pod zjevným osmanským/tureckým vlivem. To platí zvlášť pro postavu Karakoze, který byl původně Turkem Karagözem, ale zde se stal plnohodnotným Syřanem, jenž samozřejmě mluvil arabsky. Stínové divadlo s prostořekým Karakozem bylo plné sociální a politické kritiky a bylo velmi vlivné. Pracovalo s náměty z každodenního života a reflektovalo stav země. Celý žánr se tak stal prostorem, kde lidé mohli ventilovat svůj hněv, nenávist a odpor k režimu, který je utlačoval.
Jednou z nejstarších zmínek o arabsky mluvícím syrském Karakozovi je popis stínového představení z Aleppa od Alexandera Russella, který je součástí jeho Přírodní historie Aleppa (1756): Loutkové divadlo hrají siluety jako v čínském stínovém divadle. Celé představení stojí na velkém talentu a umění sólového umělce, který mění hlas a napodobuje dialekty venkovanů a další manýry postav hry.
Loutky byly asi 20 centimetrů vysoké, vyrobené z vyřezávané oslí kůže a ovládané vodorovnými tyčkami. Hrálo se v kavárnách, kde byl v rohu postaven „Karakozův stan“ – paraván, za nímž byl loutkář schovaný a animoval jednotlivé postavy osvětlené olejovou lampou.
Stínové divadlo zažilo nevídaný rozkvět v 19. století. Během ramadánu (měsíce půstu) se ve velkých syrských městech konaly soutěže, na nichž vystupovali loutkáři z Bejrútu, Tripoli, Aleppa, Damašku a Tartu. Festivaly loutkového divadla mají tedy v Sýrii velmi dlouhou tradici.
Pod francouzskou nadvládou (1918–1946) sehráli nejslavnější loutkáři významnou roli při formování opozice proti kolonialistům. V roce 1946, kdy země vyhlásila nezávislost, vystoupil na jedné slavnosti v Damašském arabském klubu loutkář Saleh Habib ze známé damašské rodiny stínových loutkářů, kteří se proslavili na začátku 19. století a udrželi si svou popularitu po sto padesát let.
V Aleppu působilo hned několik velmi talentovaných loutkářů, jako byli Hajj Mustafa Srour, Mohammed Merhi al Debagh a Mohammed Sheikh (jednu z jeho her pak vydal ve francouzštině Chérif Khaznadar). V Homsu vystupoval Abu al Keir al Subahi a v Latakii Hajj Hasan al Lathiqi, který zemřel v 50. letech ve věku sto deseti let. Jedním z nejslavnějších loutkoherců syrského pobřeží první poloviny 20. století byl Suleiman Abu Abdellatif al Maamari.
Abdulrazzaq al Dhahabi, který se loutkoherectví učil u Saleha Habiba, byl posledním tradičním stínovým loutkářem v Sýrii. Je také autorem hry Himara wa joura (Osel a díra), která vyšla v časopise Al hayat al masrahiya (Divadelní život) v Damašku v roce 1982.
Moderní loutkové divadlo
Na konci 50. let po vyhlášení syrsko-egyptské unie pozvalo Ministerstvo kultury Sjednocené arabské republiky tři odborníky z Jugoslávie pod vedením divadelního režiséra Boga Kokolji, aby položili v Damašku základy loutkového divadla (paralelně v Egyptě vzniklo Káhirské loutkové divadlo). Soubor pak hrál řadu Kokoljových inscenací. Většinu z nich ze začátku doprovázela živá hudba na klavír v podání Souwima Ismaila. V roce 1962 režíroval Kokolja s Abdellatifem Fathim inscenaci Saher El Ghabat (Začarovaný les), což byl překlad textu Zdeňka Schmoranze v úpravě českého režiséra a dramaturga Jana Malíka. Abdellatif Fathi pak do roku 1965 nastudoval i celou řadu dalších inscenací.
Jako režiséři v divadle působili Abdellatif Fathi, Fatima Zein, Youssef Harb, Arfan Abdel Nafeh, Salwa al Jabiri a Adnan Salloum. Mezi nejznámější syrské umělce, kteří prošli tímto souborem, patří Yassine Baqqoush a Ahmad al Jayjakli.
Loutkáři z Jugoslávie, Československa a Rumunska jako Julien Marcovina, Oskar Batěk, Constantine Brekhensko, Mircha Nicolao a Dorina Tănăsesku přivezli do Sýrie různé techniky režie a návrhu loutek i scén.
Jediným profesionálním loutkovým souborem v Sýrii bylo Damašské loutkové divadlo. V repertoáru mělo řadu inscenací; většina adaptovaných textů byla místního původu, inscenovalo ale také překlady. Používalo maňásky, javajky, marionety, masky a mnoho dalších forem.
Tradiční stínové divadlo už prakticky vymizelo. Věnoval se mu mladý umělec Zaki Cordilo, který se učil u posledního tradičního loutkáře Abdulrazzaqa al Dhahabiho (zemřel 1993). Zaki Cordilo zdědil mimořádnou sbírku loutek, které jsou více než sto padesát let staré, a hrál s nimi v Damašku stínové divadlo. Shadi al-Hallaq, syn tradičního vypravěče příběhů, se tuto formu divadla naučil až v prvním desetiletí 21. století a na její obnově pracoval spolu se zaměstnanci Ministerstva kultury a Výboru pro nehmotné kulturní dědictví UNESCO.
Během politických nepokojů a bojů po tzv. Arabském jaru (2011) byly loutky využívány během protivládních protestů a tato loutková představení na YouTube získala v roce 2012 mnoho zhlédnutí i pozornost médií. V inscenaci Deník malého diktátora od Masahita Matiho vystupuje jako hlavní postava maňásek s dřevěnou hlavou pojmenovaný Bichou, který je parodií syrského prezidenta Bašára al-Asada.
Redakční post scriptum
Situace současného loutkářství v Sýrii je po deseti letech od vypuknutí občanské války velmi nejistá. Syrské středisko UNIMA (se sídlem v Damašku) již neexistuje a jediné zprávy, které o syrském loutkářství jsou, se týkají zápisu syrského stínového divadla na seznam ohrožených tradic, tedy nehmotného kulturního dědictví, které vyžaduje naléhavou mezinárodní ochranu (2018). V Damašku se mu věnuje poslední aktivní loutkář, zmiňovaný Shadi al-Hallaq (více viz Loutkář 4/2020, s. 44). I českým tiskem pak v roce 2019 proběhly snímky loutkáře Walida Abu Rashida, který založil na začátku roku 2018 loutkové divadlo Al-Hara a hraje příběhy pro děti narozené už během války, kde se dá – nezřídka mezi troskami rozbombardovaných domů.
Text, vyjma posledního odstavce, vznikl pro Světovou encyklopedii loutkářského umění (Encyclopédie mondiale des arts de la marionnette) vydanou UNIMA v roce 2009, která je zpřístupněna také online (https://wepa.unima.org). Publikováno se souhlasem UNIMA International.
Loutkář 3/2021, s. 31–32.
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
10. 5. 2024
Divadlo jednoho Edy, Liberec
Medvídek Mojko
11. 5. 2024
Divadlo DRAK, Hradec Králové
Válka světů
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Alena Exnarová (25. 12. 1951 – 19. 4. 2024)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS