Pokud se zaměříme tento pro nás lehce exotický a nepříliš známý prostor, který zrovna nespadá mezi preferované turistické destinace, zjistíme, že si je zde loutkářství v mnohém podobné. Společným rysem divadelní kultury tohoto teritoria je především její těsné propojení s lidovou tvorbou – v mnoha zdokumentovaných lidových hrách, rituálních pochůzkách, slavnostech a obřadech je doloženo využití masek, figur a idolů – a také neoddělitelné propojení s hrou na hudební nástroj a zpěvem.
Pokud se zaměříme vysloveně na loutkové divadlo, shodné znaky podle badatelů vykazuje v Tádžikistánu, Uzbekistánu a Turkmenistánu, protože jsou si tyto kultury velice blízké a hudebnicko-herecké společnosti (většinou rodinné klany) byly schopné hrát ve všech třech jazycích. Loutkáři zde v minulosti uváděli – stejně jako v blízkém Íránu – především komediální maňásková představení s hlavní postavou jménem Pahlavan Kachal (uzbecká verze se jmenuje Palvan Katchal), což doslova znamená „plešatý hrdina“. Jde o formu podobnou evropským maňáskárnám, která také využívá deformaci hlasu piščikem. Podle některých badatelů vykazuje Pahlavan Kachal shodné rysy také s tureckým Karagözem – například je hrbatý a představení s ním se nevyhýbají společenské kritice, včetně kritiky náboženství – i proto bývala často zakazována. Uzbecký Palvan Katchal měl orlí nos, husté obočí a výrazný knír. Nosil kožešinovou čepici zdobenou zvonečky a jasně červenou nebo žlutou košili.
Pro zbývající země regionu, tedy Kazachstán a Kyrgystán, je zase typické lidové loutkové divadlo s tančící loutkou horské kozy. U kazašské verze této tradiční formy zvané orteke etnografové odhadují stáří dokonce na několik tisíc let. Slovo „orteke“ sestává ze slov „or“, tedy příkop, díra nebo past a „teke“, což znamená koza. Vyřezávaná loutka kozy je namontována na stojanu a animována pomocí tenkých tyček a nití připevněných k dřevěným částem loutky. Loutkář-hudebník ji ovládá prsty a zároveň hraje na dombru (dřevěný drnkací nástroj se dvěma strunami) a bicích nástroj daulpaz (buben), na němž loutková koza tančí. Není bez zajímavosti, že tato kazašská tradice upadla na dlouhé roky v zapomnění, ale v roce 2010 se uskutečnil v Almatě první vládou financovaný loutkářský festival zaměřený na tradiční orteke, aby se vrátilo do obecného povědomí jako součást kazašské kulturní identity. V Kyrgystánu se hraní s tančící loutkou kozy nazývá tak teke a vykazuje naprosto shodné rysy s kazašskou, a také íránskou verzí – v té je tělo kozy potaženo červeným sametem (červená je obvyklá barva oblečení nevěst) a ozdobeno cetkami, zvonečky, mincemi, barevnými látkami a zrcátky. Proto je tato koza, stejně jako nevěsta, symbolem štěstí a naděje.
Dalším shodným rysem loutkářství této málo známé, ale rozlohou obrovské oblasti, je silný vliv Sovětského svazu, jehož součástí se jmenované státy staly v rozmezí let 1924–1936. Importovaná loutkářská kultura s evropskými rysy podle vzoru moskevského Ústředního loutkového divadla vedeného Sergejem Obrazcovem sice dala základ modernímu loutkářství regionu, ale zároveň potlačila lokální divadelní tradice. Například v Uzbekistánu bylo jako první založeno Státní loutkové divadlo v Taškentu (1939), v tádžikistánském hlavním městě Dušanbe (tehdy Stalinabad) byla stálá loutkářská scéna založena v roce 1950 a v kazašské Almatě (dříve Alma-Ata) založila skupina učitelů v sirotčinci loutkové divadlo hrající jak kazašsky tak rusky už v roce 1938. Po rozpadu Sovětského svazu (1991) se proto tyto státy snaží kulturně navázat na domácí uměleckou tradici a podpořit rozvoj autentické kultury. Bylo zde založeno několik nezávislých loutkářských souborů, ale rozhodně se nedá hovořit o nějakém boomu nebo zvýšení prestiže loutkářského oboru.
Loutkář 2/2021, s. 24–25.
21. 4. 2024
Loutkové divadlo Dokola, Tábor
Husiti
26. 4. 2024
Buchty a loutky, Praha
Postradatelní
Josef Brozman (2. 4. 1949)
Marta Bártková (4. 4. 1929)
Jiří Švec (4. 4. 1939)
Miroslav Skála (6. 4. 1924)
Aleš Kisil (8. 4. 1964)
Kateřina Melenová (9. 4. 1964)
Hana Lamková (11. 4. 1934)
Jiří Ferby (14. 4. 1964)
Josef Špachta (15. 4. 1934)
Petr Matásek (17. 4. 1944 – 25. 7. 2017)
Markéta Kočvarová Schartová (20. 4. 1934 – 12. 11. 2014)
Marta Jurečková (23. 4. 1944)
Bohuslava Roháčková (25. 4. 1949)
Alena Popelková (28. 4. 1944)
Zuzana Skalníková (20. 6. 1949 – 12. 4. 2019)
Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.
Twitter
RSS